13 December 2009

Memang aku UMNO so what????

Assalamualaikum

Wahh tajuk yang bikin gempak dan kofrontasi (macam salah eja). Bulan lepas entah macam mana terjadi perbualan begini antara aku dan seorang adik ini...

N (dia) : Wahh.. bagus la blog dia... islamic... siap ade bendera PAS lg...
S (aku) : Yup, bagus pengisian dia ni.. bermanfaat.
N : Akak PAS kan?
S : Hmm.. yang penting aku bukan anti kerajaan... (sambil senyum sinis).
N : Bukan anti kerajaan? Maknanya akak UMNO?

Aku dah agak jawapan aku itu akan mengundang kehairanan di kepala penyoal. Apa makna tersiratnya? Sambung perbualan...

S : Hehe.. Ye aku bukan anti kerajaan. Mana kerajaan yang memerintah, itu yang aku sokong. Kalau PAS, PAS la. Kalau UMNO, UMNO la.
N : La macam itu pulak. Tapi sekarang ni UMNO kan? Oh ye tak ye.. akak orang Johor mesti kuat UMNO ek?

Budak ini orang Perak (Perak yang agak kacau bilau politiknya). Kenapa ye persepsi orang mengatakan...'Johor memang kuat UMNO'. Sebelum ini pun dah ramai aku dengar komen-komen orang lain begitu. Entah la aku malas nak fikir. Sambung lagi..

S : Tak semestinya.. Tapi betul la aku cakap, mana kerajaan yang memerintah, tu yang aku sokong. Tak kisah la parti mana pun.
N : Ye la. Tapi UMNO kan macam tak betul sikit cara pemerintahannya (wah suka hati dia je cakap macam tu).
S : Ok kalau macam tu kita ini la sebagai orang belajar agama yang kena betulkan semuanya. Ini adalah tanggungjawab kita. Buat apa belajar tinggi-tinggi tapi sekadar cakap di belakang, buat rusuhan  dan demo semua tu? Tak ada gunanya. Sebab itu kita belajar sini dan tugas kita juga sebagai khalifah untuk betulkan apa yang salah. Caranya? Kalau berani libatkan lah diri dengan politik dan jadi menteri. Menteri yang penuh islamic di bawah UMNO. Singkirkan Cina dan India. Jangan sekadar membantah dan tau komen je.

Dia terus diam. Mungkin tak sangka aku akan cakap begitu. Ini bukan soal nak sokong mana-mana parti. Tidak. Apa pun kerajaan yang memerintah...ketahuilah bahawa kerajaan memang dah banyak tolong rakyat. Aku bukan nak cakap pasal politik bagai sebab aku bukan ahlinya tapi aku nak kita semua berfikir sejenak.

Jangan hanya pandang buruk pada kerajaan. Tapi kenanglah selalu apa kebaikan kerajaan kepada kita. Sebagai contoh la.. hospital, sekolah (buku teks, yuran dsb) dan macam-macam facilities lain. Kerajaan dah banyak bantu. Malah untuk ke Mesir ini pun sama (khusus untuk pelajar-pelajar Mesir. huhu).

Mungkin kerajaan ada jugak salahnya tapi tak perlu kita saling menuding jari cakap itu salah, ini salah.. Tak perlu. Siapa lah kita ini? Serius aku ckp, kadang-kadang student yang ilmu tak berapa tinggi ini bukan main lagi cakap itu, ini, macam la ahli politik gayanya. Tak perlu ok? Aku menyampah. Lagi pula yang asyik kutuk kerajaan dan sebarkan perkara buruk tentang menteri-menteri dan pemerintahan. Tak perlu semua itu , tak perlu. Kita doakan lah yang baik-baik untuk menteri-menteri yang mungkin tak berapa betul pemerintahannya. Doakan Allah tunjuk jalan yang benar pada dia dan bagi hidayah pada dia. Bukan mengutuk tak tentu pasal.

Aku pun memang tak suka dengan banyak-banyak parti yang hanya mengundang pecah belah masyarakat terutama umat Islam. Sama-sama lah kita berdoa moga mereka ini berdamai dan jangan kutuk mengutuk antara satu sama lain. Malaysia adalah negara Islam dan kekalkan lah ia.

Berbalik pada cerita perbualan aku tadi... budak tu umur baru nak masuk 20 dan belum layak mengundi pun so tak payah la cakap banyak. Haha. Aku nih dah siap pernah mengundi tahan lepas (Pilihanraya Umum 2008) pun tak bising-bising macam kau orang yang cakap berdegah-degah ni. Tolong lah jangan terlalu emosi cakap pasal politik dan pemerintahan. Kalau dah rasa kau orang bagus sangat, pergi la jadi menteri .  Nak tengok macam mana. Betul sangat ke pemerintahan kau?!

Memang majoriti student Azhar adalah penyokong PAS dan apa aku peduli dengan mereka? Kalau meraka tanya, "kau UMNO kan?". Aku dengan kental akan jawab "Memang aku UMNO, so what?? Ada masalah ke?". Mesti terdiam agaknya orang yang tanya aku tu. Huhu.

p/s :- aku alone di rumah sekarang ni..(jam 10.30pg).

26 comments:

Boneka tak sakit said...

hahahh aku rasa bro sham akan dtg bagi komen yg panas lah nie!!

HAHAHAH AKU CAKAP JE HAHAH GADUH LAH KORANG!!
APA2 AKU SOKONG KO.. AKU SETIASA DISISI KO! :p

jane said...

hikhikhik....

kelakau je aku baca..
bolayan je budak tak ukup umur tu..

apa bezanya kita umno ke pas ke pkr ke dap ke...ade aku kesah???

so long kita tau kita ni hidup d bwh bumbung yg sama n bertuhankan Allah yg satu..prlukah k mnuding jari sape benar sape salah??

msg2 seme nye akn kmbali pd Dia yg satu juga..

kalo aku UMNO pon..ko pedulik haper???ade ke Islam larang UMNO haram bersalam ngn org Pas sb UMno ni org2 yg berdosa???

waaaaa....aku anti btul org2 yg ckp psl politik tp tak tau pon apa yg dorg nk prjuangkan...

muahhahahaahha..

maaf beb...aku komen pnjg lak...kuikui

pedulikan jer org mcm tu..keke

seimura said...

boneka..
wah yeke?? bro sham mst bangkang aku ek? ngahahahaha...

jane..
aku mmg sayang ko jane sbb ko sependapat ngn aku.
xpe ko komen pnjg aku suka sbb kita serupa.. hahah..
yes yes yes aku ade penyokong iaitu boneka n jane. hahaha..

hisham said...

hehehe..sy org PAS..mmg sokong PAS..kwn2 sy ramai org UMMNO dan parti2 lain..so,bab ideologi xyah lah nk gado2..xkan abis..masing2(PAS n UMNO) x perfect..t ppndapat sy yg dangkal..PAS kuat perlaksanaanya terhadap islam..so,,tepuk dada tnye selera..hahaha...nice en3 la putri...mmuuaaahh!!!..uhubbuki..

Boneka tak sakit said...

alaa takde lak petumpuran darah ala.. bowsan yer..!! habis camtu lah isu hangt nie...

bor shm dgn puteri terus akur!! benci aku..

seimura said...

bro sham...
wah thanks abg sham syg sy. hahahaha...
boneka jgn jeles. lalalala..

seimura said...

boneka..
maaf le boneka bro sham syg aku lbh drpd ko. hahahahaha...

hisham said...

putri jgn caye ckp boneka..mane sy bangkang ...hahaha..ni pndapat n ideologi masing2..so kna respect la..hehe..tp komen jane tu rase x puas hatila..tp xperla..dia byk bace utusan msia tu...i sume paper i bace..ape yg kite dgr n bace jgn caye bulat2..timbang2kn dulu...flexible skit kt kepale otk kite ni...tq2

jane said...

wakakakak

tp aku bukan umno...haha


aku tgh2..haha!!!

kerjaya aku mnghalang aku dr pilih mana2 parti..so aku hny leh pndg n tgk jer

tgk proo n conts

syg ko gak..xoxo

amirah said...

alamak...lom bule mengundi ag
so no komen..heh

seimura said...

bro sham..
btol3 respect pendpat msg2 ek. bro mmg cool la. sy suka. haha.

jane..
aku pon tgh2 gak. hahaha. xkisah la sokong mana pun yg pntg jgn gaduh2.

amirah..
ye lom layak mengundi diam2 dik. hahaaha..

abe long said...

hohoho....
entri yang bg aku bermakna...
aku nk dok belah mane ni....??
belah tuan punye blog ke...
elah bro sham?
hehehe....

tp Bos aku orang kuat UMNO..Orang Johor jugak.
katanya, mengapa org jhr mmg kuat umno,
1. UMNO di tubuhkan di johor
2. pengasas UMNO, org jhr..
3. aku lupe la plak..byk la lg..
tp, walo mcm mane pon, org jhr mmg kuat umno.

Aku Sokong UMNO gak..so what?
Pas pon aku sokong gak.. so camne?
tp
aku pantang PKR....

abe long said...

rase cam nk smbung je komen lg nih...
hahaha

Tawel Sensei said...

Fuh ganas juga cik seimura ni.

nursarah87 said...

mahu mencelah banyak boleh?,haha

UM mmg markaz politik, sila take note! kalau time campus election..UM tu boleh jadi berbahang panaz sana sini, siap ada gaduh2 sampai berdarah2, bakar2 banner, letak kepala babi kat surau dan segala bagai lg perbuatan bodoh extremez politik. itu semua perilaku pelajar yg kononnya belajar tinggi tapi otak letak kat kepala lutut..berpolitik secara membabi buta ikut perasaan macam takda akal.

dan aku, memilih untuk tak turun mengundi, sati pro kerajjan, satu lg pembangkang, dua2 sama ja bila kempen berbuih2 air liur, bila dah menang mstudent makan hampas juga..

Dak Wan said...

Pas lebih afdal dok sendiri sebab org dah mula benci rusuhan anjuran PKR. Pastu campor plak DAP yg mmg suka menangguk di air keroh. Teman sokong UMNO sbb terbukti negara masih aman dan maju. Nanti kalau ada kesempatan nak jugak teman betulkan balik UMNO nie. Insyallah.

Dak Wan said...

Satu lagi, teman kurang gemar peralatkan agama untuk politik dan fanatism.

seimura said...

abe long..
wah boss bro umno ye? wah anti pkr nmpaknya? hahaha..

xpe abe long blh smbg komen lg xde mslh.. ahlan ahlan..


tawel sensei..
ini namanya ganas2 manja gitu. ngahahaha...(jgn percaya)

nursarah..
tu la org kata ckp xserupa bikin..huhuh..

seimura said...

dak wan..
teman pon setuju ngn kome. terbukti negara masih maju n aman. sama2 lah kita betulkn UMNO.

yup xsepatutnya peralatkn agama. nk berjuang biar bersih dan tulus.

Faarihin said...

salam..

wah.. memang dasat hang ni.. ape2pun yang kita pilih.. terpulanglah kan..
bagi saya tak kisah lah siapapun yg perintah.. hijau itu tetap menyenangkan.. huhuhu..

manusia tetap manusia.. parti itu tidak salah.. yg salah adalah mereka2 yang salah menggunakannya.. pilih saje ikut hati asalkan jangan sakit hati..

pengakuan yang berani ck seimura ini.. (^__^)

seimura said...

Faarihin...
Waalaikumussalam..

btol ckp cik faarihin yg salah ialah mereka2 yg salah menggunakan parti.

ngeee....sy cuma bg pendapat je tp isu ni mmg hot kn haha.

abe long said...

eh...
ni belog cik seimura ke?
br tau...
hahahahah

seimura said...

abe long..
blog aku ni sempoi je abe long. haha..

Boneka tak sakit said...

AKU SUKA UMNO SEBAB AKU NAK SKONG PUTERI HIK HIK HIK!

asal takde pown org gaduh2 nie!! aku igt nie isu hangat!! alaaaa!!!!

abe long said...

kene g war2 kat belog pas n pkr, br hangat mengancam...hahahaha

seimura said...

boneka...
cehh ko mmg pembodek..

abe long...
ngee hbs lah daku kena serang ngn ekstremis PAS n PKR nanti...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...