24 December 2009

I AM PERFECTIONIST

Apa itu perfectionist atau bahasa Indon nya perfeksionis? Perfectionist bermaksud seseorang yg terlalu mementingkan kesempurnaan.

Sejak bila tah aku mula tersedar yg aku ade sikap ni. Terlalu pentingkan kesempurnaan. Mmg aku seorg yg sempoi tp ada masa2 nya diri aku ni jd terlalu rumit n protocol. Mesti nk ikut system atau peraturan tertentu.

Actually sikap ini adalah drpd abah tercinta. Abah mmg sgt2 perfectionist n sgt2 protokol. Setiap inci perbuatan atau apa saja dlm hidupnya mst ada system wlaupun xla formal. Ntah la abah dr kecik mmg cmtu atau sejak keja kerajaan trus jd semua bersistem. Hahah. Tp aku percaya sikap perfectionist abah tu mmg ada dlm diri dia sejak dari dia kecil lg.

Contoh2 sikap perfectionist aku (sebahagian je la, xkn nk bgtau semua) :-
1 – Aku akan pastikan alatulis aku lengkap semuanya sbb aku xsuka pinjam2 brg org. kalau aku xcukup semua, aku akan beli. Yg msti ada n lengkap; pensil, pen, pemadam, liquid paper, gam, gunting, pisau, stepler n ubatnya, pembaris, pngasah pensil, pensil mekanikal n ubatnya, selotip.

2- bila basuh pakaian. Aku ni sgt2 rumit n cerewet, aku akan asing2 kan ikut tahap kekotoran. Aku tidak akan campurkan semua sekaligus. Tudung lain, tshsrt2 lain, seluar2 lain, jubah2 lain, stoking2 lain, tuala2 lain, telekong lain. Mmg aku basuh asing2. yg lg best skrg ni aku siap cmpur cecair dettol setiap kali membasuh pakaian. N aku gak pakai downy supaya semua pakaian lembut n wangi. Muahahah.

3 – Perkakas n alat2 utk kegunaan harian. Hmm.. sejak aku thn 1 dulu, byk btl perkakas aku beli. Meja bulat bersegi yg aku tgh guna ni…utk meja belajar la. Bakul utk isi pakaian yg bru lpas basuh nk sidai, n angkat bile dh kering. Drawer kecil utk isi2 brg2 ape tah dlm tu aku pn xpasti haha. Rak utk isi brg2 cm sabun2 dll (brg kebrsihan n kecantikan haha). Hanger n sepit2 baju ntah bpe kali aku beli. Mcm sepit2 baju, hanger n bakul 2 aku xkisah bdk2 umh aku guna. Baldi n besen (pun utk kegunaan umh walaupun aku punya).

Dah cukup lah xkan aku nk citer semua kang nk termuntah lak org bace sbb byk sgt. Heheh. Sbnrnye perfectionist ade baik n buruknya jugak. Perfectionist kalau kena pd tempatnya x apa. Tp kalau melebih2 sgt perfectionist pun org lain leh jd meluat. Huhuh. Berpada-pada lah.

p/s:- masih menaip kt word. Hari ni dh 4 hari xde line tenet kt umh aku. Dush! Sebijik penumbuk utk org yg berkaitan.

Jumaat – 18 Dis 2009 – 9pm

4 comments:

Boneka tak sakit said...

hhuhu berbeda ko dan aku!sebab tu aku rasa tertarik kat ko tu! hahah dgn gaya ko nampak comel! pergh!! nak je aku curi buat pet! hahaa...

seimura said...

boneka...
wow tibe2 aku rase bangge gile hahahah. woit jgn wt pet, wt bini. eh salah2. jgn2...hahahaha

Fatt Chin Choy said...

partner ko nanti sesuai yg x perfectionist ler

hehe

seimura said...

ah fatt...
yup aku pon berfikir begitu. cehh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...