03 December 2009

Akauntan Sempoi

Aku dari kecik mmg suka 'bermain dgn nombor'. Maknanya aku suka mengira samada dgn mencongak atau pun conteng kt buku2 kotor.

Sejak sekolah aku ade buku akaun sendiri. Duit aku kuar masuk. Tp lbh kpd perbelanjaan harian aku gitu. Nk tgk aku ni boros ke x. Tp xle aku catat kt satu buku khas je. Kejap kt kertas kajang, kejap kt diari, keja kt buku 2, kejap kt buku ni. Sempoi je.

Ia berterusan smpai aku blaja kt MARSAH n seterusnya smpai aku keje. Aku mmg catat perbelanjaan harian aku n siap buat purata utk tiap2 bln. Maknanya dlm bulan tu, purata sehari aku belanja berapa. PErbelanjaan tu termasuk la sewa umah, bil api air, topup dsb.

Sampai kt Mesir, aku wujudkn buku khas utk kira2, perbelanjaan aku keluar masuk. (cehh). So aku leh bandingkan bulan mana plg aku byk pakai duit. Mmg aku catat dr sekecil2 belanja hingga sebesar2 belanja. Bunyi2 nya mcm aku terlalu protokol n sistematik tp aku mmg suka mcm ni. Mungkin org akan kata aku terlalu kompleks tp aku peduli hapa!! hahaha!!

Aku akan teruskan benda ni sampai la aku hbs blaja, keje n dh kawin. Kira seumur hidup la..haha. Ala..sempoi2 je xperlu skema sgt. Yg penting ade buku khas n xbercampur dgn perkara lain. Khas utk kuar masuk duit n perbelanjaan harian je. Anda pula bagaimana? Haha..

p/s :- bila aku nk kaya ni? hahaha...



6 comments:

Hisham said...

u ade kira x..bape byk bulu roma tumbuh kt tgn u...hua3....tk cre

seimura said...

hisham..
i kira duit je, hahaha..

Boneka tak sakit said...

wahhh aku berbeza gilaaaaaaaaaaaa
nantin kio buat kan kira2 tu aku lah hahah :P

seimura said...

boneka..
boleh2... gaji mau tinggi aaa...

Boneka tak sakit said...

aku bayar ko guna kasih syg dan kudrat batin hahahaha...

seimura said...

boneka...
xmau2. aku mau wang ringgit okay???!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...