14 December 2009

Kalimah Salam

Assalamualaikum...

Wow 1st time beri salam pd post kali nih. Mcm nk wt surat pon ada. Kuing3.

Ok kali ni aku cuma nk ckp pasal kalimah atau perkataan SALAM yg sering kita gunakan dlm sms, ym ataupun emel. Pendek kata yg ditaip lah bkn yg dilafaz oleh lidah.

Sbnrnya aku kurang suka bila org beri salam kt ym or sms dgn short form (adakah aku salah eja? xpe faham kn?). Short form tersebut ialah...

slm

salam

ws

Nak beri salam biarlah sempurna... Assalamualaikum atau Salam 'alaik yg bermaksud 'sejahtera ke atas kamu. Kalau 'salam' je cuma bermaksud 'sejahtera'. Sejahtera apa? Apabila kita mendoakan org lain (beri salam itu satu doa) perlulah sempurna dan bersungguh bkn ala kadar je. Barulah Allah akan perkenankn doa kita tu bila kita bersungguh.

Xlama dulu aku pernah dpt satu emel berkenaan perkataan2 singkatan nih dan salah satunya 'salam'. Emel tu kata jgn hanya taip 'salam' je tp xbgtahu pulak ape alasannya.

Aku biasanya xbg 'salam' pn kt ym atau sms. Kalau bg salam aku akn taip penuh iaitu 'Assalamualaikum'. Klu nk cepat aku terus ckp je tanpa salam. Sebab aku xsuka bg salam xsempurna mcm singkatan2 di atas.

Bila aku beri salam penuh, org xjwb penuh dan aku rase mcm nk marah. Contoh..

aku : Assalamualaikum
di jwb : wslm

Itu aje??? Oh aku blh jd marah. Bila aku bg salam penuh jwb lah penuh atau lbh baik...

Waalaikumussalam @
Waalaikumussalamuwarahmatullah

Itu pun nk kena ajar?? Adeshh.. Aku pulak bila org bg salam kt sms atau ym just 'slm' atau 'salam'..kdg aku jwb kdg xjwb. Aku jawab dgn penuh iaitu 'waalaikumussalam' atau xjwb lgsg. Serius aku biasanya tidak akan jawab salam yg xsempurna. Bila aku jwb penuh maknanya aku nk perli org yg singkat2kn salam tu tp mereka xfhm agaknya. Tujuan aku biar lain kali dia beri salam penuh tp xjugak. Xfaham aku perli la maknanya tu.

Bg aku senang je. Kalau nk cepat, xpayah beri salam kalau disingkat2 jd 'slm' atau 'salam'. Kalau nk beri salam, taip penuh 'assalamualaikum'. Lg selamat klu taip jawi terus. Heh.

Ok tu biasanya nk mula perbualan atau nk tutup perbualan. Ade gak spesis org yg bila nk tutup perbualan taip 'ws' je. Ape tu?? Mmg la org blh fhm 'wassalam' agaknya tp itu adalah terlalu pendek ok dan xpunya makna pun. Betul ke ko nk doakan org dgn perkataan terlalu singkat mcm tu?

Aku mohon lah berilah salam dgn sempurna.. taip penuh. Xada ruginya malah dpt pahala lg. Mcm aku ckp td kita nk doakan org perlu bersungguh bukan ala kadar atau asal boleh je. Kalau aku blh taip penuh xkan org lain xblh taip penuh??

p/s :- slps ni akan dibahaskan kalimah lain yg disingkat2kn.

Justify Full

10 comments:

abe long said...

wsalam....

Boneka tak sakit said...

huhuh aku rasa malu sebba aku pown selalu singkat2 kan!
malo yer aku!!

hans said...

waalaikumsalamwarahmatullahiwabarakatuh

Kamsiah said...

lain ejaan,lain sebutan..dah jadi lain makna dan maksudnya...

GhOsToNe said...

thanx for teguran!

Faarihin said...

Assalamualaikum w.b.t..

Alhamdulillah.. satu tazkirah yang dapat sy menceduknya di sini.. sebelum ni selalu gak taip ringkas2 cam tu.. selalu je kena tegur.. tapi uat derk.. aje.. sekarang ni barulah paham.. untung dapat kawan yang menyedarkan ni.. hehehe.. (^__^)

amirah said...

ada betulny..seelokny bia penuh lau nk mendoakan org
tp biasa sms shortkan jd salam then bls salam balik..bole x cm2?

Fatt Chin Choy said...

insap aku

kawie2020 said...

salam itu adalah baik untuk semua..

seimura said...

abe long...
ape tu bang? i xfhm la. hahah..

boneka...
xpe masih boleh diubah..hehe..

hans...
bagus2 hans. anak yg dgr kata. hahah.

sis kamsiah...
btol3..

ghostone...
sama2..

faarihin...
waalaikumussalam w.b.t..
hehe saje je nk bg teguran. heheh.

amirah...
kalau blh biar penuh..

ah fatt...
heheh bgs2.

bro kawie...
yup btol2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...