05 December 2009

Kesejukan makin terasa

Musim sejuk mcm dh nk smpai kemuncaknya. Kalau waktu pg cmni suhu di Mansurah dlm 10 - 12 darjah celcius shj. Mmg sejuk tp nnt akn ade wktu lg sejuk di mana kalau bercakap nih, keluar asap dari mulut. Mcm cerita2 korea yg musim sejuk 2.

Time 2 suhu sekitar 3 -7 darjah celcius. Sejuk btul cuma xde salji je. Heheh. Sbb ape xde salji? Sbb suhu xserendah 0 darjah celcius atau bwh kosong (negatif). Tp xmustahil klu Allah nk turunkn salji kt tempat aku ni. Sape tau kn?

Teringat plak pakcik aku yg keja kt Jepun. Mase 2 kami berpeluang jumpa. Aku blik MAlaysia, dia pun blik Malaysia. Tp dia blik kejap je, seminggu. Kami bertemu kt umah atok, bln 8 hr 2. Best btl bual2 tukar2 cerita. Klu di Jepun mst la ade salji kn musim sejuk ni. Hihi. Tp penempatan yg plg byk salji ialah Hokkaido. Aku mmg dh tau sbb aku kn kaki komik Jepun? So byk gk info pasal negara Jepun yg aku dh tau. Haha..

Sejuk air cond kt Malaysia cume serendah 16 darjah celcius (plg rendah) je. Kt cni punya sejuk, sampai nk pegang pen menulis pun susah..menggigil2, keras n tulisan pun xlawa dah. Klu pkai sarung tgn (glove) lg payah nk pegang pen, licin plak. So kena tahan le ngn kesejukan n paksa diri utk pegang pen..(study n buat nota).

Tapi oleh krn lapisan ozon yg mkn menipis, sbnrnye tiap2 tahun makin kurang sejuknya. Menurut org2 lama (senior2 yg dh lbh 4thn kt cni), dulu musim sejuk lagi sejuk dr thn2 kebelakangan ni. Ntah la aku pun xtau btl ke x. Ataupun diorg dh biasa ngn musim sejuk ni dh kebal n xrase sejuk sgt. Mase mula2 dtg mmg la rase sejuk sgt2 sbb 1st time mengalami. Tp klu dh bertahun2? Mst dh biasa kn? Ntah la aku xtau teori mana betul. Samada lapisan ozon makin nipis atau sbb dah biasa so dh xrasa sejuk sgt.

p/s :- aku nak pergi Sinai...

4 comments:

Boneka tak sakit said...

sianai tu mana?? ahh sejuk yer ko sana... kesian apa nak buat wei.. :P

seimura said...

boneka...
Sinai kt mesir sempadan ngn jordan n israel

Hisham said...

ade baju sejuk x???...kalo sejuk peluk unta tau...hehe

seimura said...

bro hisham..
unta xde kt tmpt aku ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...