20 January 2010

Sentap Sekejap. Adakah Ini Cuma Kebetulan Atau.....

Assalamualaikumwarahmatullah....

Renungkan..
27-11-2009 Jumaat Hari Raya AidilAdha,

18-12-2009 Jumaat Tahun Baru Hijrah,

25-12-2009 Jumaat Sambutan Krismas,

01-01-2010 Jumaat Tahun Baru Masihi,

26-02-2010 Jumaat Sambutan Maulud NABI SAW,

02-04-2010 Jumaat Matinya Yesus Kristus,

28-06-2010 Jumaat Hari Wesak,

05-11-2010 Jumaat Sambutan Depavali,

10-09-2010 Jumaat Hari Raya AidilFitri,

01-01-2010 Jumaat Gerhana Bulan,

15-01-2010 Jumaat Gerhana Matahari;

Kepada semua kenalanku..sepertimana yang kita tahu melalui sabda Nabi MUHAMMAD SAW bahawa hari khiamat juga akan berlaku pada hari JUMAAT...sama2lah kita berdoa,beristigfar memohon keampunan dan keredhoan daripada ALLAH SWT.. renungan bersama..


Aku dpt msg forward ym drpd sorang kawan. (mungkin korang pun ade dpt kot?). Aku agak tersentak dan terfikir2. Aku pun bkn rajin tgk kalendar apatah lg duk Mesir ni mana ade kalendar Malaysia yg highliht setiap cuti n hari2 kebesaran atau perayaan. Mmg aku xtau lgsg la.

Tp aku perasan la raye haji 2009, awal Muharam 1431, tahun baru 2010 semua tu hari Jumaat. Gerhana lak aku xperasan. Kita mmg xtahu bila akan berlakunya hari kiamat tp kita memang perlu selalu perbaiki diri, bertaubat n mohon keampunan drpd ALLAH.

Mungkin mesej di atas agak menggerunkan tp InsyaAllah, selagi masih ada 'alim 'ulama di dunia ni... kita masih ada peluang perbaiki diri.

Antara2 tanda2 kiamat ialah matinya semua 'alim 'ulama (org2 yg berilmu) dan paling hampir ialah apabila nama ALLAH tidak lg disebut oleh manusia di dunia ini.

Kita patut bersyukur kerana azan sentiasa berkumandang di seluruh dunia selama 24 jam sehari semalam dan setiap saat. Ini kerana umat Islam berada di seluruh benua n negara dan time zone kita berbeza2 bg setiap mukim, daerah, negeri, negara dan benua. Di mana ada umat Islam, di situ akan berkumandang azan menandakan masuk waktu solat yg lima waktu.

Ini sangat menakjubkan di mana azan sentiasa berkumandang setiap saat. Subhanallah. Percayalah fakta ini. AlhamduLillah kuasa Islam sbnrnya masih besar di dunia ini. Sama2 lah kita berdoa demi kesejahteraan umat Islam seluruhnya dan mudah-mudahan kita mati dalam iman InsyaAllah... amiinn...(mudah-mudahan jugak mati sblm berlaku kiamat...ngeee...).

Entri ini adalah untuk peringatan diriku jua.



14 comments:

Boneka tak sakit said...

yup InsyaAllah
aku pown bukan baik sgt! tapi aku harap sekurang2 yer biar lah aku mati dlm islam..

aku suka blog ko puteri! kdng2 ada sikit igtan untuk akhirat
asik world je..

notso_violet : seindah bunga seri pagi said...

yelah bru jugak perasan sumer tuh jatuh hari jumaat heh.

Ms.Independant said...

Aku bru tahu pas bace ni...
thanks 2 sharing dear!

:)

abe long said...

ko baru perasan ke?

aku dah ckp dulu..

byk hari2 keberasan jatuh hari jumaat

temasuk la bufday akuy thn lepas.

sila jgn jeles

seimura said...

boneka....
ye sama2 kita doa moga mati dlm islam n iman.
haha sesekali je entri mcm ni, lbh byk entri merepek haha.


rai....
tu la pasal. maklum lah, bkn suka tgk kalendar pun nk tgk cuti huhu.


ms.independant....
ok sama2 hehehe..


abe long....
aku cuma xperasan yg perayaan bkn islam semua hari jumaat.

fya zainal said...

sy pun baru perasan
maha sucu Allah..
betapa besar kekuasaanya sehingga suma tarikh tu boleh jatuh pada hari yg sama..

Faarihin said...

perasan juga hari gerhana tu.. kuasa Allah kan.. tanda-tanda untuk kita yang lalai ni supaya sentiasa ingat akanNYA..

GhOsToNe said...

ak ade dpt mj inieyh!!!

Solehah said...

terima kasih mengingatkan..ambil yang baik..

seimura said...

fya zainal....
yup betul tu. subhanallah..

faarihin....
ye sama2 kita sentiasa ingat Allah n kuasa-NyA..


Ghostone....
sama2 kita insafi diri..


solehah....
sama2. sama2 kita ambil pengajaran.

JMR said...

thanx for the info, kalo tak, aku mmg tak perasan pn psl nih...

kawie2020 said...

kawie pon x tahu bende ni sampai lah kawie sampai kt blog seimura nih...

thanx for sharing...:)

Dak Wan said...

thanks 4 sharing gak. info yg menginsafkan...

seimura said...

JMR....
ok sama2. xpe, utk peringatan diri aku jugak. hehe.


kawie....
sama2.. :P


dak wan....
sama2...hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...