07 November 2009

hari pertama di maahad....

wahh.. diam xdiam dh msuk seminggu aku kt mansurah, bumi anbiyak ni. hmm... tp hr khamis lepas bru aku g kuliah, menjejakkn kaki ke maahad. walau kelas mula kul 1ptg, kul 12 aku dh kuar rumah. wah semangat baru gitu. maka aku dgn ceria n bersemangat mula mengorak langkah...

tgh hr mmg wk2 sibuk. semua tremco yg menghala ke dirasat penuh n padat cm sardin. last2 aku nek taxi. wlupn girl xdigalakkn nek taxi sorg2 kt mesir ni tp aku xde pilihan laen. (actually dr thn lpas aku slalu wt cm2, kui3.) smp depan suq n kuliah banat, aku turun n jalan kaki g maahad. rupa2nya kelas thn 2 n 3 dh tukar, jauh cket. bkn mcm yg lepas. thn 2 lum ada yg dtg. thn 3 bru sorg, yati. thn 1 dh penuh (biasa la.. mse aku dlu pn sama). so borak2 ngn yati.

xlama 2 mkn bertambah la yg dtg. xramai pun. so aku masuk kelas. semua yg bru smpai salam ngn aku. yela, bru blik dr malaysia. ceh. faridah dtg agk lmbt cket. mse ustzh mannan dh masuk, kelas msh lum ramai yg dtg. xsangka ustzh msh ingt kt aku. (wahhh...terharu nya....) dia tye khabar n tye bila smpai mesir. (dia tau aku blik malaysia). borak2 g2 ja. nsb bek dia xtanya yg susah2. klu x png kpl gk nk jwb cmne. bkn pndai sgt ckp arab. faham org ckp blh la tp nk membalas xreti. huhu. aku ingt lg mse thn 1 dlu. klu aku xdtg kelas, mst dia tye kt bdk2 len aku g mana. wahh.. org penting gk aku ni. perasan ke??

hari 2 blaja qiraat farsh huruf surah Al-An'am. tp dh bait yg belas2 la. aku dh le xbwk kitab hadi ngn matan. cz kt jadual jamak qiraat (amali). adui. so aku tumpang faridah ler. Alhamdulillah aku dpt tangkap la pelajaran hari 2 n xla blurr je. pd hal 5bln lbh cuti aku xbukak kitab lgsg, xbukak matan lgsg. smp rumuz imam pn aku dh lupa. hr 2 bru ler aku memorize smula rumuz2 imam time tg blaja 2. Alhamdulillah msh kuat n xilang. huu... kena study byk2 ni...

pas2 subjek rasm tp aku xde kitab so dgr je n catat ape yg patut. xramai pun yg dtg. ramai msh kt malaysia lum blik cni. dh masuk asar bru la kelas hbs. aku blik sorg. yg bestnya aku jln kaki balik umh aku yg kt salam ni. jauh x jauh siot. aku lalu utubis jadid. biasanya klu jln kaki secara lmbt n santai dlm stgh jam lbh cket. klu jln laju 20mnt lbh krg. tp klu xbiasa jln kaki jauh2 mcm 2, mmg lepak n xlarat. ahaks.

so far best gak hari pertama aku blaja hari 2. sbnrnya xsusah sgt. senang je. senang faham. sbb bhsa arab 2 yg mudah2 je. so xde alasan xfhm bhs arab, xleh blaja la pe la. cuma...kawan2 yg msh ada kt malaysia agak rugi la sbb tertinggal. hmmm....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...