17 February 2010

SINAI PART 1

SINAI PART 1




Sambungan…( 1 Februari 2010 )



2.40 PM – tiba di Makam Nabi Salleh









Makam tidak bermaksud kubur atau punya jasad di situ. Makam dlm bahasa arab bermaksud ‘tempat berdiri’. Makam Nabi Salleh A.S yg terletak di sini adalah khilaf. Ada pendapat mengatakan makam Nabi Salleh terletak di tempat lain.
Boleh jadi makam yang terletak di sini adalah salah satu tempat yang pernah disinggah Nabi Salleh utk beribadat dan bermunajat.
Definisi ‘makam’ yg bermaksud ‘tempat berdiri’ itu sendiri mempunyai makna yg luas. Diulangi, makam tidak semestinya bermaksud kubur yg punya jasad di dalamnya.





4.00 PM – naik Wadi Arba’in ( Lempah Empat Puluh )












4.20 PM – tiba di Wadi Arba’in

Batu yang diketuk oleh Nabi Musa dgn tongkatnya lantas memancarkan 12 mata air yg terpancut dari batu ini. 12 mata air itu adalah untuk 12 puak pada zaman itu. So skrg xde lagi lah keluar air dari batu tu. Jgn la lurus sgt.



Sebelah hadapan batu ini ada 7 mata air yg terpancut setelah diketuk oleh Nabi Musa menggunakan tongkatnya. (boleh kira sendiri mmg ada tujuh).



Batu di sebelah belakang ada 5 mata air.


Pintu masuk untuk melihat batu tadi.

Kisah nabi yang paling banyak diceritakan dalam Al-Quran ialah kisah Nabi Musa A.S. Mukjizat Nabi Musa juga terlalu banyak dan salah satunya adalah tongkat baginda.



4.40 PM – turun semula






5.45 PM- menuju tempat penginapan



6.15 PM – tiba di tempat penginapan

- rehat, solat, makan, tido



11.00 PM – bangun n bersiap2 utk ke Jabal Musa (Tur Saina’)
Aku pakai baju 10 lapis termasuk sweater yg paling luar. Seluar pun 4 lapis termasuk seluar jeans. Stoking pun 4 lapis jugak. Aku bawa beg galas yg berisi makanan cket, tuala kecil dan paling penting air masak satu botol.
Kami diberi taklimat oleh Renji dan Mayuri sblm berangkat ke Jabal Musa. Mcm2 nasihat dan peringatan diberi kpd kami. Terima kasih Renji dan Mayuri. Heheh.



Bersambung….. sabar…sabar… hihihi..

7 comments:

Tawel Sensei said...

SOALAN:

1. Apa yang dibungkus dengan kain hijau tu? Dan apa yang macam ranting di atasnya?

2. Kalaulah kau ingat, surah mana yang ada cerita pasal tongkat Nabi Musa yang dapat keluarkan 12 mata air daripada batu tu?

Sekian adanya. Haha. Soalan yang sangat skema.

amirah said...

nice view sna
bertuah bdn dpt smpai makam nabi Salleh

hisham said...

salam bertuahnya u dpt pg mcm tmpat....sdh i x dpt pg...

fiD said...

x sabo nak tgk nx entry,, huhu

Ms.Independant said...

slalu pk makam tu kubur gak.
Thanks 4 da info dear!

:)

Faarihin said...

fuyooo.. berlapis2 tu.. biar betul.. sejuk sangat eh?

pergh.. dah pi sinai dah.. mana aci ni.. nak pi jugak..

seimura said...

tawel sensei....

1. oh encik tawel aku tidak tahu apakah ia. sekian terima kasih.


2. itu pun aku tidak tahu. :P

sekian terima kasih..



amirah....
AlhamduLillah...diberi kesempatan oleh Allah.



bro sham....
jgn la sedih. rezeki sy je ni.



fid....
weee tq2 fid..


ms.independant....
haha sama2 dear.



faarihin....
wo mmg sgt2 sejuk...
jom2 lain kali dtg lg haha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...