21 February 2010

ANAK SULUNG? ANAK TENGAH? ANAK BONGSU?

Assalamualaikum...

Hmm aku ada banyak baca tentang kajian karektor-karektor anak sulung, tengah, bongsu atau tunggal termasuk dalam hal mencari pasangan berpandukan urutan kelahiran seseorang itu. Haha.

Hasil kajian tersebut memang ada benarnya. Kajian karektor anak sulung memang tepat dan kena dengan aku. Apa yang aku boleh rumuskan.. aku seorang anak sulung yang…

1 - Ingin Menguasai
- aku rasa semua anak sulung ada sikap ini (sila mengaku wahai anak sulung). Sebab aku adalah paling tua jadi adik-adik aku wajib hormat aku muahahaha. Tapi sifat ingin menguasai ini bukan sahaja terhadap adik-adik malah terhadap sesiapa sahaja sebenarnya termasuk kawan-kawan, kekasih atau orang bawahan (kalau aku ketua muahahaha).

2 - Manja
- aku mengaku aku sebenarnya seorang yang manja ngeeeee~. Kalau nak tahu, abah yang isikan borang-borang aku masuk sekolah menengah, maahad, marsah, upu, matrikulasi dan borang-borang apa lagi tah. Aku tinggal tandatangan sahaja. Betapa manjanya aku agagaga. Tapi jangan salah faham. Abah tolong isikan sebab takut aku salah isi dan borang rosak pula. Hahah. Malah abah yang fotostat segala macam ic, sijil-sijil dsb. Pendek kata bab-bab sekolah dan pelajaran nih memang abah uruskan segala-galanya termasuk isikan borang yang sepatutnya aku kena isi sendiri. Ngeeee… hoho itu cuma salah contoh akan kemanjaan diriku di mana abah yang buat semua aku tinggal tandatangan. Teruk betul! Hak hak.

3 - Keras kepala atau degil
- hoho ini memang sangat-sangat tepat. Aku memang sangat-sangat keras kepala dan degil.

4 - Sifat tidak mahu kalah
- wuii aku memang dari dulu begini. Sentiasa nak menang je kalau gaduh atau bertengkar. Dah namanya pun keras kepala hahah. Tapi bila makin dewasa aku jadi makin rasional dan tidaklah asyik nak menang je kalau berbalah. Kalau betul aku salah, aku mengalah dan diam. Tapi kalau aku rasa aku tak salah dan kata-kata aku benar, memang aku akan terus perjuangkan. Cehh..

5 - Bertanggungjawab
- Ceh macam puji diri agaga. Tapi sebagai anak sulung aku memang lebih rasa bertanggungjawab terhadap adik-adik. Cehh ayat cam poyo.

6 - Caring / ambil berat
- aku bukan jenis tunjuk sgt akan ke’caring’an diriku ini tapi ada masa-masa nya orang akan perasan la aku ni caring. Hahah poyo lagi ayat aku (macam nak lempang). Serius kadang-kadang orang tak sangka aku camtu sebab aku kan ala-ala ganas gito hak hak.

7 - Ingin melindungi
- hmm ye aku seboleh-bolehnya akan melindungi adik-adik, famili, kawan-kawan dan sesiapa sahaja yang aku sayang. Weeee haha.

8 - Pendamai
- aku memang suka jadi pendamai bila ade siapa-siapa bertegang urat atau bertengkar. Tak baik la gaduh-gaduh ni, rilex-rilex sudah wei. Huhu. Hmm aku macam ade terbaca biasanya anak tengah dan bongsu memang suka jadi batu api. Hahaha jangan marah!

9 - Lebih suka memerhati
- aku lebih suka memerhati daripada bercakap atau keluarkan pendapat. Dan aku mudah setuju dgn pendapat orang kalau dirasakan relevan. Kalau dalam mesyuarat ke apa aku jarang sangat bagi cadangan atau komen apa-apa. Aku lebih suka diam.

10 - Ego
- ngeee anak sulung memang semuanya ego belaka. Yelah, dia paling tua. Semua kena ikut cakap dia. Jgn membantah. Haha.

11 – Tegas dan garang
- aku jenis tetap pendirian dan tidak akan ubah keputusan yang telah aku buat. Aku memang tegas dan berkeras dengan apa yang aku buat dan mahu tak kira apa pun. Dan aku memang budak garang ahahahaha.

12- Berdikari
- Biasalah semua anak sulung memang begini. Aku lebih suka buat kerja sendiri tanpa minta pertolongan orang. Pendek kata tak mahu menyusahkan orang. Aku bukan jenis suka ajak kawan  untuk menemani aku mana-mana. Ye lah, kita pun tahu mereka mungkin ada kerja lain nak dibuat dan kita tidak mahu mengganggu atau mengambil masa mereka semata-mata untuk menemani kita.


Anak tengah pula sangat-sangat perahsia dan kurang percaya orang lain. Suka pendam rasa dan mudah tertekan. Penyayang dan pandai ambil hati.

Anak bongsu pula manja dan selalu inginkan perhatian. Kadang-kadang rasa terpinggir dan rasa tidak dipedulikan maka ada sedikit sikap mudah putus asa. Mudah beralah dan sentiasa tenang. Sukar mengawal situasi dan perlukan dorongan.

Anda pula bagaimana? Hahaha.

17 comments:

Tawel Sensei said...

Adakah ini antara kajian yang kau baca tu? Ahaha.

miNt said...

ak rasa ak semua.
sulung pun ak.
tengah pun ak.
bongsu pun ak.
tunggal pun ak.

jadi apa yang berkaitan dengan kajian tu yang ak rasa ak.
maka macam tulah ak.

tapi kalau ak kata bukan,maknanya bukan.

hahahahaha..;DD


ak ank ke3 dr 10.
ak 3/10.
tengah ke?
mana aci kalau tengah.
sulung sorang.
bongsu sorang.
tengah 8orang?
ini tidak adil!


ngahaha;DD

seimura said...

tawel sensei....
hohoho...aku bace kt web lain. bukan blog tu. lalalalala....

seimura said...

mint....
ok2 mint ko anak ke-3?

ko kategori anak tgh tp hampir2 ngn sulung.

maksudnya karektor ko adalah campuran anak sulung dan anak tgh. cehh gitu.

atau dgn kata lain karektor ko cenderung dgn sikap atau karektor anak sulung walaupun ko anak tgh. eh ko fhm ke ape aku ckp ni eh? haha.

ape yg xadil. tp sbnrnya anak tgh plg bgs sbb dia seimbang dari segi sikap baik dan buruk. sbnrnya anak tgh lg byk sikap baik. so ini adalah sgt2 adil cik mint. weeee..

Moon BlooDy Spell said...

yang saya tahu anak sulung ini punya tanggungjawb yang berat

seimura said...

cik bulan....
haah mmg betul tu..

fya zainal said...

aku anak tengah T__T
dan ada syndrom middle-children
huhuhuhuhu..

aku penah baca aritikel syndrom tu
dan mmg ngam huahahha

fiD said...

aku anak bongsu yg x manjew,,, indpdnt!

pelik ka?

laen ngn ko!,,huhu

Ah Fatt said...

aku matching kot dengan anak sulung neh... erk! jangan salah faham... ramai lg anak sulung

amirah said...

aku anak tengah-mmg btl2 tgh
tp psl mudah tertekan 2 rsanya bukan aku, ak jenis cool, relax..hehe

seimura said...

fya zainal....
heehehe...
memang ngam kan?


fid....
ahahaha.. anak bongsu rupanya firdaus ni. hak hak.


ah fatt....
hehehe mmg matching. hoh? salah faham ape lak ni? adeshh...


amirah....
ahahaha itu hanya kajian je. xsemua betul2 sama. hehe.

Ms.Independant said...

aku pon anak sulong!

:)

ecaBONEKA said...

anak tengah memang sama dengan aku . haha

abe long said...

aku rasa aku dh komen tp aku tgk komen aku xde lak...
ntah2 lupe nk komen
wakakka

okey!!!
aku anak sulong

tp xsemua tuh betol..

wakkakkaa

seimura said...

ms.independant....
wah kita geng!



ecaboneka....
wahhh memang kajian yg agak tepat. haha.



abe long.....
hahaha mmg xsemua bertepatan. kan dh ckp cuma kajian.

si[jari] telunjuk said...

saya bongsu..saya manja ke?
tak pon....mungkin sbb saya anak org kampung...maka, takde istilah manja terlebih or dimanjai...semua dilayan sama je..

Seimura said...

Si jari telunjuk.

Hehehe kan dah kata, ini cuma kajian. Tak semestinya tepat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...