03 July 2010

Maaf Encik! Saya bukan terrorist!!


Assalamualaikum…

Drama sebabak yang cemas…

Tiit Tiit Tiit Tiit..

Pegawai kastam hensem : Adik, adik ada bawa barang tajam ke cecair ke?

Si budak comel : Hah?? ( dengan muka terpinga-pinga dan mata terkelip-kelip sambil mengimbas kembali. Rasanya dah cek habis-habisan kat rumah tadi. Mana ada bawa pisau ke gunting ke).

Pegawai kastam hensem : Mari abang cek beg adik sekarang.

Si budak comel : Eh jangan, jangan! Biar saya cek sendiri. ( dalam hati: gila apa nak selongkar beg aku? Kang jumpa benda tak sepatutnya pulak. Ngeeee..)

Pegawai kastam hensem : Ada bawa pensil case tak dalam beg ni?

Si budak comel : Haa?? Ada, ada.

Pegawai kastam hensem : Ok keluarkan.

Si budak comel : Ok kejap ye. (sambil seluk dan mencari. Adehh macam-macam ada dalam beg ni payah pulak nak jumpa. Ok dah jumpa.). Ok ini dia.

Pegawai kastam hensem : Ok. ( buka pensil case dan mencari sesuatu). Eh tak ada apa-apa pun benda tajam. Kenapa bunyi ye? (soal si pegawai kastam pada membernya).

Pegawai kastam dua : Eh yelah tak de. Dari mana datangnya bunyi tu?

Kedua-dua pegawai kastam melihat si budak dan juga begnya. Si budak mula tak sedap hati. Macam ada harapan kena selongkar oleh mereka beg aku ni, katanya dalam hati. Tiba-tiba baru si budak teringat..

Si budak comel : Eh kejap. (lantas mengambil pensil case dan mengeluarkan sesuatu). Ini kot? Dalam ni pisau. (bekas kecil berisi mata pisau untuk refill pisau yang tumpul. Ada banyak dalam tu.)


Kedua-dua pegawai kastam mengambil dan mengeluarkan pisau dalam bekas kecil itu.

Pegawai kastam hensem : Ok adik boleh masuk sekarang.

Si budak comel : Eh saya nak pisau tu nak refill pisau saya kalau tumpul nanti. Tak boleh ambil balik ye? Saya bukan nak cederakan orang. Sumpah. ( sambil mengangkat tangan ala-ala berikrar dengan muka tak bersalah dan minta simpati. Cehh).

Pegawai kastam : (sambil senyum dan geleng kepala) Tak boleh la dik. Bahaya. Lagipun ini memang dah polisi dan peraturan. Nanti beli je la yang lain ye? Ok selamat berlepas.


Drama sebabak tamat. Kisah benar yang telah ditokok tambah sedikit bagi sedap cerita. Muahahaha!! Hope korang enjoy membacanya. Weeeeee~


P/S : Bakal dilukis menjadi cerita dalam komik.

3 comments:

amirah said...

haha..lawak la =)

ber_u_wang said...

balik mana tu..

seimura said...

[ amirah ]

muahahaha.



[ ber_u_wang ]

balik kampung. hihihi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...