01 April 2016

Clever Girl

Assalamualaikum..  
  Salam 1 April 2016. Lately aku rajin pula update blog. Kah kah. Since dah install semula blogger.com kat handset, rajin lah sikit nak menaip entri baru. Wah gitu.
   Aku ada nak ulas pasal rancangan clever girl tv3 tu. Rata-rata mengutuk dan memberi komen negatif tentang rancangan itu terutama golongan agamawan dan ustaz-ustaz. Ok lah pendapat masing-masing.
  Aku tak ada lah sokong atau bantah. Tapi aku tengok rancangan itu dari sudut positif. Orang kita ni biasa lah, pandang yang negatif saja. Apa yang aku suka tengok masa part soalan berbentuk kuiz dan ada pilihan jawapan. Masa siaran langsung lah. Kan ada part aktiviti-aktiviti luar yang rakaman tu aku tak berapa nak tau, haha.
  Berbalik pada part soalan. Aku suka tengok sebab ada soalan yang memang aku tak tahu jawapan. Bila diberitahu jawapan tepat, secara tak langsung menambah pengetahuan penonton. Yang reramai kondem rancangan ini, anda tahu ke semua jawapan pada soalan yang diberikan? Mustahil tahu semua. Itu yang aku kata menonton rancangan itu dari sudut positif untuk menambah pengetahuan kita atau at least refresh apa yang pernah kita belajar dulu di sekolah atau universiti.
  Aku pun bukan penonton setia. Aku tengok mana yang sempat je. Tapi bagi aku not bad. Walaupun kadang ada jawapan dari peserta yang salah biarpun soalan senang, itu biasa lah. Tak berapa nak clever lah di mata penonton. Hahaha. Tapi masih ok la. Biar lah orang nak mengutuk peserta bimbo ke apa sebenarnya orang lain jeles tu tak dapat masuk tv. Ok gurau je.
  Soalan-soalan semua general. Ada pasal hiburan, sejarah, pengetahuan am, sains, geografi dan macam-macam lagi. Aku pun join jawab atau teka jawapan (sebab ada pilihan abcd). Tapi bila tiba soalan fizik aku melopong tak faham sebab aku tak pernah belajar sains tulen. Ahahaha. Tak apa lah, tambah pengetahuan bila dapat tahu jawapan yang betul.
   Yang latest Ahad lepas ada satu soalan berapa bmi yang dianggap obes. Bapak senang gila soalan, tak payah ada pilihan ABCD pun aku tahu jawapannya. Hahahah. Ada satu peserta tekan buzzle dan konfiden jawab 45 padahal tak ada pilihan jawapan tu pada abcd. Kot ye pun nak hentam tengok lah pilihan jawapan. Aku dah ketawa berdekah-dekah. Jawapan salah. Lagi seorang peserta jawab 25 jawapan C tak silap aku. Aku ketawa lagi. Salah la jawapannya. Hahahaha. 30 lah dol. Itu pun tak tahu, kesian betul. Lawak gila aku rasa. Mungkin soalan itu senang gila bagi aku tapi susah gila bagi semua peserta clever girl. Muahaha. So aku salah seorang clever girl Malaysia sebenarnya. Hahahah.
   Adui, lawak siot. Tapi aku tak tengok sampai habis sebab nak keluar makan malam tu. Macam mana pun rancangan clever girl agak menarik juga la kerana ada soalan-soalan yang pelbagai, senang ada, susah ada. Soalan turutan rnr pun ada woi yang aku tengok minggu lepasnya. Bukan semua tol plus kat semananjung ni kita tahu, betul tak? Pengetahuan am tu. Secara tak langsung tambah pengetahuan daerah-daerah negeri lain selain negeri kita sendiri. Thats good.
   Tak kisah la pada ramai yang mengutuk dan mengecam rancangan ini dari peserta, penganjur semua dikutuk. Biar orang nak kata apa. Pada aku, ada bagus dan positifnya rancangan clever girl ini. Tak suka tak apa, tak perlu tonton pun tapi jangan la mengutuk lebih-lebih. Aku menyampah juga bila baca komen atau pendapat golongan ustaz pasal rancangan ni, negatif aje yang kau tengok kan. Puii hahaha.
  

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...