07 April 2016

Anti-susu formula

Assalamualaikum...
    Rasa macam batak pulak setiap hari update entri baru. Kah. Sangkeng. Aku kan memang suka menulis sejak dulu. Ini aku nak asah semula bakat menulis yang ada pada diri aku. Acececeh. Kalau tak berbakat, tak ada lah aku menang pertandingan menulis cerpen masa zaman berpersatuan di Mansurah, Mesir dulu. Kau hado? Hahahah. Ok stop it.
    Aku ini boleh kata anti kepada susu formula atau formula milk (fm). Sebagaimana ramainya rakyat Malaysia yang anti-vaksin dan berkeras dengan hujah mereka, begitulah aku yang anti-fm. Tapi aku bukan anti-vaksin. Aku menyokong penuh vaksinasi dan imunisasi tanpa ragu.
     Jannah dulu masa baby kami dah sumbat fm susu kambing Karihome. Masa tu masih sangat kurang pengetahuan pasal susu ibu. Yelah, pertama kali bergelar ibu bapa. Seperti yang aku dah cerita panjang lebar pada post terdahulu perjalanan penyusuan (breastfeeding journey) masa Jannah kecil. After Karihome tukar Anmum nak lebih jimat. Lepas itu Dutch Baby pula, lagi murah.  Dah stabil sikit kewangan tukar semula Anmum. Itulah fm terakhir Jannah minum dan selepas itu dia refuse. Baki susu yang tak habis kami bagi baby orang lain. Sejak itu aku berazam tidak sekali-kali beri Jannah fm sampai umur dua tahun.
      Dah berjaya bf sampai dua tahun, masih belum wean off dan aku tambah azam tak akan beri fm. Susu segar tak apa. Dan kini umur Jannah tiga tahun lebih dan dah wean off kami tak beri fm. Pernah cuba beri susu kambing (susu tepung coklat), dia tak mahu! Siap buat muka macam nak muntah. Dah tersadai susu itu dalam almari tak tahu nak bagi siapa. Haha. Jannah suka milo (macam mak nya juga) so aku buatkan milo setiap hari. Hah, kang ada pula yang kecam aku tak boikot produk Nestle. Dush. Ada aku kisah?
    Bagi aku tak wajib pun beri fm pada anak. Yang aku perasan, mak-mak mula gelabah nak beri fm apa kat anak lepas putus susu badan, dan yang dah memang beri fm sejak bayi pun gelabah juga nak beri susu apa lepas umur dua tahun. Aku macam... eh rilek la. Susu formula tu tak penting langsung! Tak minum pun tak apa. Asalkan kau beri makanan berkhasiat pada anak, yang bukan makanan proses. Take note susu formula pun makanan yang diproses (termasuk juga Milo) yang tak bagus diambil dalam kuantiti banyak dan bertahun-tahun. Itu belum lagi aku cakap pasal GMO kang ada yang melopong pula.

   Lagi satu yang mak-mak suka panik, gelabah dan risau bila anak tak mahu minum susu tepung (fm). Atau anak dah kurang minum susu, contoh dulu boleh minum sampai 6-7 botol 10oz jadi kurang dua botol je sehari. Chill gais. Macam mana aku nak terangkan pada kalian ye, tak minum pun tak apa, tak ada kesan buruk pun anak kau tak nak minum susu. Orang kata nanti kurang zat la, kurang kalsium la, tak membesar dengan sihat lah, tulang dan gigi tak kuat lah. Itu hanya mitos. Percaya atau tidak, khasiat pada susu tepung tu sebenarnya mungkin hanya tinggal 5%. Tolong percaya bahawa anak kau tak akan terjejas langsung kesihatan dan tumbesaran dia bila dia tak minum susu.
    Aku memang menyampah dengan iklan susu formula yang berleluasa tak kira lah di televisyen, radio, signboard dan di mana-mana je lah pasal kebaikan susu jenama masing-masing. Strategi pemasaran memang macam itu. Lengkap dengan DHA lah segala bagai. Yang ada ekstrak buah-buahan lah, madu lah. Itu semua poyo. Biasa lah. Syarikat nak produk mereka laku, dicanang lah macam-macam ayat manis agar orang terpengaruh dan beli. Paling benci konon sel otak berhubung dan anak lebih bijak dan kreatif lepas minum susu cap xxx. Kepala otak hang! Bijak bukan pasal susu tepung yang diminum. Pffftt..
   Fyi, aku memang tak minum susu tepung dari kecil. Mak aku cerita, bagi botol ke dalam cawan ke memang aku tolak tak mahu minum. Dan sampai sekarang. Time hamil pun tak minum. Alhamdulillah sihat juga aku sampai sekarang. Sekolah pandai jugak (ok abaikan ayat ini). Aku cuma nak beri testimony, budak yang tak minum langsung fm ini masih sihat tubuh badan dan tulang, gigi pun tak ada rosak masih kuat dan tak rapuh. Aku percaya ramai lagi yang macam aku, spesis tak minum susu tepung.
    Lagi satu, susu bukanlah makanan utama atau wajib bagi anak yang dah berusia dua tahun ke atas. Beri makanan berkhasiat yang macam orang dewasa makan la. Lebihkan buah dan sayur. Makan nasi dan lauk macam kita mak bapaknya, minum jus buah-buahan. Kau jangan gelabah sangat boleh tak pasal anak tak mahu minum susu? Boleh jimat perbelanjaan bila kau dah tak beli susu tepung. Katakan tidak pada susu tepung atau susu formula. Sumber kalsium banyak lagi dari makanan lain selain susu.
     Terpulang pada masing-masing nak beri anak minum susu fm sampai sekolah pun. Cuma macam aku cakap sebelum ini, kau mak-mak tak perlu risau bila anak dah kurang minum fm atau dah tak mahu minum fm. Anak kau tak akan jatuh sakit hanya sebab tak minum susu. Tak pernah lagi ada kes anak kecil meninggal dunia sebab kurang minum fm atau tak minum fm langsung. Tak pernah. Tak perlu risau lebih-lebih. Fm itu aku boleh cakap hanya makanan tambahan aje. Tak wajib pun oii.
     So, oleh kerana aku tak minum susu tepung, aku pun ajar Jannah tak minum fm ke? Itu dia yang tak nak. Aku pun tak paksa. Kalau dia nak, memang aku beri susu kambing (yang kedua terbaik selepas susu ibu). Tapi baguslah Jannah tak nak sebab aku memang tak suka fm. Menipu banyak. Hahaha.
     Kita pun kalau boleh elak makanan yang diproses. Tak dapat avoid semua, avoid sebahagian pun jadi lah kan. So aku avoid susu tepung. Tak beli langsung. Makanan proses lain memang ada beli tapi tak lah selalu dan wajib ada. Pun bukan makan atau minum hari-hari. Contohnya, Milo, minuman 3in1, jajan, megi, nuggets, kentang goreng dan pelbagai lagi. Hampir semua produk susu atau tenusu yang diimport dari luar negara adalah mengandungi GMO yang boleh menyebabkan kanser. Ayuh gais. Cegah sebelum terlambat. Tak dapat avoid semua, avoid lah sebahagian.
    Ok. Sekian daripada aku yang anti-susu formula.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...