06 July 2017

My Daughter is Growing Part 1

Assalamualaikum.

      Kadang-kadang golongan mak-mak ni bagai tidak menyedari yang anak kecil mereka telah membesar dan sudah boleh berdikari tanpa perlu pertolongan ibu bapanya.

     Contohnya bila anak nak mandi sendiri, buka pakaian sendiri, pakai baju sendiri. Aku terasa macam Jannah kecil lagi dan masih aku perlu siapkan semuanya. Hai, cepat nya kau dah besar nak. Hahaha. Ye sebagai ibu bila tiba masanya kita perlu 'melepaskan' dia untuk melakukan sendiri rutin harian seperti mandi, gosok gigi, pakai baju sendiri. Tapi kadang-kadang aku tetap mandikan si Jannah sebab dia kalau mandi sendiri mengelat, cuma badan je basah. Kepala dan muka tak basah langsung. Hmmm..

    Jannah 4 tahun 4 bulan. Semenjak Syawal ini dia memang nak mandi sendiri. Pada hal aku tau dia main air je lebih. Punya lah lama sampai setengah jam. Grrrrr. Dan baru bermula minggu lepas Jannah dah pandai rasa bila nak kencing tu. Dia cakap nak buang air. OK aku buka semua baju dan pampers then dia masuk bilik air. Aku cek pampers memang kering. Wah. Ini sudah bagus.

     Ye aku tahu umur 4 tahun masih pakai Pampers dikira lambat lah. Aku memang tak buat potty training. Aku tak nak paksa dia. Banyak kali juga aku cakap tak payah pakai pampers la kan dah besar. Tapi dia tak nak. Dia nak juga pakaian Pampers. Ok dah stop, aku tak paksa. Setiap hari juga aku pujuk tapi dia tetap nak pakai pampers. Haha. Aku beri masa agar Jannah benar-benar bersedia untuk tidak pakai pampers.

       Sehinggalah Isnin baru ni. Dia nak tidur malam aku pakaikan pampers. Esok pagi nya kejut untuk pergi sekolah, bukak pampers memang kering. Tak kencing langsung. Wah. Ini sudah bagus. Tapi kalau nak berak still pakai pampers lagi la hehe.

     Jannah masih pakai saiz XL. Kalau lah betul dah free diapers, bulan ni dah tak perlu beli pampers lagi. Habiskan apa yang ada je. Alhamdulillah senang je nak lepaskan pampers bila anak benar-benar dah bersedia. Dia tau bila dia betul rasa nak kencing dan dia pergi bilik air. Tak ada langsung adegan terkencing dalam seluar sebab tak tahan sangat. Atau terkencing di lantai sebelum sempat masuk bilik air. Senang kerja Ummi hahaha. Sebab biasa aku dengar ibu-ibu bercerita tentang potty training, terkencing terkucil tu perkara biasa dalam seminggu dua minggu pertama. Hahaha. Bagi aku itu bukan perkara biasa, itu maknanya si anak belum betul-betul bersedia untuk dilatih tak pakai pampers, masih tak dapat kenal rasa nak kencing yang di hujung-hujung atau boleh kawal rasa tu daripada terrrr kencing. Hah gitu. Jadi tahniah kepada anakku kerana berjaya kawal daripada terlepas selain di tandas. Walaupun agak lewat pada usia 4 tahun baru nak free diapers, tapi memudahkan kerja aku. Takde adegan kena mop lantai atau basuh karpet ke tilam ke sebab terkencing. Hihi.

    OK lah bersambung part 2 nanti. Kalau ada lah. Hahahaha.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...