11 July 2017

Babywearing - My Booba

Assalamualaikum.

     Penggunaan babywearing atau nama kampungnya 'alat dukung baby' (aku yang cipta istilah ni hihi) semakin meluas di kalangan ibu-ibu moden masa kini. Kalau di luar negara boleh dikatakan setiap ibu mesti memiliki satu babywearing. Kalau di Malaysia, dalam 10 orang ibu yang mempunyai bayi, hanya seorang je menggunakan babywearing.

       Aku pakai babywearing jenama Booba. Salah satu jenama famous. Aku beli second hand atau preloved je dari seorang kenalan. RM250. Harga asal RM400 lebih something. Yup memang mahal tapi berkualiti tinggi. Boleh pakai tujuh keturunan. Selain Booba, ada Ergo dan beberapa jenama famous lain yang harga RM400-500 atau lebih yang menjadi pilihan ibu-ibu. Dah macam harga stroller pun ada. Hehe.

     Aku beli masa Naim umur 3 bulan. Memang sedap je Naim duduk dalam Booba siap tertidur lagi bila berjalan. Sampai lah umur Naim 8 bulan aku dah jarang keluar rumah sebab eczema Naim tu. Tersadai lah kejap tak digunakan. Bila umur Naim dah setahun dan eczema dia pun semakin pulih tinggal bahagian kaki je, baru lah aku pakai semula Booba bila keluar rumah berjalan di mall ke apa. Aku prefer babywearing berbanding stroller sebab easy to wear gitu. Stroller susah nak kena lipat masuk dalam kereta, bila nak guna kena buka balik. Buang masa. Lepas tu nak sorong lagi kalau ramai orang payah. Ye cukup lah pengalaman masa Jannah baby dulu duduk dalam stroller. Lagi pula anak-anak aku jenis suka berdukung.

     Tapi yang akward nya bila aku pakai Booba pergi pasar lambak kampung atau bazar Ramadhan kawasan kampung. Semua orang pun tengok je. Yelah biasa la ibu-ibu yang duduk kawasan kampung yang rumah nya dekat je dengan pasar bawa anak kecil atau baby dukung biasa je. Kononnya cuma 'orang Bandar' je yang pakai macam orang putih tu babywearing. Hahaha.

    Memang kreatif dan inovatif siapa yang merekacipta babywearing. Kalau yang jenis mahal si pereka sudah kaji material apa yang paling selamat dan kukuh, tidak membebankan tulang belakang si pemakai, bayi pun selesa, struktur tulang bayi pun tidak terjejas. Sangat membantu ibu-ibu. Anak pun selesa dalam dakapan ibu. Biar lah alah membeli tapi menang memakai. Biar mahal tapi berbaloi, tahan lama, tahan lasak dan berkualiti tinggi. Terbaik.

   

     

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...