09 June 2017

Travel Alone di Negara Orang

Assalamualaikum.

   Bulan puasa macam ni mula lah aku teringat Mesir. Hahaha. Tempat jatuh lagi dikenang katanya. Teringat kenangan berpuasa di Mesir dan terkait pula dengan kenangan lain di Mesir.

    Ada satu kisah yang aku tak pernah cerita pada sesiapa. Agak bahaya dan menyeramkan juga. Berlaku masa tahun akhir dah habis exam. Tengah tunggu result la macam tu. Aku tak ingat la aku travel seorang diri ke mana tah masa tu Kaherah ke Tanta entah nak balik Mansurah. Masa tahun tiga (tahun akhir) aku memang biasa travel seorang diri kalau nak ke mana-mana (Luar muhafazah Mansurah) sebab tak nak susahkan sesiapa untuk teman aku. Yelah masing-masing mesti ada hal kan nak dibuat.

     Masa tu aku ada beli anggur sekilo ke dua kilo entah. Tengah murah. Aku tunggu tremco di tepi jalan. Tiba-tiba ada satu kereta pak Arab berhenti depan aku. Bukan teksi ye. Dia tanya nak ke mana. Aku jawab Mansurah. Kemudian dia ajak tumpang kereta dia sebab dia pun nak ke Mansurah. Aku teragak-agak. Dalam hati kata kalau tumpang OK jugak jimat duit tambang aku sikit. Aiyo berani betul. Sambil aku toleh kiri kanan tengok ada student Malizi tak terutama ustaz/ ikhwah, hahaha. Aku tengok line clear tak ada Malizi aku pun dengan penuh keberanian naik kereta pak Arab tu duduk sebelah seat driver. Dalam hati berdoa banyak-banyak jangan la jadi apa-apa perkara buruk. Tawakal habis.

     Biasa lah dalam perjalanan pak Arab ajak sembang. Tanya macam-macam. Wah aku pun ramah jugak dok tanya nama, kerja apa dan macam-macam. Basa-basi lah konon. Kah. Yelah, ambil hati sikit lah dah tumpang kereta orang. Euwww terpaksa lah. Pangkat pakcik. Kalau orang muda hensem boleh la aku nak ngorat (uwek). Jauh jugak la dah berlalu perjalanan ni dalam setengah jam ada jugak kot.

   Lepas tu pak Arab minta aku selak niqab nak tengok muka katanya. Aduh. Aku cakap la tak boleh. Dia takde lah mendesak tapi cuba memujuk. Memang tak lah aku nak tunjuk muka aku. Aku dah mula cuak. Dah la masa sembang dia cakap teringin nak nikah dengan Malizi lah apa lah. Adoi cari nahas aku naik kereta pak Arab ni. Dalam hati tak putus berdoa Allah selamatkan aku dari 'bencana' ni.

     Kemudian ada jumpa macam satu perhentian ni dia nak singgah jap. Kalau kat Malaysia macam RnR kecik yang ada tandas, surau dan kedai makan sikit tapi totally different la. Mesir kan asal boleh je. Haha. Aku dan dia pun turun kereta. Orang memang ramai la di hentian tu. Dia pesan suruh tunggu dia nak buang air dan merokok. Bila dia hilang je dari pandangan aku pun berdiri tepi jalan mengharapkan ada la tremco lalu untuk aku naik tak kisah la dari arah mana pun asalkan aku dapat larikan diri dari orang tua tadi. Rezeki aku nampak ada tremco dari jauh. Aku tahan dan tremco berhenti. Tremco tu di seberang jalan. Aku lari cepat-cepat dan terus naik tremco. Mujur ada tempat duduk. Huhuh. Babai pakcik. Tremco tu pula sebenarnya patah balik arah tempat aku naik kereta pakcik tu tadi, bukan ke arah Mansurah. Aku tak kisah nekad je. Sampai Utubis (stesen pengangkutan awam) sana nanti aku naik la tremco ke Mansurah pulak.

      Dah sampai Utubis, aku turun dan naik tremco ke Mansurah. Bila lalu tempat yang tadi (rnr) aku tengok kereta pakcik tu dah tak ada. Fuh, nasib lah kau pakcik. Aku dah buang masa berjam juga la turun naik tremco siap patah balik semua tapi tak apa lah. Inilah namanya pengalaman hidup. Tapi berani Biar bertempat ye adik-adik, jangan ikut macam aku. Wakaka.

     Itulah salah satu cerita masa travel seorang diri. Sebenarnya aku paling kerap pergi Tanta sebab ada seorang kawan aku mutazawijin (berkahwin) duduk sana. Aku kerap ziarah. Kebetulan ada satu masa tu dia baru lepas bersalin dan berpantang kat sana. Sebab lain aku ke Tanta sebab nak pergi pasar dia ala-ala Sikah di Mansurah.  Macam-macam ada jual dan murah. Pernah beberapa kali aku pergi balik hari je woi, tak tidur sana pun. Mansurah - Tanta tak jauh sangat, sejam lebih perjalanan. Kalau Mansurah - Kaherah tiga jam. Pengangkutan awam ke Tanta samada aku naik tremco atau kereta peagot (kereta panjang ada enam seat penumpang).

     Pernah juga travel masa bulan Ramadhan seorang diri, siap berbuka dalam peagot/ tremco lagi. Biasa nya aku standby setakat roti je satu sebab nanti akan ada Arab tunggu tepi jalan dan edar makanan serta air kepada setiap kenderaan yang lalu lalang. Kurma, air, roti, kusari (aku lupa eja macam mana). Terbaik la orang Arab time Ramadhan memang suka sedekah makanan kepada sesiapa pun samada kenal atau tidak, orang tempatan atau orang luar, semua dia bagi.

      Tapi ingat ye. Kalau nak travel seorang diri di negara orang, pastikan kau dah biasa pergi tempat itu beramai-ramai sebelum berani gerak seorang diri. Kiranya dah hafal tempat mana nak berhenti, tempat mana nak naik bas atau pengangkutan awam lain. Amboi siap bagi tips lagi tu. Hahaha. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...