30 June 2017

Perjuangan Puasa Ganti dan Puasa Enam

Assalamualaikum.

   Salam 6 Syawal. Bersiaran dari pusat rawatan. Alhamdulillah dah dapat dua hari puasa qadha. Biasanya dulu waktu bujang, raya kedua aku dah start puasa ganti sebab takut tak sempat habiskan puasa qadha dan puasa enam. Seperti yang aku pernah cerita dalam blog ini beberapa tahun lepas, aku asingkan dua puasa ini (wajib dan sunat).

2012 : Puasa Ramadhan sebulan penuh + puasa enam di bulan Syawal. Ini tahun pertama bergelar isteri dan aku tengah mengandung 8 minggu masa masuk bulan puasa.

2013 : Puasa Ramadhan sebulan penuh + puasa enam di bulan Syawal. Alhamdulillah dua tahun berturut-turut dapat puasa penuh. Yay. Masa ini aku masih belum datang haid sebab tu dapat puasa penuh. Walaupun masih menyusukan anak dan bekerja tapi masih mampu bertahan puasa.

2014 : Gagal mempertahankan rekod puasa penuh sebab datang bulan. Masa Syawal puasa ganti 7 hari + puasa enam, total 13 hari puasa di bulan Syawal. Masih lagi bf Jannah waktu puasa.

2015: Puasa Ramadhan sebulan penuh + puasa enam di bulan Syawal. Masa ini tengah mengandungkan Naim dan masih menyusukan Jannah. Alhamdulillah masih larat puasa.

2016 : Puasa Ramadhan sebulan penuh + puasa enam di bulan Syawal. Sama kesnya sebab masih belum datang haid. Masih fully bf Naim.

2017 : Kena qadha puasa 7 hari + 6 hari puasa enam, total 13 hari.

    Aku start asingkan puasa ganti dan puasa enam ni masa umur belasan tahun sampai la umur 26 tahun. Gigih la aku puasa 13-15 hari di bulan Syawal. Perjuangan ini tidak mudah. Banyak pancaroba. Haha. Kena kuat semangat.  Yelah walaupun puasa aku tetap ikut orang beraya. Orang lain makan aku tak makan. Tapi aku ok je takde la terliur. Hahah.

     Aku paling cuak kalau terkena bersalin masa bulan puasa. Amboi jenuh wei nak ganti tu. Aku kesian jugak la pada ibu-ibu yang bersalin masa bulan Ramadhan, paling kesian bersalin 1 Ramadhan. Sebulan tu kena qadha. Jadinya aku mencuba sebaik mungkin untuk tidak hamil yang edd nya jatuh pada bulan Ramadhan. Hahaha. Anda pasti boleh.

   Seperti sedia maklum, puasa ni bagus untuk kesihatan. Kalau jenis yang bukan 'eat clean', elok sangat lah berpuasa untuk membantu detoks badan secara semulajadi. Contohnya aku sendiri lah yang suka makanan bergoreng, suka minum air manis, makanan banyak kolesterol, tak makan sayur. Pendek kata takde berkhasiat sangat. Aku masih tak mampu la nak 'eat clean' yang langsung tak ambil gula pasir, tak makan nasi (kalau ambil guna betas perang), tak makan roti, takde guna kicap, sos, takde bergoreng atau berminyak dan cuma makan real food yang benar-benar berkhasiat dan 'bersih' sahaja. Bersih bermaksud tiada GMO dan serba serbi organik sahaja.

    Biasa la orang kita, dah sebulan puasa, bila raya je 'balas dendam' makan macam-macam dengan kuantiti yang banyak. Rendang, kuah kacang, sayur lodeh, sup tulang, laksa, sate dan pelbagai lagi. Kalau rendang atau sup atau kari ke bukan setakat ayam, ada itik, lembu, kambing, paru, hati. Belum masuk lagi yang masak kicap lah, masak merah, masak kurma. Jadi bila dah makan macam-macam selama seminggu raya tu, dah boleh lah start puasa untuk bagi rehat dan bertenang sikit perut tu. Dah sumbat segala juadah raya termasuk kuih raya yang manis-manis, detoks la sikit dengan puasa enam. Hihi. Macam yang aku tengah buat la sekarang ni. Tapi aku puasa ganti dulu.

     Jadi kepada kaum wanita khususnya, jangan malas deh nak puasa ganti dan puasa enam. Mengandung dan menyusukan anak bukan alasan tak boleh puasa. Kalau yang tak mengandung dan menyusukan anak, pasti lagi boleh puasa tanpa ada masalah. Ala, korban lah sikit kan. Malam kan boleh makan. Melantak je la banyak mana pun. Haha.

    Bukan apa, orang perempuan ni lazimnya suka sangat bertangguh untuk ganti puasa. Boleh kata 70% orang perempuan suka ganti puasa pada bulan Syaaban. Hujung-hujung Syaaban baru terkial-kial nak ganti. Alahai. Ayuh berubah wahai ladies. Kalau tak nak ganti masa bulan Syawal sekalipun, paling kurang jangan bertangguh sampai bulan Syaaban. Zulqaedah ada, Zulhijjah ada. Muharram, Safar, Rabiul Awal, Rabiul Akhir, Jamadil Awal, Jamadil Awal, Rejab. Amik ko semua bulan aku sebut. Haha.

    Kepada yang berjaya ganti puasa di bulan Syawal tambah puasa enam, tahniah diucapkan. Anda hebat kerana berjaya tempuh dugaan kuat ketika musim raya. Hehe. Bukan senang. Kalau spesis mak-mak yang ada anak kecil ni, nak kena suap anak makan lagi, fuh dugaan dan cobaan. Sabar je lah.

     Selamat berjuang ye ibu-ibu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...