23 June 2017

Bagaimana Cara Nak Wean Off (putus susu badan)

Assalamualaikum.

    Lusa nak raya patutnya cerita raya tapi aku post pasal wean off pulak. Hahah. Universal la sikit. Tak semestinya kena ikut tema.

    Dilema ibu-ibu menyusukan anak adalah bagaimana cara nak wean off. Memang cabaran besar. Penuh drama airmata lah senang kata, haha. Hanya mak-mak yang bf anak je tahu dan faham macam mana perasaan dan pengalaman tu.

    Untuk putus susu ada beberapa sebab. Sebab utama biasanya sebab dah ada adik. Haha. Sebab lain mengandung. Kalau anak bongsu, dah sampai umur perlu putuskan susu iaitu dua tahun atau tiga tahun atau empat tahun. Apa yang aku nak kongsi dan bagi tips ini adalah kerana si kakak atau Abang sudah ada adik. Dan sedia maklum, aku tak beri minum susu formula.

     Naim lahir ketika Jannah berumur dua tahun 8 bulan dan masih Menyusu badan. Sepatutnya nak wean off masa umur Jannah genap dua tahun tapi tak sampai hati. Jadi masa mengandungkan si Naim aku masih fully bf Jannah walaupun Jannah dah makan macam-macam. Lepas Naim lahir Jannah still bf. Gilir-gilir. Kejap kakak kejap adik. Dah pening juga macam mana nak stop kan si Jannah ni. Takpe lah selagi mampu bf dua-dua aku teruskan je.

     Sampai lah umur Naim tiga bulan dia makin kerap menyusu dan lama. Jannah dah banyak mengalah juga. Aku pun mulakan step nak stop kan.

Step pertama: Stop bf waktu siang.
Bagi makan banyak sampai kenyang. Nasi, biskut roti. Bagi minum air Milo dan air masak. Sesekali bagi air kotak coklat dutch lady. Aku dah cuba bagi susu kambing (tepung/ FM) perisa coklat tapi dia tak nak. Jadi aku terus tak bagi.

Step kedua: Stop bf masa nak tidur siang.
Normal anak yang bf ni suka ngempeng masa nak tidur. Aku lekakan dia dengan mainan atau tengok TV sampai tertidur. Kadang-kadang bagi main handset sampai tertidur.
Lepas dah berjaya dua step ni kira bagus dah. Ambil masa seminggu jugak.

Step ketiga: Stop bf waktu malam masa nak tidur.
Ini paling mencabar dan susah. Jannah nanges aku pun nanges. Sedih sangat tak sampai hati. Kesian. Tapi sebagai mak kena kentalkan hati. Cakap dan pujuk baik-baik. Bagi kata-kata pujian. Contohnya, "kakak dah besar dah tak boleh susu. Bagi adik pulak. Kesian adik. Kakak kan budak baik, cantik."
Kemudian masa nak tidur tu peluk dia. Biasanya aku sambil ngempengkan Naim, Jannah baring sebelah Naim sambil pegang tangan aku dan aku usap-usap kepala dia. Sambil cakap, "Ummi sayang kakak. Kakak budak baik kan". Dan teruskan bercakap dan pujuk sampai lah dia tertidur sendiri. Ini pun ambil masa seminggu jugak. Kalau dah tidur dan tengah malam dia terbangun biasa nya nak susu, haaa ni bapaknya kena main peranan. Tolong ambilkan air dan bagi anak minum.

   Aku pun tak sangka berjaya juga wean off Jannah. Hahaha. Petua orang suruh letak minyak angin la sirap la halia la aku tak pernah guna. Mungkin bagi orang lain cara tu efektif kot tapi aku tak yakin nak buat. Si Naim pula tunggu ada adik baru lah aku nak wean off. Sama lah masa Jannah.

     OK sekian untuk hari ini ye. Nak pergi anyam ketupat. Kbai.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...