13 June 2017

Botol Susu, Susu Formula

Assalamualaikum.


    Acapkali aku terbaca status FB ibu-ibu yang bercerita struggle nya nak stop kan penggunaan botol susu terutama bagi anak yang dah mula bersekolah samada taska atau tadika. Dalam hati aku yang part jahat (devil) akan pandang sinis sambil berkata, itu lah siapa suruh ajar guna botol, kan dah susah nak berhenti. Mendapat lah. Opss... Itu sindiran tajam dari part jahat tau. Lagi pun dalam hati je. Tak bermaksud aku mengecam. Maafkan saya.

    Yes, aku tak dapat nafikan yang botol susu dah memang satu keperluan untuk baby yang ibunya bekerja. Take note, only babies, not include the toddlers. Tak kisah la samada EBM atau FM, botol susu boleh kata wajib ada lah untuk semua baby. Walaupun baby tu EBF ada juga stand by botol susu untuk waktu kecemasan. Tetapi yang silapnya adalah bila masih memberi anak minum susu dalam botol bila usia anak dah melepasi dua tahun. Sepatutnya masa umur dua tahun dah stop kan. Minum pakai cawan je. Ada ke budak umur dua tahun masih belum pandai pegang cawan?

    Sebagai seorang bekas bayi (aku lah tu) yang memang tak pernah minum guna botol susu masa kecil, aku yakin orang lain pun boleh hidup lah tanpa botol susu. Hahah. Macam kes aku masa bayi memang refuse botol susu. Sama lah dengan anak-anak aku pun refuse botol susu. Orang akan cakap, yelah kau senang la surirumah je tak bekerja, bf je tak perlu susah-susah guna botol susu. Heh. Ramai je surirumah yang beri anaknya minum guna botol susu. Jadi apa bezanya?

    Perdebatan susu badan vs susu formula sampai bila-bila pun tak akan habis. Hehe. Tapi yang aku nak tegaskan ialah betapa susu formula itu sudah tidak diperlukan lagi setelah anak berusia dua tahun gais. Aku tengok mak-mak semua risau dan gelabah je nak bagi minum susu apa ye kat anak lepas wean off susu badan (lepas umur dua tahun). Duh. Bagi je lah makan nasi dan makanan berkhasiat. Real food. Susu dah tak payah bagi dah. Apa kebenda yang orang obses sangat 'mesti bagi susu formula lagi untuk tumbesaran yang sihat, otak cerdas, badan cergas, kuatkan tulang dan gigi (kalsium katanya), immune badan (tak mudah jatuh sakit)' dan pelbagai lagi lah alasan 'kebaikan' masih perlu bagi minum susu untuk budak. Tak payah terpedaya sangat dengan iklan promosi kebaikan susu (formula milk) sekian-sekian. Nak bagi Biar yang fresh bukan susu tepung tak kira lah susu kambing ke susu lembu ke susu kerbau ke. Sudah-sudah lah tu banggakan sangat jenama-jenama susu popular dan mahal yang dicanang penuh khasiat dan kebaikan. Puih.

     Bukan apa. Aku tengok ramai juga budak kerap jatuh sakit walaupun minum susu FM (yang katanya meningkatkan immune). Demam, batuk, selesema. Yang hyper lagi lah teruk. Terlebih gula. Yelah kalau dah dalam sehari sampai 8-10 botol susu FM 9oz kau rasa? Ish. Tak patut.

     Lepas tu terdengar la keluhan parents, barang mahal lah, kos hidup tinggi lah, pampers susu anak lagi sebulan dah berapa. Padahal kos beli susu yang beratus RM setiap bulan itu dah boleh di cut off, dah boleh jimat banyak. Sekali lagi aku tekankan, tak perlu lagi susu FM untuk toddler berusia dua tahun ke atas. Jangan risau budak tak cukup zat ke apa kalau tak minum susu (FM). Itu semua mitos sahaja. Asalkan diberi real food macam kita orang dewasa makan, dah cukup dah. Sebagai contoh la anak aku si Jannah. Tak minum FM langsung lepas wean off. Alhamdulillah OK je, jarang demam atau sakit. Cergas dan cerdas. Bijak, cepat belajar. Nutrients dalam susu formula tu bukan seperti yang dicanang dalam iklan. Mungkin ada la 5% khasiat je. Entah apa lagi kurang. Who knows?

       Sebenarnya perbelanjaan bulanan dan tahunan banyak boleh jimat bila anak stop minum susu FM bermula umur dua tahun. Duit susu formula dah boleh jimat setiap bulan. Duit botol susu dan puting juga boleh jimat. Katalah tukar botol enam bulan sekali, puting tiga bulan sekali. Bukan murah tu. Banyak juga kos mantenen budak yang masih hisap susu botol ni. Lagi pun kau tak penat ke asyik kena bancuh susu, basuh dan cuci botol setiap hari. Kalau sehari lapan kali anak hisap susu botol, lapan kali kena bancuh susu dan cuci botol susu. Belum masuk lagi tengah malam terpaksa bangun dari tidur bila anak merengek nak susu, pergi bancuh susu. Tidur pun terganggu. Cukuplah dua tahun je anak hisap botol susu tu ha. Yang terbaik tak payah guna botol langsung, df je. Tapi tak pe lah bagi ibu bekerja yang terpaksa bagi susu botol juga kat anak. Ingat. Sampai umur dua tahun je tau. Tak payah terpengaruh sangat dengan dakyah masih perlu minum susu untuk lengkapkan nutrients. Auta je semua tu.

    Kenapa aku terlalu prejudis dengan susu formula? Hmm. Sebab susu ibu adalah terbaik. Lagi satu sebab aku menyampah gila dengan lambakan iklan susu formula di pasaran. Paling menyampah bila siap claim khasiat dan kebaikan setinggi gunung, terlalu melebih-lebih.

    Tak mati lah anak kau kalau tak minum susu tepung tu. Ok lah hak masing-masing nak bagi anak minum susu tepung. Yup memang hak engko la aku tak peduli pun. Tapi yang aku meluat bila kau mengeluh pasal duit susu lah, susu naik harga lah, dan macam-macam lagi lah. Kalau tak nak aku kutuk baik kau diam je, hahaha. Dah kau yang memilih jalan tu (still bagi FM untuk above two years old), so kau hadap je lah. Itu sebab nya bila update status di FB ke Instagram ke Twitter ke jangan terlalu open sangat semua nak diluahkan. Bila kena kecam tahu pula sentap. Kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepian pantai. Cuba tengok macam aku. Nak mengutuk mengecam aku tulis dalam blog, bukan dalam FB. Ceh. Ada kaitan ke?

    Lagipun bila aku tengok budak dah besar (5, 6, 7 tahun umurnya) masih hisap botol susu, aku rasa macam geli pun ada. Dah besar kot. Kalau ye pun masih degil nak bagi minum FM untuk budak dah besar, bagi lah dalam cawan je atau gelas. Ataupun botol air yang ada straw tu pun boleh juga yang penting bukan botol susu (yang ada puting). Tapi aku takde la nak tegur anak orang 'eh masih hisap botol lagi? Kan dah besar'. Aku no komen je tak cakap apa-apa. Jaga air muka budak dan mak bapak budak.

    Sebenarnya, tak akan ada sesiapa pun akan kecam kau bila kau tak bagi susu FM kat anak bila dah lepas umur dua tahun. Jangan takut dikecam. Paling-paling pun orang cuma tanya 'eh kau bagi minum susu apa eh kat anak kau?'. Jawab je dengan jujur. Aku tak bagi apa-apa susu pun, dah boleh makan kan. Makan je macam kita orang dewasa. Susu tak penting. Lepas tu orang tak akan bertanya lagi. Kalau banyak tanya sangat siap pakej sindir sinis, kau lempang je muka orang tu. Hahaha. Takde lah tergamak ye.

      Akhir kata, maaf lah andai ada readers yang tersinggung dengan post ni. Ini sekadar pendapat dan kupasan peribadi aku je. Pilihan di tangan anda. 

2 comments:

Unknown said...

Saya setuju.. Ank2 sy start 2thn dh xmnum FM yg 1st mnum FM mse 1thn3bln sy bg susu kambing sbb susu bdn dh kering pregnant kn adik die.. Yg adik lak berjaya fully bf 2thn..lps dorg 2thn suami sy mmg xcri susu FM cume kakak die mnum susu FM kambing lme skit sbb bajet lbh lg.. Tp mnum dlm sippy cup je.. Skang msg2 mnum Tamar coco stp pg 1cwn skali sbb utk bg energy.. Msg2 4thn n 3thn jrg demam n cerdik inshaAllah mudah mudahan.. Lg 1 suami sy belikn vitamins tmbhn tiap2 bln utk kuatkn immune msg2 sbb dorg dh gi tadika

Seimura said...

Alhamdulillah. Anda adalah ibu bapa yang tahu apa terbaik untuk anak. Jarang dah jumpa parents yang dah tak bagi fm kat anak yang dah umur dua tahun ke atas. Tahniah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...