01 May 2017

Didikan Menutup Aurat Sejak Usia Kecil

Assalamualaikum.

    Entri pembuka tirai bagi Mei 2017. Hari Pekerja atau Hari Buruh hari ni. Bulan Mei juga ada Hari Ibu, Hari Guru, Hari Jururawat (eh yeke) dan apa-apa saja lah hari istimewa. Hahah.

     Tajuk macam serious je kan, tapi sebenarnya kupasan santai sahaja. Hehe. Era zaman 2000-an hingga kini dah mula banyak dijual pakaian muslimah tak kira untuk dewasa dan kanak-kanak. Era 20-belasan (hingga 2017 kini) tudung kanak-kanak pun makin banyak keluarkan. Satu perkembangan yang bagus. Kesedaran tenang aurat dah semakin meluas dan semakin baik. Wah gitu.

    Tetapi agaknya anak kecil perlu dilatih bermula umur berapa ye? Ini berbeza pandangan dan pendapat. Setiap ibu bapa pasti ada target tersendiri. Tak semestinya perlu tutup habis semua (terutama bagi kanak-kanak perempuan/ toddler) tetapi cukup sekadar tampil sopan. Maksud sopan adalah tak pakai skirt pendek, seluar pendek, gaun pendek, baju tanpa lengan bila keluar berjalan di luar bila dah mencapai umur dua atau tiga tahun ke atas. Kalau Bawah dua tahun atau setahun tak apa lagi sebab masih bayi kan. Tapi kalau dah boleh berjalan rasanya eloklah pakaian sopan sikit hihi.

        Macam Jannah. Umurnya setahun lebih aku dah tak pakaikan seluar pendek bila keluar rumah berjalan. Seluar tiga suku ok lagi. Kalau pakai gaun pun walaupun labuhnya Bawah lutut aku tetap pakaikan seluar panjang atau legging. Kalau setakat dalam rumah tak kisah la pakai baju lobang2 ke sleeveless ke hehe. Ya, baju tak ada lengan pun aku dah tak pakaikan bila keluar rumah sejak umur Jannah masuk setahun. Rasa macam tak sopan. Haha.

    Umur Jannah dua tahun, no more seluar tiga suku pun. Mesti seluar panjang. Baju tanpa lengan memang dah tak pernah beli lagi. Lengan pendek ok lagi. Masuk tiga tahun umur Jannah, aku mula biasakan baju lengan panjang bila keluar berjalan. Kadang-kadang ada juga lah lengan pendek. Dan sekarang empat tahun memang dah tak pakaikan baju lengan pendek lagi bila keluar. Mesti lengan panjang. Baju muslimah labuh saiz dia pun dah banyak dijual, senang dapat. Cuma baru-baru nak jinakkan dengan pakai tudung pulak sekarang ni. Hehe. Sebab biasa dah aku jumpa budak-budak sebaya dia (3-4 years old) pakai tudung bila ternampak kat mall atau Taman permainan. Comel je.

     Kadang-kadang bila ternampak anak Melayu sebaya Jannah masih pakai skirt pendek dan gaun tanpa lengan, aku pula yang macam segan sendiri pada hal itu anak orang. Haha. Kesedaran untuk siapkan Jannah dengan sopan dan Islamic ni memang secara semula jadi je timbul dalam diri. Kata orang melentur buluh biar dari rebungnya. Lepas tu di tambah pula dengan kes-kes pedofilia yang semakin menjadi-jadi akhir-akhir ini, lagi menambah rasa bimbang. Itu pentingnya kita sebagai ibu bapa perlu peka dan bijak. Jangan pakaikan yang seksi dah. Walaupun masih kecil tapi perlu juga pakai sopan dan tak seksi.

     Sama juga dengan kanak-kanak lelaki. Aku kalau tengok budak dah sekolah tadika dan rendah, keluar masih pakai seluar pendek, aku rasa macam segannya lahai terbayang kalau anak aku si Naim pun pakai macam tu. Aduh tak sopan. Jadi aku berazam Naim pun akan aku pakaikan seluar panjang sahaja bila keluar berjalan bila umurnya masuk dua tahun. Sekarang Naim setahun enam bulan. Kiranya seluar tiga suku pun aku tak mau pakaikan dah. Kalau dalam rumah je takpe lagi. Sama juga baju tanpa lengan pun aku tak nak pakaikan dah kalau keluar rumah. Walaupun orang kata ala takpe lah budak lelaki tapi bagi aku budak lelaki pun perlu sopan juga pakaiannya. Bukanlah nak kena pakai macam ustaz jubah bagai. Hehe. Cukup sekadar bukan seluar pendek dan bukan baju tanpa lengan.

      Jannah oleh kerana aku dah biasakan pakaikan baju lengan panjang, dia tak merungut panas ke apa ke walaupun cuaca panas. Jadi aku harapkan berkekalan sampailah dia meningkat remaja. Cuma baru sekarang je aku baru mula nak biasakan dia pakai tudung pulak. Nanti dah biasa dengan tudung, boleh biasakan pakai stoking pula. Tapi stoking ni aku letak target atas umur 10-12 tahun. Kalau dapat lagi awal lagi bagus hehe.

    Masa aku kecil dulu abah dah suruh pakai tudung dan baju lengan panjang bila keluar rumah sejak umur 10-11 tahun. Masa tu mana ada jual T-shirt lengan panjang, susah nak jumpa. So aku pakai baju kurung dengan seluar kalau nak bermain atau aktiviti kokurikulum di sekolah. Dulu lain, sekarang lain. Dulu tak ramai yang pakai tudung, sekarang ramai walaupun ada sebahagian nya mungkin cuma ikut trend je. Bila keluar rumah sidai kain tak pakai tudung pulak. Konsep tutup aurat yang salah. Di halaman rumah sendiri tak pakai tudung bila menyapu ke siram pokok bunga. Itu pun satu hal juga.

      Apa pun pilihan di tangan anda sebagai ibu bapa. Anak pakai seksi ke sopan ke adalah mengikut acuan ibu bapanya. Alasan masih kecil untuk diajar berpakaian sopan adalah alasan lapuk. Hehe. Tapi paling mustahak sebenarnya adalah ibu bapa yang perlu beri contoh yang baik untuk diikut anak-anak. Jangan lah mak pakai seksi sendat ketat sana sini, macam mana nak jadi teladan yang baik? Seksi yang aku maksudkan di sini adalah muslimah yang pakai tudung tapi baju ketat dan seluar ketat. Aptb.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...