03 May 2017

Common Sense

Assalamualaikum.

     Kali ini ada mengimbau kisah silam sikit la. Sekitar 14  ke 15 tahun lalu selepas SPM. Aku pun tak berapa ingat result dah keluar ke belum cerita aku ni Hahah. Sebab ceritanya pasal aku pergi ke sekolah setelah beberapa bulan tak ke sana.

       Seperti yang aku ada cerita dulu-dulu di blog ini aku bersekolah di Kluang. Balik asrama kena naik turun bas. Bas tin tong atau bas sambung-sambung. Jauh dan susah payah penuh onak ranjau berduri lah kiranya setiap kali nak balik asrama atau dari asrama nak pulang ke kampung. Wah gitu. Suka duka budak hostel/ asrama lah.

      Pada satu hari ada seorang kawan aku call ajak ke sekolah. Aku tak berapa ingat apa tujuan dia nak ambil sijil berhenti atau buat sijil berhenti yang baru sebab hilang. Dia ajak aku teman lah. Pergi seorang macam bahaya sikit. Aku pun setuju lah setelah dapat kebenaran abah. Aku pun dengan senang hati teman lah dengan naik bas semua lah sampai sekolah. Letih memang letih lah balik hari kan. Aku sampai rumah pun lewat petang jugak.

      Bermulalah episode kena marah dan kena leter dengan abah sebab lambat sampai rumah. Dan yang paling aku ingat sampai sekarang antara isi leteran abah tu,
"Kawan kau tu ada belanja makan tak? Atau bayarkan duit tambang kau separuh ke?"
Aku geleng.
"Habis tu kau teman bodoh gitu je? Takde hasil apa-apa? Patut nya kawan kau tu dah minta tolong kau teman dia, paling kurang dia bayar la duit makan kau masa kau orang makan kat kedai. Jadi orang jangan baik sangat sampai orang ambil kesempatan."
Aku diam je le. Yelah manalah aku nak terfikir benda tu semua. Masih mentah.

     Tapi dari peristiwa itu aku belajar sesuatu lah. Kita bila minta tolong orang, haruslah ada sedikit ganjaran untuk pertolongan orang tu. Minta tolong perkara yang susah tau atau memenatkan. Lagi pula yang melibatkan duit. Contoh tumpang kereta orang, hulur duit minyak sikit. Dia tolak tak mengapa lah, kita offer belanja makan. Kalau orang minta tolong kita sesuatu yang agak sukar dibuat, cakap baik-baik, maaflah tak dapat tolong. Kalau perkara yang kecil boleh lah ikhlaskan je. Tapi kalau sampai mengambil masa kita, tenaga, duit lagi keluar, perlu berfikir dua tiga kali juga. Jadi orang jangan terlalu naif. Ini bukan soal berkira, tapi soal perlu kasihan diri sendiri dahulu sebelum kasihan pada orang lain. Faham ke tak faham? Hahah.

      Bak kata pepatah, buat baik berpada-pada. Betul lah tu. Buat baik pun biar kena dengan tempat dan keadaan. Jangan sampai orang ambil kesempatan atau pijak kepala. Dalam tak sedar rupanya kita seolah-olah 'dibuli'. Bila dah minta tolong, paling kurang pun ucapkan terima kasih dan kata-kata penghargaan. Sejuk hati mendengarnya. Hihi. Ikhlas ke tak ikhlas tu hanya Allah yang tahu. Usah pertikaikan keikhlasan orang.

      Sekian coretan untuk hari ini ye. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...