23 May 2017

Budak Tak Takut Hantu

Assalamualaikum.

     Sedang aku syok main game Tom kat handset, tiba-tiba kedengaran suara mengilai dari bilik sebelah. Zauji tengah ruqyah pesakit. Aku terkejut Hahah. Jannah masa tu tengah main apa tah depan TV. Aku ajak baring dekat aku dan Naim. Naim dah tidur.

    Walaupun sebelum ni aku dah biasa la dengar dan tengok orang histeria kena rasuk masa tengah di ruqyah, tapi masih ada rasa cuak la sikit. Hahaha. Aku ingat si Jannah takut ke, rupanya tak takut langsung. Ceh.

Ummi: Duduk sini lah Jannah. Tak takut ke?
Jannah: Takut apa Ummi? Jannah nak tengok boleh?

Aduii. Boleh plak nak tengok.

U: Ish jangan lah. Nanti hantu tu cekik Jannah macam mana?
(Sorry guys tak sepatutnya gertak anak macam tu, tapi aku dah takde idea. Jangan ikut ye).
Muka Jannah tak takut langsung hahaha. Siap jawab "Nanti Jannah baling dia dengan mainan."
Gulp. Aku nak tergelak tapi aku tahan dan buat muka garang suruh Jannah diam.

Lepas tu hmm banyak lagi lah soalan dia. Hantu tu kecik ke besar. Apa-apa lagi lah. Nanti Jannah tumbok dia, katanya. Adoi lah lawak gila. Dia ingat orang tu saje-saje ke nak ketawa dan jerit-jerit. Yelah, budak kecil lagi. Tak faham lagi. Aku nak bagi faham pun tak reti. Paling kuat pun aku suruh diam jangan cakap apa-apa, jangan banyak tanya. Grrrrr...

   Lagi beberapa hari je nak masuk bulan Ramadhan. Agak teruja. Cewah. Sebab kat tempat baru kot. Hahahah. Semoga dapat meningkatkan amal soleh. Harap dapat khatam Quran juga. Tahun lepas tak dapat khatam. Benarlah dalam hadith tu ada kata yang manusia akan disibukkan dengan anak-anak, harta dan banyak lagi hal dunia yang menyebabkan akan meninggalkan amal ibadah seperti membaca Quran dan zikir. Aku akui sejak ada dua anak ni aku dah semakin kurang mengaji. My bad. Berharap Ramadhan kali ini menjadi pemangkin dan titik mula aku kembali kerap mengaji dan berterusan sampai bila-bila, bukan hanya di bulan Ramadhan sahaja. Amin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...