09 May 2017

Realiti Kehidupan di Mesir

Assalamulaikum.

    Baru-baru ini telah tersebar salah satu confession IIUM yang tajuknya 'Kelebihan Belajar di Mesir' yang mana penceritaannya tidak begitu realistik dan kami (kami merujuk kepada ex-student yang pernah belajar sana dan dah tamat pengajian) yakin confessor itu adalah 'budak baru'. Yup, baru beberapa bulan je duduk sana.

      Lepas tu ada confession baru bagi membalas dan cerita apa yang lebih real (orang lain). Hakikatnya hanya yang dah belajar sana bertahun-tahun je yang tahu bagaimana susah senangnya kehidupan di sana. Amboi. Hahaha.

    Negara Mesir bukanlah terlalu elok dan juga tak lah teruk sangat. Tapi bagi sesiapa yang dah selesa sangat duduk negara sendiri (Malaysia) haruslah bersedia fizikal mental bila merantau di negara Mesir yang kemajuannya agak ketinggalan sedikit berbanding Malaysia.

      Salah satu point yang adik baru tu cerita adalah pasal surau dan masjid senang nak jumpa di mana-mana termasuk di universiti dan mall. Nak solat pun mudah tak perlu pakai telekung, janji tutup aurat boleh terus solat. Oh ye adik confessor tu perempuan. Ya dik. Memang betul surau dan masjid bersepah tapi hakikatnya tempat khas untuk wanita jarang ada kalau ada pun kecil. Dah tu kotor lagi tak bersih sangat. Belum lagi pasal tandas. Kau cuma baru berjalan di mall atau universiti je jadi aku agak Kau belum pergi jaulah makam/ masjid dan tempat bersejarah. Dengan tandas kotor, jangan harap ada getah paip, baldi atau gayung untuk tadah air. Kami biasa nya standby botol air mineral yang kosong untuk tadah air untuk beristinjak! Pada sesiapa yang tak tahu Mesir adalah negara kedua terkotor di dunia selepas negara India. Kalau setakat tandas dan surau di airport dan mall memang bersih dan tip top la macam Malaysia. Kalau yang tepi-tepi jalan tu... Hmmm...

      OK baru teringat nama samaran confessor tu Makino ke apa tah so aku panggil budak tu Makino je. Point lain Makino cakap pasal musim sejuk paling rendah 12°c. Tak silap aku dulu masa di Mansurah paling sejuk bawah 10. Mungkin dalam 5 atau 6. Tapi Makino ni belum rasa musim panas hehe.

      Point seterusnya pasal service delivery yang sangat mudah di Mesir. Kalau rindu nak makan KFC tak payah tunggu balik Malaysia katanya, order je delivery kat Mesir nuu. Adoi dasar budak mentah. Kalau nak tahu lah, ada lagi fast food ala KFC yang tempatan punya lagi sedap aku rasa dan harga lagi murah. Welatain dan Albaik. Jadi menurut Makino, makanan senang dapat lah dan servis pun cepat gila 20 minit dah sampai. Aku dapat simpulkan Makino ni budak kaya. Sebab biasanya kitorang dulu masak sendiri je ikut giliran. Sesekali ada lah juga call delivery servis tapi tak lah selalu. Jadi point Makino kelebihan belajar di Mesir ni salah satunya delivery food yang mudah dan senang? Adeh, Malaysia pun banyak la food delivery servis.

     Point seterusnya public transport senang dapat. Metro, tremco, taxi, bus. Ok Makino ni duduk Kaherah rupanya. Metro tu ada di Cairo je. Dia tak ada cerita pulak yang kalau nak naik tremco tu kena berebut dan bertolak-tolak dengan Arab. Hanya yang berjiwa kental je la boleh bertahan, haha. Kalau kau spesis lembik lembap sopan memang tak dapat lah naik, kena tolak sampai jatuh lagi ada. Arab Mesir ni kasar dan ganas. Aku dulu prefer jalan kaki je lah kalau tempat tak jauh sangat. Senaman sihat gitu. Kalau nak jimat masa baru lah naik tremco ke taxi ke tuk-tuk ke.

     Ada satu point yang lawak nak mampus. IKEA. Katanya kat Malaysia tak pernah pergi sebab parents tak bawa. Aku pun tak pernah pergi IKEA kat mana-mana pun Hahah. Then Makino kata selalu shopping di IKEA Mesir. Aduh. Ini kelebihan belajar di Mesir ke? Tak ada kaitan langsung. Bukan ke kita datang Mesir ni untuk menimba ilmu, bukan untuk shopping di IKEA dik oiii. Entah apa-apa la budak mentah ni.

    Point seterusnya currency. Katanya geneh jatuh teruk. RM1 bersamaan LE4. Tapi ada yang balas walaupun jatuh teruk tapi kos hidup dah semakin tinggi. Sewa rumah naik berganda mahalnya, makanan dan barang pun mahal berganda. Jadi tak ada bezanya walaupun geneh dapat banyak. Dulu masa zaman aku RM1=LE2.

    Lagi satu point kelakar, harga minuman berkarbonat murah gila. Siap cerita favorite dia Pepsi dan orang Mesir suka minum Pepsi jadi murahlah harganya. Apa benda la minuman tak berkhasiat yang kau suka minum. Bangga pula tu bercerita. Dia tak tahu kot Pepsi tu antara yang students Malizi boikot selain McDonald's, KFC. Hahaha. Baiklah kau beli asob (air tebu) ke jus mangga ke jauh lebih berkhasiat dan fresh lagi. Murah pun murah. Pasal Pepsi yang mudah didapati di mana-mana di Mesir ini pun tidak layak dijadikan point kelebihan belajar di Mesir.

      Point seterusnya, mudah mengamalkan Islam di negara Mesir yang penduduknya 90% beragama Islam. Ini lagi satu poyo. Habis tu kat Malaysia susah ke nak amalkan cara hidup Islam? What so ever. Bagi aku Malaysia jauh lebih baik terutama dari aspek kebersihan. Di Malaysia pun senang jumpa Surau dan Masjid. Tandas bersih. Kalau Mesir? Hmmm macam yang aku cerita awal tadi. Wanita Mesir Islam kalau kau tengok pakaiannya lagi teruk, tudung lilit tak tutup dada pun, baju fit. Tapi yang bagusnya students Arab Mesir adalah dilarang memadai seluar. Mesti kena pakai skirt labuh. Baju tak labuh takpe janji jangan pakai seluar. Haha. Yang berjubah berniqab tu ramai lah juga senang jumpa di mana-mana dan bukan sesuatu yang pelik. Kalau di Malaysia berjubah hitam tudung hitam niqab hitam memang akan dipandang ganjil lah haha, sebab kita tak biasa nampak. Kalau di Mesir dan Arab Saudi pemandangan itu biasa.

      Aku tidak lah bermaksud nak kondem negara Mesir tapi kalau nak bercerita tu biarlah realistic, bukan yang indah-indah sahaja. Kata orang hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri. Walau macam mana hebat pun negara orang terutama negara maju macam England ke Jepun ke, negara tempat tumpah darah dan dibesarkan inilah tetap yang terbaik.

    Orang kata Mesir bumi tarbiyah. Memang betul tu. Mendidik jadi manusia lebih sabar, tabah dan kuat. Contoh nya kalau nak dapatkan visa pelajar. Kau tanya lah semua Malizi yang belajar sana, jawapan sama, susah gila nak dapatkan visa dan boleh sampai tahap putus asa lah. Sebab? Kerenah orang Arab Mesir lah di jawazat. Bukroh mumkin bukroh (esok). Esok si Misri ni maksudnya seminggu, dua minggu, sebulan, setahun pun ada. Itulah maksud 'esok' pada diorang. Dokumen dah lengkap pun punya susah nya lah nak dapatkan cop visa. Bila dah dapat je visa, tahap gembira kitorang sampai celebrate la makan-makan kat Welatain ke Wesaya ke. Hahaha.

       Sepatutnya Makino kena tambah, budaya masyarakat Mesir yang gemar memberi Salam di mana-mana sahaja. Ini memang terbaik. Hatta naik bas atau tremco pun mereka akan beri Salam. Masuk kedai beri Salam. Berselisih di jalan pun beri Salam pada hal tak saling mengenali pun. Salam 'alaik. Salam 'alaik.

    Lagi satu, orang Mesir suka pasang bacaan ayat Al-Quran di mana-mana saja. Boleh kata semua kedai mereka tak kiralah kedai runcit ke kedai topup ke kedai makan ke kedai jual baju/ buku dan semua kedai lah mereka akan pasang audio bacaan Quran imam-imam tersohor. Sama juga dalam kenderaan awam. Jarang sangat nak dengar mereka pasang lagu Arab. Suasana begini aku cuma pernah rasa di Mesir sahaja. Di Malaysia jarang lah ada begini. Ada tu ada tapi sikit sangat.

     Begitulah serba sedikit realiti kehidupan di Mesir. Nak lagi real semua aku ada cerita dalam blog ni tahun 2009-2011 masa tengah belajar sana. Penuh suka duka, lucu, pahit manis semua ada. Hahaha.

7 comments:

Ieza2fyza said...

Dia naif, ko pulak berlagak. So 2x5.

Seimura said...

Part mana plak yang berlagak. Tulis biasa je ni

Unknown said...

Adoi xyah la nk kondem2 staying at egypt...mungkin hg rasa susah tp org lain selesa cam aku dok sana ok ja..family suami aku terbaik

Prumpprump said...

Berlagak nye style ckp

Seimura said...

Ni pendapat aku je, tak paksa pun sesiapa sokong aku. Alhamdulillah semoga terus bahagia.

Seimura said...

Kau ni mesti kali pertama baca blog aku kan? Style aku menulis memang macam ni sejak dulu. Jenis outspoken.

Seimura said...

Kau ni mesti kali pertama baca blog aku kan? Style aku menulis memang macam ni sejak dulu. Jenis outspoken. Kau BBNU duduk diam2 je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...