14 April 2012

Kasih Seorang Abang



Assalamualaikum.

Babak dalam anime Naruto antara yang paling menyentuh hati bagi aku adalah saat kematian Uchiha Itachi. Touching gila siot mau menangis air mata darah. Dah lah hensem, macho pulak tu, mati dah. 

Beberapa minggu kebelakangan ini aku tak terlepas satu episod pun Naruto Shippuden 3 yang disiarkan di TV3 setiap Jumaat jam 7.00 malam sebab episodnya sangat best iaitu pertarungan antara dua beradik; Uchiha Itachi dan Uchiha Sasuke. Dan juga banyak mengimbas semula ketika mereka masih kecil. Comel.





Sasuke ketika bayi dikendong abangnya, Itachi. Alololo comelnya Itachi. Kekeke.






Part yang kerap diimbas kembali dalam anime Naruto. Part Itachi dukung Sasuke. Sasuke yang sangat comel. Itachi ketika ini berumur 13 tahun dan Sasuke 8 tahun.





Dua beradik hensem.


Misi Sasuke mahu membunuh Itachi yang telah menghapuskan seluruh puak Uchiha ketika Sasuke masih kecil. Sasuke yang berumur 16 tahun datang mencabar Itachi di satu tempat rahsia.





Itachi vs Sasuke. Apa kau ingat macho sangat la tu tayang badan? Abang kau lagi macho la. 





Saat-saat genting ketika Itachi mahu mengambil bola mata Sasuke untuk melengkapkan jutsu Mangekyou Sharingan atau Ameterasu yang dikuasainya. Tapi ternyata hanya genjutsu (jurus ilusi) Itachi sahaja bagi menakutkan Sasuke.





Sasuke yang kehabisan chakura dan tidak berdaya menanti saat-saat kematian tatkala Itachi menghampirinya. Rupanya Itachi hanya menyentuh dahi Sasuke seperti yang selalu dilakukan ketika Sasuke masih kecil dahulu.







"Mata awak adalah milik abang."

Ayat yang kerap diulang oleh Itachi ketika dalam pertarungan yang sangat sengit ini. Sebelum pertarungan bermula Itachi bercerita panjang lebar tentang kisah lampau puak Uchiha mengaitkan mata mangekyou sharingan serta kemampuan Ameterasu. Uchiha Madara dan Uchiha Izuna adik-beradik yang paling hebat dalam puak Uchiha serta sangat istimewa kerana kemampuan mata sharingan mereka yang luar biasa. Namun akibat kuasa yang terlalu istimewa ini mata Uchiha Madara telah menjadi buta maka dia mengambil mata adiknya, Uchiha Izuna untuk mengembalikan penglihatannya dan melengkapkan jurus ameterasu miliknya.





Ketika Itachi menekan dahi Sasuke, sebenarnya Itachi telah menyerapkan kemampuan ameterasu ke dalam mata adiknya. Pemberian terakhir seorang abang kepada adiknya sebelum mati. Kemudian Itachi terkulai dan jatuh ke tanah. Nampak seperti Sasuke memenangi pertarungan ini tapi sebenarnya Itachi yang telah merancang kemenangan untuk Sasuke.








4 comments:

Amirul Nadzri said...

aku nangis bai ari jumaat..huhuhu... tak boleh touching skit, mesti nk nangis.. tension plak rasanya..haha

Seimura said...

Walawehh.. memang betul punya menghayati gitoo. Tersentuh hati. Hehe.

zul hassan said...

part paling best masa mak naruto nak selamat kan naruto dari kyubi part tu memang tersangat tacing mancing

Seimura said...

TO Fz27: Yep memang touching habis part tu hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...