24 August 2010

Tonik, Tomato dan Scott's Emulsion

Assalamualaikum...

Pernahkah sewaktu kalian kecil dahulu 'dipaksa' makan itu dan ini?  Kecil tak la kecil sangat kot, dah sekolah rendah la. Ada tiga 'benda' yang paling aku ingat abah paksa kami tiga beradik pada waktu itu untuk memakannnya tiap-tiap hari Auchh..

Tonik - sejenis minumam tenaga ke apa tah dalam botol kecil macam botol minyak wangi yang kecil tu. Rasanya manis. Ada jenama dia apa tah aku lupa. Haha.

Abah beli macam satu kotak gitu dan dalamnya ada tersusun botol-botol kecil minumam tonik. Cantik kotak dan susunannya. Mahal juga benda tu kot. Hehe. Time tu aku dalam darjah satu atau dua. Abah suruh minum tapi tak la hari-hari. Sedap la jugak tapi manis sangat dan biasalah rasa ubat-ubatan sikit muahahaha.

Tomato. Pernah abah paksa kami tiga beradik makan tomato mentah sehari sebiji seorang. Gulp! Gua dah la tak makan sayur kan? Terpaksa la menahan rasa tak lalu di tekak menelan tomato bak memakan sebiji epal. Tapi ii tak la bertahan lama. Ada la dalam seminggu je kot lepas tu abah dah tak ada beli tomato banyak-banyak. Kui kui kui.

Scott's Emulsion warna putih. Gulp! Rasa yang sangat lain macam, macam rasa ikan mentah pun ada. Dipaksa minum satu ke dua sudu teh setiap hari. Ngeeee sangat meloyakan tekak tapi terpaksa telan jugak la. Kalau yang perisa oren tak pe la, sedap. Ini yang warna putih beb. Aduyai. Kadang-kadang aku mengelat, time abah tak nampak, aku buang Scott's Emulsion yang dah dituang ke sudu. Aku buang ke sinki. Ngeh ngeh.

Nasib baik tak ada paksa telan 'pil pandai' muahahaha!!




6 comments:

ada said...

dulu kan ader kan pil pandai?? adoi, yg penting usaha,. kalo sebotol pon telan pil pandai tu, kalo malas belajar, bodoh jugak, kan?? ahahah

Seimura said...

Aahahahahah!! Betul tu ada, aku sokong. Yang penting jangan malas.

J.M.R said...

rasa-rasa mujarab x pil pnadai tu???:-p

Seimura said...

Ahahaha entah la tak pernah cuba la pulak. :p

Kamil ace™ said...

selamat ak x penah kne sume 2..haha

Seimura said...

Oh kau memang beruntung.heheh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...