04 March 2015

Vco dan madu

Assalamualaikum.  

  Kali ini aku update blog melalui fon je. Sambil baring boleh taip. Kalau guna laptop susah betul nak habiskan. Ada je halangan. Dengan Jannah lagi. Hoho.

   Sudah masuk bulan Mac. Bulan February tak update langsung. Tak sempat. Baru tulis seperenggan lepas tu ada orang kacau. Macam-macam halangan.

   Alhamdulillah Jannah genap berusia dua tahun tanggal 12 Februari yang lepas. Membesar menjadi seorang anak yang bijak dan cerdik. Dah pandai cakap walaupun belum boleh buat ayat sangat tapi orang boleh faham lah dia cakap apa. Hari tu Jannah macam kena allergic ke apa tak tau lah. Bermula dengan jari tengah tangan kiri macam menggelupas. Then merebak ke perut jari. Habis kuku dia dah macam cagu. Lebih teruk lagi merebak ke jari lain pulak. Lepas tu jari kaki pulak kena.

   Kami tak bawa pergi klinik. Just sapu vco dan beri minum madu. Dah dua minggu masih belum sembuh. Lepas tu keluar pula bintik-bintik merah kat badan, perut, muka dan kaki. Kami masih teruskan sapu vco dari badan dan beri minum madu kelulut setiap hari.

   Alhamdulillah kini sudah beransur pulih. Kulit menggelupas semua dah tak ada. Bintik-bintik pun dah semakin hilang. Ada tinggal parut sikit-sikit. Masih jua sapu vco setiap hari. Ambil masa sebulan juga nak baik sejak kena di jari-jari dia hari tu. Alhamdulillah. Kuasa Allah.

   Tak pergi klinik sebab dah tau doctor hanya akan beri antibiotik dan krim untuk sapu. Sedangkan madu asli merupakan antibiotik terbaik untuk badan manusia. Krim sapu pula mesti lah beracun. Bila sapu kang dah tak boleh nak pegang makanan ke apa. Sapu vco yang terbaik. Selamat dan tak ada bahan kimia langsung.

    Cuma ada sehari je dalam tempoh kulit allergic ni Jannah ada demam. Tak sihat. Merengek je. Mujurlah sehari je. Lepas tu ada la Selesema sikit tapi tak lama. Dalam dua, tiga hari. Kata orang demam beralih bulan/ tahun. Hehe. Masuk umur dua tahun demam pula. Alhamdulillah hanya sementara.

   Akhir kata, yakinlah dengan pemakanan sunnah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...