17 March 2015

Jika Itu Takdirku

Assalamualaikum...   
 
    Dalam hidup ini, ada ketikanya perlukan banyak pengorbanan. Korbankan perasaan, korbankan jiwa raga, korbankan kebahagiaan dan macam-macam lagi. Bukan setakat berkorban harta sahaja.

    Dalam kes aku, aku terpaksa korbankan sebahagian kebahagiaan aku demi orang lain. Tak apa lah andai itu takdir yang tertulis untukku.

    Sejujurnya, selama ini adakah aku benar-benar bahagia?  Apakah definisi bahagia yang sebenarnya? Apakah definisi derita? Adakah aku tak tahu atau tak faham apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan bahagia? 

   Selepas ini, bahagia mungkin makin menjauh dari aku. Bahagia mu deritaku. Tak apa lah aku rasa terluka dan menderita asalkan dia bahagia. Tidak mengapa. Ini pun satu pengorbanan. Aku redha. Walaupun rela dalam terpaksa. Aku bukan berdaya nak menghalang. Tiada dayaku. Tiada...

     Jika itu benar-benar takdirku, aku akan redha. Mencuba untuk ikhlas menerima. Mencuba untuk berpura-pura aku bahagia.  Mencuba untuk selindungkan penderitaan dan kesedihan. Mencuba untuk menjadi lebih tabah. Mencuba untuk berpura-pura seperti aku langsung tak terkesan. Mencuba untuk menunjukkan kegembiraan palsu.

    Hidup mesti diteruskan. Allah sebaik-baik perancang. Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Allah mendengar rintihan kalbuku. Allah juga mendengar doaku. Moga Allah makbulkan doaku. Ameen.
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...