30 January 2015

Suction and Curettage part 2

Assalamualaikum.

   Entri sambungan. Hihihi. Dah lepas operation suction and curettage atau singkatannya S&C. S&C dengan D&C proses 'pencucian' tapi menggunakan kaedah dan alat yang berbeza. Proses Dilate and curettage atau DNC melalui cerita kawan yang pernah DNC ialah diorang korek dan cuci darah keguguran dalam rahim menggunakan alat khas nya lah. Aku pun tak tau macam mana rupanya hehe. Akan rasa sakit dan ngilu sikit. SNC pulak proses 'sedut' menggunakan alat khas juga. Mungkin macam tiub yang masuk air atau darah tu aku pun tak tau, hehe. 

    Ok bila tekanan darah aku dah stabil, aku pun disorong pulang ke wad asal. Tapi kali ini aku tak rasa sakit atau lemah. Biasa je. Dah sampai wad aku sms zauji suruh masuk wad. Dia sampai je aku mintak tolong bawakan aku ke toilet nak cuci dan salin apa yang patut. Sorong aku pakai wheelchair siap dia masuk bilik air sekali teman aku, haha. Aku guna bilik air 2nd class sebab besar dan orang tak guna sangat. Kalau bilik air 3rd class style asrama atau hostel banyak-banyak gitu dan kecil.

  Dah kembali ke katil, zauji ruqyah kan aku. Aku baring sampai tertidur-tidur jugak. Sebelum tu aku dah makan dah, kira buka puasa lah, dah puasa sejak malam tadi. Selesai baca-baca, zauji pun keluar dan balik rumah. Aku terus sambung tidur sampai petang. Kira beberapa jam sekali aku tukar pad sama macam nifas jugak la. Beberapa kali sampai esoknya masih kena ambil darah dan masuk ubat kat tangan aku. Beberapa jam sekali jugak nurse ada bagi pil tahan sakit. Aku ambil je semua dan telan. Biar banyak dadah dalam badan aku. Wakaka. Sebab aku mana tahan sakit. Daripada tanggung sakit lebih baik aku makan ubat. Lagipun sementara dalam wad ini je diorang bagi ubat, dah balik kang takde lagi dah.

  Alhamdulillah aku rasa cergas je boleh berjalan dengan laju lagi. Tak ada rasa sakit pulak kat mana-mana. Kata orang lepas keguguran memang sakit tapi aku pun tak tau la sakit kat bahagian mana kat badan, hehe. Esoknya tu (Khamis, 18hb) aku dah boleh keluar tapi tunggu doc pakar datang cek. After doc pakar datang dan berborak lebih kurang, dia kata dah boleh balik. Yeay. Hahaha. Lepas doc habis cek semua patients dalam wad, aku terus pergi mandi dan tukar baju biasa, tak pakai baju spital dah. Lepas tu siap turun bawah pergi kedai beli air dan majalah. Weee.

  Otw nak naik wad semula, nurse call tanya ka mana. Rupanya nak scan untuk tengok rahim aku macam mana, ada lagi tak. Dah masuk bilik tu bila doc buat ultrasound dia kata ada lagi saki baki. Aku... WHATTT?? Aku pelik dan tak sedap hati. Lepas tu kena seluk. Peh, perkara paling aku benci berlaku lagi. Ada keluar macam ketulan daging sikit, auch. Lepas itu buat TVS pulak untuk tengok dengan lebih jelas. Yes, ada lagi dan dia kata akan buat semula SNC. APA??? Aku mula la nak marah. Dah kenapa semalam cuci tak bagi habis?? Tapi aku cool je la. Doc suruh aku balik wad dulu nanti tengahari putuskan semula nak buat apa. Dan.. tak boleh balik lagi. Boleh tak aku nak maki? Cela** punya doctor semua termasuk yang pakar dan yang terlibat dalam proses SNC aku.

   Sampai katil aku terus call zauji cerita semua dan aku nak balik jugak. Ok zauji kata nanti dia call Sheikh Hassan (tok guru dia) tanya macam mana nak buat. Lepas call tu aku terus nanges2. Sedih gila. Sudahlah aku kehilangan janin, dah cuci lepas tu ada lagi baki kena repeat cuci pulak. Aku betul-betul tak sanggup dah. Kena bius spinal yang sakit nak mamp**, kena seluk, kena induce, ambil darah berulang kali sampai lebih 3 kali sehari, masuk air, masuk ubat. Semuanya menyakitkan. Sambil-sambil istighfar banyak-banyak aku tarik nafas dalam-dalam, cari kekuatan. Ok, I am strong. 

  Aku terus kemas semua barang-barang aku. Apa nak jadi, jadi lah. Zauji datang ambil nanti aku akan terus discaj, lantak lah dengan hospital ni. Dalam pukul 3 petang jugak baru zauji sampai. Aku turun bawah jaga Jannah, zauji naik atas jumpa doctor. MIl pun ada sekali. Tak lama tu zauji sms kata dah settle. Aik? Hahaha. Ada la tu beliau promote rawatan yang dia buat. Ustaz katanya, semua nurse, sister dan doctor kat situ respect habis kat dia. Entah ayat manis apakah yang beliau guna untuk berhujah dan bercakap sampai semua pun, ok wife boleh balik. Siap kata nak datang rumah buat rawatan. ehem.

   Alhamdulillah semua dah selesai dan aku pun balik rumah. AlhamduLillah Jannah pun ok je sepanjang aku dalam wad. Tak ada cari aku sangat dan nanges2 nak susu nak umi. Cuma bila malam dah tidur tu bila tiba-tiba terjaga memang melalak habis lah cari ummi. Sebab dah biasa asal bangun tidur atau terjaga mesti ada ummi kat sebelah lepas tu cari susu. Haha.

    So bermulalah episod berpantang. Bersambung

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...