19 October 2010

Kembali Berlima

Assalamualaikum..

Ahli rumah aku dah cukup lima orang sekarang. Achik dan Angah sudah kembali pulang ke Mesir setelah bercuti di Malaysia selama beberapa bulan. Bermakna Raya Haji nanti kami semua ada bagi menyambut raya bersama-sama. Hehehe.

Dua hari lepas (17 Oktober) kami satu rumah jemput Angah di airport. Aduh agak lawak pula bila terkenang. Angah naik flight Qatar Airways yang dijadualkan tiba jam 5.00 pm waktu Mesir. Tak kisah lah tentang waktu tiba tetapi yang jadi musykilah adalah terminal tiba (arrival).

Angah kata di Terminal 1. Terminal 1 pun ada arrival dan departure. Aku dan Alang terus menuju ke tempat tiba. Masuk-masuk je, eh tak ada manusia pun melainkan pekerja di airport (cleaner, guard dan pekerja kedai makan). Hoh. Kami pergi ke tempat berlepas pula (bersebelahan tapi jauh juga jalan kaki, hujung bangunan). Ramai betul orang tapi mustahil la Angah kat terminal berlepas pula. Adoi. Call Angah tanya kat mana, dia pun tak berapa pasti tapi betul Terminal 1. Uiks.

Aku dan Alang berpatah balik tempat tiba tadi. Receptionist (macam salah eja) pula tiada di tempatnya. Nak tanya la kan flight Qatar Airways tiba di terminal mana. Maka kami tanya pada pak guard yang yang jaga pintu keluar masuk barang penumpang kapal terbang. Aku susun ayat baik punya dalam bahasa Arab, dia jawab dalam English. Orang-orang Arab kadang-kadang mcam ni la (yang kerja bank atau syarikat telekomunikasi contohnya), kita speaking Arabic, dia speaking English. Tapi English yang bunyi atau slanga Arab yang kadang-kadang makin tak faham dan susah nak tangkap dia cakap apa. Hoho.

"You turn left, arrival number three." Ok. Yang aku faham, keluar la dari tempat tiba ini, belok kiri, nombor tiga tapi masih dalam bangunan ini. Kami menyelusuri sepanjang bangunan ini, tak ada tulis pula arrival no 3. Atau senang kata pintu nombor tiga la. Semua pintu tertutup melainkan pintu tadi (arrival) dan departure yang mana kedua-duanya pintu paling hujung. Pintu arrival tadi adalah untuk flight Gulf Air (tempoh hari kami jemput Achik di sana). Pintu kedua pula untuk Qatar Airways berlepas (tempoh hari hantar Angah di sini, aku masih ingat). Dan pintu terakhir adalah tempat Gulf Air berlepas ( tempoh hari hantar Achik di situ).

Bingung. Jangan-jangan salah terminal? Terminal 3? Uish tak kan la. Terminal semua jauh-jauh belaka. Then mata ku terpandang satu lagi bangunan nun di sebelah sana. Tapi masih dalam kawasan Terminal 1 cuma bangunan lain. Aku dan Alang berjalan ke sana. Dari jauh aku dapat baca tulisan 'Cairo International Airport Hall 3'. Aku rasa Angah kat bangunan tu. Pak guard Arab tu kata nombor tiga tu Hall 3 la maksud dia. Huh. Aku tak sangka pula 'number three' yang dia cakap tu rupanya 'Hall 3' yang berada di bangunan lain. Aku ingatkan pintu nombor tiga dalam bangunan yang sama. Dan aku tak sangka juga rupanya ada lebih daripada satu bangunan dalam satu terminal! Adesh.

On the way ke bangunan tu, aku call Angah. Dia kata musyrif dah jumpa dia dan dia pun dah keluar dari bangunan itu. Tengah berbual ni, nampak Angah dari jauh dan ustaz tengah tolak troli Angah. Fuh memang benarlah Angah di bangunan sana. Hadui pening jugak aku. Mujur lah tak salah terminal. Hahah. Tak lama tu azan maghrib pun berkumandang. Kami bertolak pulang ke Mansurah jam 6.00 pm dan sampai rumah jam 9.00 pm. 

Oh ya, sebahagian kawasan terminal 1 masih dalam renovation (apasal macam salah eja ye? hak hak). Tak tahu la nak tambah apa lagi entah. Hehe biasalah, namanya pun International Airport, mesti la mahu yang terbaik walaupun tak canggih mana. (Tiba-tiba teringat KLIA. Kui3).

Cerita pasal airport dan terminal di airport tamat. muahahaha.



4 comments:

ada said...

mmg kalo bercakap ngan org arab, aku lebih rela bercakap bahasa arab dari english,. english dia kadang2 buat pening je,. kan??

Faarihin said...

hahaha.. kenangan tu...

Aleen Aiden said...

hu3,pnjang sungguh peceritaannye.tamat suda.. ;P

Seimura said...

To ada

Haah memang betul tu. makin tak faham dibuatnya. adehh.


To Faarihin

yup. kenangan gito. hehe.


To aleen aiden

Hahah, tahniah kerana dapat membaca sampai habis. weeee.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...