11 October 2019

The Next Investment - SSPNI Plus

Assalamualaikum.

    Jaga-jaga, aku tengah kemaruk nak update blog ni, setiap hari ada entri baru. Ahahaha. Konon je lah. Tiba-tiba ada banyak pula idea datang untuk menulis. Sementara masih fresh dan bersemangat ni, ada baiknya aku keluarkan semua. Jangan jemu sudah. Kekeke.

     Bulan Julai hari tu aku ternampak la iklan pasal daftar ahli baru SSPNiplus kat FB lalu lalang di newsfeed hamba. Yang buat aku tertarik nak klik tu sebab promo ada cabutan bertuah bagi pendaftar baharu mulai Julai hingga Disember 2019. Cewah aku pun bersemangat lah nak buka akaun SSPNI untuk anak-anak. Mana tahu luck aku dapat cabutan bertuah ke hahahahaha. Lagipun bagus untuk pelaburan masa depan. Nak pinjam PTPTN kena ada akaun SSPN. Tak kisah lah budak-budak ni nak masuk Universiti atau tak, tak salah pun nak buka akaun SSPN diorang.

   Dulu dikenali sebagai SSPN sahaja. Tak pasti dah berapa lama ada yang patuh syariah ni namanya SSPNi. Dan lagi baharu SSPNiplus pula namanya. Yang latest ni lah untuk pendaftar akaun baharu yang boleh menang cabutan bertuah kalau ada rezeki. Ehem.

   Ok bila aku klik link di FB tu membawa kepada laman sesawang  ptptn. Aku pun study dulu la baca terma dan syarat, apa pakej yang ada dan semuanya nak bagi faham betul-betul sebelum aku buka akaun sspni ni untuk anak-anak. Setelah ditimbang tara, aku pilih pakej yang paling murah iaitu pakej intan RM30 je sebulan caruman. Ada banyak pakej dan pangkat iaitu;

1 - Pakej Intan RM30 sebulan. (Simpanan RM20, takaful RM10)
2 - Pakej Delima RM50 sebulan (simpanan RM40, takaful RM10)
3 - Pakej Topas RM100 sebulan (simpanan RM90, takaful RM10)
4 - Pakej Zamrud RM200 sebulan (simpanan RM180, takaful RM20)
5 - Pakej Nilam RM300 sebulan (simpanan RM270, takaful RM30)
6 - Pakej Berlian RM500 sebulan (simpanan RM200, takaful RM300)

 Yes RM30 je yang aku mampu. Untuk kali pertama ni aku buka akaun untuk Jannah je dulu. Senang aje. Isi je borang online semua maklumat kita. Paling penting nombor kad pengenalan lah. Dulu nak buka akaun sspn ni susah wo kena pergi pejabatnya, ptptn cawangan negeri. Ambil nombor, isi borang manual. Sekarang dah mudah. Online pun boleh maa. Dokumen ke apa tak perlu dah. Amat mudah di hujung jari je. Ok berbalik pada cara buka akaun tadi. Mula-mula maklumat penjaga, lepas itu maklumat anak pula kena isi. Ikut je step nya. Ada juga pilihan nak buat caruman macam mana samada potongan gaji, autodebit, perbankan internet, kad kredit/debit dan paling old-school pergi kaunter PTPTN la hehehe. Aku pilih autodebit je la mudah. Dan untuk pembukaan akaun ini perlukan deposit dua bulan. Maka untuk pakej Intan aku terus bayar RM60 untuk melengkapkan pendaftaran. Gitu. Jadinya bulan Ogos belum ada penolakan RM30 lagi dari akaun bank aku sebab dah bayar deposit dua bulan kan. Bulan September dan seterusnya barulah autodebit diaktifkan. Oh ye bukan semua bank boleh guna autodebit untuk pemotongan caruman. Hanya Maybank, Bank Islam dan RHB sahaja. CIMB yang popular dan paling ramai pemegang akaun tu pun (selepas Maybank) tak tersenarai untuk autodebit.

   Menariknya sspni plus ni sebab ada takaful. Ya ada perlindungan takaful kalau ada kecelakaan macam kemalangan ke, kecacatan kekal, kematian atau penyakit kronik (ada 36 senarai penyakit kronik), SSPNi-plus akan bayar lah berapa ribu rm ikut pakej yang kita ambil. Elaun harian hospital pun ada kalau warded.

   Selain itu dividen pun boleh keluarkan kalau nak tapi ada tempoh matang ke camne tah kena rajin baca di website ptptn tu. Kalau contoh nak keluarkan duit lah tengah sesak ke nak pakai boleh juga tapi selepas tiga tahun caruman dan dalam akaun dah ada lebih RM1000. Senang kata, bolehlah keluarkan duit tu walaupun belum cukup 20 tahun caruman. Ada terma dan syarat lah. Kalau tengok di website ada lah jadual carumannya selepas 20 tahun berapa boleh dapat.

   Akaun Naim dan Aqil aku baru je buka bulan lepas (September). Pakej sama Intan je, hehe. Itu je yang mak mampu. Aku ingat nak buka juga akaun untuk diri sendiri, tengok lah bulan ini ke bulan depan ke kalau rajin dan duitnya ada, hahahaha. Mana nak tahu antara 4 akaun ini ada yang sangkut cabutan bertuah. Hahahaha tak sudah-sudah cabutan bertuah dari tadi. Btw apa dia cabutan bertuah itu? Cash ada, kereta pun ada. Grand prize tu kereta X70 kau (eh betul le nama kereta tu). Aku tak mengharap yang kereta, dapat yang cash RM3000 pun jadi lah. Tuah manusia siapa yang tahu kan? Kakaka.

  So guys masih belum terlambat untuk buka akaun sspni plus ni bagi yang masih belum ada akaun sspni untuk diri sendiri atau anak-anak. Mana tahu kan, tuah anda sebagai pendeposit baharu boleh menang cash atau kereta? Semua pun ada peluang menang. Oh ye cabutan dibuat pada setiap RM50 yang dicarum dalam akaun sspni plus. Sebab tu lah kena buka akaun dan wajiblah masukkan duit, jangan dibiar tanpa tambahan caruman pulak. Perlu diingat bila dah buka akaun dan gagal masukkan duit caruman ikut pakej yang kita pilih, akaun akan ditutup serta merta dan duit yang dah carum pun tak dapat balik. Tak pasti ada tempoh ihsan sebulan ke tiga bulan tapi biasanya ptptn akan bagi SMS reminder suruh bayarlah. Macam aku ptptn bagi SMS autodebit akan berlaku pada tarikh sekian, sekian. Jadi, pastikan dalam bank ada duit yang cukup lah untuk transaksi autodebit.

      KWSP sudah. ASNB sudah. Now SSPNi-plus pula. Cuma bezanya kwsp dan asnb aku bukan autodebit jadi tak ada amaun tetap setiap bulan untuk dimasukkan atau bukan setiap bulan wajib masuk. Terpulang pada duitnya ada atau tidak, kakaka.

Psstt.. hari tu ada kawan cadangkan cuba invest ASBF pulak (Amanah Saham Bumiputera Financial). Oii itu lagi besar  amaun kena carum setiap bulan. Errr...tak lagi kot buat masa ini. Matilanak.

3 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

kan plan ni kan dlam 20 tahun ,, jika kita x meninggal dlam 20thun,, tahun ke 20 kita bleh dpat simpanan kita kan,,,lpas tu bleh sambung amik plan 20tahun lgi sehingga umor maksimum 64tahun kan,,,umur maksimum 64 thun mksudnye umor 44 pling maksimum bleh mohon [ 20thun sblom 64] atau umor 64 thun maksimum bleh daftar.,sbb saya da daftar plan delima tpi konfius jgak,,,bgus la cik amik fkir masa dpan anak,,,saya blom kwen da amik jdi klau brlaku pa2 kat saya ni[ mninggal] adik ngan ibu bleh dpat

Seimura said...

Maaf cik unknown saya baru nampak komen bi hehe. Haah betul tu boleh sambung selepas 20 tahun.saya pun kena study balik ni baca balik syarat2 dan terma hehehe. Terima kasih perkongsian pasal had umur 64 tahun tu
.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...