20 October 2019

Inikah Namanya Janji Dicapati?

Assalamualaikum.

   Wo wo wo. Tajuk boleh bikin kontroversi ni, jangan main-main. Dah ke arah politik ni. Jeng jeng jeng. Ya, sejujurnya memang berkaitan. Marilah kita kupas.

    Masih ingatkah anda dengan salah satu manifesto PH semasa kempen pilihanraya umum dulu yang pasal caruman kwsp untuk surirumah? Yang katanya semua surirumah akan dapat caruman daripada kerajaan walaupun tak bekerja. Waktu itu ramai teruja. Aku? Ya teruja juga tapi betul kah ini? Benarkah akan direalisasikan kalau PH menang?

    Takdirnya PH pun menang. Tapi aku takde ambil pusing sangat pasal caruman kwsp untuk surirumah itu atau nama lainnya i-suri. Ada lah juga baca sikit-sikit. Bila kaji-kaji konon nak daftar, eh ada syaratlah. Kena daftar e-kasih dulu. Apa dia tu? Aku pun tak pernah dengar. Baca komen-komen ramai surirumah yang hampa bila pergi kwsp konon untuk buat i-suri dengan harapan dapatlah caruman dari kerajaan setiap bulan tapi rupanya tak layak? Ya, e-kasih hanya untuk yang pendapatan suami bawah RM1000 ke macam tu. Ada yang berulang kali naik turun pejabat kwsp namun akhirnya hampa juga tak dapat apa yang diinginkan. Nasib baik aku tak beria sangat, hahaha. Just cuba untuk daftar online je. Tak ada lah sampai nak ke cawangan kwsp bagai. Biasanya yang rajin naik pejabat ni orang kampung atau yang tak tahu sangat kemudahan internet, tak pandai guna online.

    Beberapa minggu lepas PH menang tu ada lah kawan-kawan aku tanya, tak daftar i-suri ke? Kan boleh dapat 'elaun' setiap bulan. Aku cuma boleh cakap, ada banyak syaratnya. Bila kaji semua, tak layak pun terima caruman. Hanya sasarkan golongan yang benar-benar susah dan B40 sahaja. Ada juga yang kata yang dapat bantuan JKM automatik layak lah dapat caruman kwsp kerajaan tu. Maka krik krik lah kita yang tak layak ni.

   Tapi iklan kat tv bukan main lagi pasal caruman i-suri ni begitu begini. Tidak pernah diterangkan secara jelas bahawa hanya yang berdaftar e-kasih sahaja yang layak. Dan tak pernah diterangkan apa itu e-kasih. Aku rasa tak ramai yang tahu pasal ni. Aku pun kebetulan terbaca je kalau tak, tak tahu juga. Hahaha.

     Ah, sudahlah. Carum sendiri je lah lagi bagus. Tak payah mengharap daripada tuuuuuutttttt. Sila isi tempat kosong.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...