18 October 2019

Rindu Taman U

Assalamualaikum.

   Hai hai hai. Saje lah nak bagitau esok 19 Safar 1441H hari lahir aku yang ke 35 (dalam bulan Islam dan tahun Hijri). Lusa pulak 20 Oktober hari lahir Naim yang ke 4 tahun. Dekat-dekat pula tahun ni ye birthday mak dan anak. Jarang berlaku ni, hehe.

   Tapi tak ada sambutan pun. Hahah not for me but for Naim, no celebration this year (maybe). Pertama sebab jatuh hari Ahad, abahnya kena buat rawatan di JB. Tahun lepas pun sama masa jatuh hari Sabtu, kami empat beranak di Tenggaroh, bapaknya ke JB. Kesian Naim. Bukanlah nak sambut beria dan besar-besaran, tapi cukuplah dapat berkumpul satu keluarga kecil kami tak kisah lah dalam rumah je ke atau ke KFC, makan yang special sikit. Bergambar. Takde kek pun tak apa yang pasti hari istimewa itu berbeza dengan hari biasa. Raikan dengan sederhana tetapi ada kenangan yang indah gitu.

   Rindu pusat rawatan masa di Taman Universiti dulu. Dekat dengan Aeon. Bila-bila je boleh pergi. Kalau time abahnya sibuk, aku pergi sendiri je dengan anak-anak naik grab. Plan asal aku untuk esok atau lusa ni kalau ikut ke JB, aku nak bawa anak-anak keluar sendiri naik grab samada pergi Skudai Parade atau Paradigm Mall (mall terdekat dengan Taman Sri Putra). Abahnya fokus buat rawatan je lah, aku dan anak-anak berjimba. Wakaka. Kadang kesian jugak dengan budak-budak ni bosan agaknya terperap je dalam pusat rawatan tak dapat keluar. Tak mengharap pun bapanya luang masa bawa berjalan sebab aku tau masanya memang tak ada sebab dah penuh dengan jadual temujanji rawatan. That's why lah aku tak kisah aje seorang diri bawa tiga anak jalan-jalan di mall. Pandai lah aku handle. Mak-mak biasanya tak ada masalah pun bawa anak-anak berjalan tanpa bapak. Ok saja. Macam dulu-dulu aku selalu buat lah masa di Taman U masa anak dua. Yang payah sikit kalau ada anak yang berak, hahahaha. Tapi still under control dan boleh handle. Strong mama and supermak la katakan.

    Tapi entahlah. Dah tadi bapaknya tukar fikiran kata semua tak payah ikut, dia pergi seorang diri je ke JB. Alasannya takut anak-anaknya kacau masa dia tengah buat rawatan. Ya, alasan yang kukuh dan logik. Aku cuma perlu dapat keizinan je untuk keluar sendiri dengan anak-anak bawa mereka berjalan ke mall naik grab. Cadangnya esoklah baru nak bagitau. Dah jadi macam ni, punah harapanku. Sobss. Dah lama sangat teringin nak buat benda ni (berjalan sendiri with kids without their dad) tapi masih belum tercapai sejak pindah tempat baru ni since April 2019. Sebab itulah aku asyik terkenang masa masih di Taman U dulu. Isk..isk... (meratap dalam hati).

          Maka esok dan lusa mereputlah kami empat beranak dalam rumah yang umpama penjara ini. Apa pun tak boleh. Hadap TV je lah budak-budak ni untuk hiburan diorang. Hadui tepu gila siot. Yang tepu tu aku lah sebagai mak ni. Dah la duduk kampung, jauh dari bandar. Tak pandai memandu. Kalau duduk bandar kat Taman, boleh juga aku call grab kalau nak keluar jalan-jalan dengan anak-anak. Ha, dah mulalah aku rindukan Pulai Perdana pula. Rindu Impian Emas, rindu kuaters. Pendek kata rindu duduk bandar dan jadi orang bandar. Jalan-jalan di mall bukan sebab nak shopping pun tapi lebih kepada cuci mata dan terapi diri, release tension. Ingat surirumah tak boring ke terperap tepu dalam rumah je? Boring tau tak? Tapi apa pilihan yang aku ada? Hadap je lah walaupun ini bukanlah pilihan aku. Ya, aku yang hanya menurut perintah. No choice.

      Bukan tak bersyukur, tapi sebagai manusia biasa, kita pun ada keinginan dan kehendak sendiri. Tak minta lebih pun. Cuma.. yelah. Hai susah lah nak cakap pun. Berserah je lah dengan apa yang Allah telah aturkan dan rancangkan. Allah sebaik-baik Perancang. Kalau kita beria dan berusaha nak dapatkan sesuatu tapi Allah tak izizkan, tetap tak dapat juga, tetap tak kesampaian hajat tu. Semuanya atas ketentuan Allah. Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Dia tak beri apa yang kita MAHU tapi Dia beri apa yang kita PERLU.

Happy birthday to me.
        

2 comments:

Isha said...

Dear, ayuh ambil lesen memandu n belajar memandu.. senang sket nk ke mana² lagi² kalau de emergency.. hihi.. supermom.. 💪💪💪

Seimura said...

Kak Ishaaaa. Sorry baru berkesempatan nak reply. Nak ambil lesen tapi asyik tertangguh sebab asyik mengandung pastu ada baby. Baby dah umur dua tahun, 3 tahun, pregnant lagi. Alahai hahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...