20 March 2019

Sedekad Aku Dulu dan Kini

Assalamualaikum.

   Ya hari ini 20 March 2019 adalah ulangtahun yang ke-10 blog aku ini 'Aku Dulu dan Kini'. Angka yang amat istimewa. Diam tak diam dah sedekad aku tulis blog. Satu pencapaian yang agak membanggakan bagi blogger picisan macam aku.

    Imbas kembali tahun 2009 dulu aku mula buat blog ketika aku di Mesir, tahun 1. Daripada aku bujang sampai lah berkahwin sampai lah dah anak tiga. Masih setia menulis blog dan akan terus menulis selagi hayat dikandung badan kerana menulis adalah 'jiwa' aku. Aku berharap blogspot akan terus wujud dan tak dihapuskan. Dah berapa banyak media sosial yang telah hapus macam Friendster, My Space, Yahoo Messenger dan lain- lain. Semuanya hanya tinggal kenangan dah tak wujud dalam dunia internet.

    Penulisan semakin matang seiring peningkatan usia blog dan usia penulis blog. Hehehe. Kepala gila-gila tu tetap ada, santai dan serius tetap ada. Yang makin hilang adalah maki hamun. Hahahaha. Siapa yang baca blog aku ini sejak 2009 tahu lah bagaimana cara aku yang dulu-dulu kalau marah dan emosi. Nak tengok aku maki hamun boleh stalk twitter aku hahaha. Tweet aku adalah lebih telus dan terbuka. Facebook aku masih acah-acah suci sikit-sikit tapi bukan level ustazah ok. Paling penting aku suka taip penuh dan tak ada short form. Itulah sisi kematangan aku yang tidak akan berubah.

     Tahun 2018 paling tidak produktif. Cuma ada tujuh entri sahaja dalam masa 12 bulan sepanjang 2018. Alahai. Bukanlah penulis tegar namanya kan. Harapnya tahun 2019 ini dapat lebih rajin tulis blog. Konon lah harap azam tercapai. Haha.

2009 - Kehidupan di Mesir
2010 - Masih di Mesir 100%
2011 - Mesir sampai bulan September then balik Malaysia, dah habis pengajian.
2012 - Tahun berkahwin. Kehidupan baru sebagai mutazawijin.
2013 - Kali pertama bergelar ibu. Banyak cerita pasal Jannah.
2014 - Masih berkisar tentang kehidupan.
2015 - Tahun yang agak sedih dan berduka namun masih menulis macam biasa pelbagai topik.
2016 - Macam-macam topik juga termasuk entri mak-mak gitu, keibubapaan, penyusuan dll.
2017 - Seperti 2016.
2018 -  Seperti 2017 tapi tak berapa aktif menulis.

    Banyak yang aku kongsi berdasarkan pengalaman sendiri contohnya masa keguguran dan proses cuci, pasal penyusuan susu ibu, pasal anak eczema dan macam-macam lagi. Mana yang bermanfaat boleh lah menjadi panduan, mana yang aku merapu tu, baca sebagai hiburan sahaja. Mana yang aku tulis berdasarkan pendapat dan pendirian aku, aku tak minta orang lain bersetuju dengan aku, terserah pada penerimaan masing-masing. Kita raikan perbezaan dan jangan berbalah. Kau tak setuju atau nak bangkang, suka hati kau lah tapi kena hormat cara aku dan jangan buat onar di tempat orang. Hehehe. Adab itu kena jaga.

       Followers tak ramai? Sebenarnya sejak dulu pun aku tak kisah sangat pun pasal pengikut sebab aku menulis untuk suka-suka je, hilangkan bosan dan aku memang suka menulis sebagai salah satu terapi. Menulis blog ini tak ubah macam tulis diari. Kau bebas menulis apa sahaja. Cuma bezanya kalau diari tu mungkin kau seorang je yang baca, kalau blog ni, satu dunia boleh baca penulisan kau. Malah ada di kalangan pembaca blog tidak mempunyai blog sendiri pun (blogspot), pendek kata bukan seorang blogger. Contohnya readers taip random je kat google pasal 'molar pregnancy' dan blog aku pun ada tersenarai dalam carian tersebut dan pembaca pun klik.

    Nak jadi penulis blog kena rajin. Pertama sekali kena rajin menaip dengan penuh setiap perkataan. No short form! Aku sendiri sebagai pembaca, cukup menyampah bila membaca ayat atau karangan yang banyak short form. Rasa nak maki hamun kaw-kaw hahahaha. Walaupun penulisan kau tu bermanfaat tapi bila banyak short form, aku anggap penulisan kau adalah sampah. Bagaimana kau nak memberi manfaat kepada orang ramai sedangkan penulisan teruk hauk macam budak tak habis sekolah? Nak tanya jugak SPM kau dulu mata pelajaran Bahasa Melayu/ Malaysia dapat E ke? Biar kita tak belajar tinggi tak mengapa tapi bab penulisan kita menulis dengan tatabahasa yang betul dan tepat, tak ada menggunakan kata singkatan. Itu belum lagi yang bahasa rojak kejap BM kejap BI. Adoi lagi serabut teman membacanya kome oii.

      Dulu masa awal-awal aku tulis blog memang banyak sangat short form. Bila baca balik rasa nak hantuk kepala ke dinding pun ada. Teruk benau lah. Sudahlah banyak short form, bahasa pasar pulak tu. Malu sungguh la aku ke yang tulis ni? Hahaha. Aku pula memang tak rajin nak edit semula bagi cantik sikit karangan aku dulu-dulu tu kah kah. Setelah beberapa bulan barulah aku insaf dan ada kesedaran untuk mula menaip perkataan penuh dan menggunakan tatabahasa yang betul, mengikut standart Bahasa Melayu. Huruf besar huruf kecil, noktah, koma semua lah. Terselit bahasa pasar sikit-sikit tu tak apa lah normal lah tu. Bukan blog serius pun, blog santai je.

     Oh ye pasal blogspot dan blogger. Aku pun tak berapa ingat macam mana aku sign up ye dulu hahaha. Aku tak ingat aku buat emel gmail dulu ke buat blog dulu. Haha. Rangkaian google ni meluas sungguh. Dulu ada google chrome je dengan gmail. Tahun demi tahun google bergabung pula dengan twitter dan YouTube. Lepas tu muncul pula google plus. Bergabung pula dengan Instagram. Lepas ni apa lagi? Hehe.

      Akhir kata, majulah arena blogspot dan blogger untuk negara.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...