03 April 2019

Kehamilan Yang Dirancang / Tidak Dirancang

Assalamualaikum.

    The planned pregnancy or unplanned pregnancy. Adakah Kehamilan anda itu memang anda rancang atau 'terbabas' (accidentally pregnant)?

  Apakah bezanya? Mungkin ramai yang tidak tahu yang hamil pun ada jenisnya hehe. Yang dia tahu, oh aku mengandung. Full stop. Ada pula yang belum bersedia tapi termengandung. Itu yang namanya terbabas atau tidak dirancang. Begitu.

     Biasanya bagi pasangan yang baharu berkahwin mesti rasa tak sabar nak ada cahayamata. Ada juga yang nak hidup berdua dulu setahun dua baru merancang nak ada anak. Tapi lebih ramai lagi nak cepat dapat anak sebab tak tahan dengan tekanan makcik pakcik bawang yang sibuk bertanya 'dah ada isi ke? ', 'dah mengandung ke?'. Yeah people nowadays guys.

  Pengertian kehamilan yang dirancang. Merancang dengan ilmu atau merancang dengan 'main hari-hari'. Maaflah andai kurang sopan heheh. Bagi yang buat TTC  (trying to convince) biasanya lebih teliti dan bersedia. Pertama sekali si isteri akan consume folic acid selama tiga bulan sebelum hamil  (aku tak pernah buat). Kemudian akan cek kalendar dan kira cycle days period dan mengira tarikh subur atau ovulasi. Kalau haid tak regular payah sikit nak tembak bila tarikh tepat hari subur. Jadi kena buat BBT chart  (body basal temperature) cek suhu setiap hari. Hari subur suhu badan akan meningkat. Lagi satu cara nak tahu hari subur dengan cek cervix mucus  (cecair yang keluar dari vagina). CM ini akan berubah-ubah warnanya. Bila terjumpa egg whites  (cecair jernih yang bila diregangkan tidak putus), itulah waktu subur dan waktu paling tepat untuk bersama  (valid 24 jam sahaja kerana ovum matang untuk disenyawakan hanya hidup 24 jam). Kalau ada duit lebih belilah OPK (ovulation predicter kit) untuk cek waktu subur dengan lebih tepat.

    Kehamilan yang tidak dirancang adalah kes terbabas yang tak pakai contraceptive (alat pencegah kehamilan seperti pakai kondom, makan pil perancang, cucuk depo, pasang implan atau iucd). Ataupun ada juga kes dah pakai kontraseptif pun masih boleh hamil. Kuasa Allah. Apa pun itu rezeki. Perancangan Allah adalah lebih baik.

  Masa nak mengandung Jannah aku memang zero habis bab-bab cara nak hamil. Oh ye yang aku tahu kena bersama ketika waktu subur. Oleh kerana haid aku regular 28 hari jadi aku tahu la waktu subur aku hari ke-14. Folic acid apa semua tu aku tak tahu. Yang aku tahu cuma upt (urine pregnancy test) je hahaha. Tapi slowly belajar dan tambah ilmu melalui pembacaan di Internet.

   Bila Jannah dah genap umur dua tahun, aku dah mula merancang untuk tambah anak. Masih menggunakan cara yang sama iaitu tembak pada hari subur. Alhamdulillah menjadi. Oh ye aku merancang sendiri je tak pakai contraceptive.
Jadi dua kehamilan ini adalah dirancang. Memang aku nak mengandung dan target nya lepas Jannah umur dua tahun baru aku plan nak hamil lagi tak kisah cepat atau lambat.

    Seterusnya, aku plan nak tambah anak ketiga bila Naim genap umur dua tahun. Namun accidentally termengandung lebih awal iaitu masa Naim umur setahun 10 bulan. Tak sangka juga masa tu tau. Aku lewat period 4 hari terus aku buat upt. Biasa kalau lewat pun dua hari la paling banyak. Aku tak sedap hati then minta zauji singgah farmasi, nak beli upt. Aku tak sabar petang juga aku buat upt. Biasa urine pertama lepas bangun tidur pagi lebih accurate sebab hormone hcg tinggi. Jadi lepas buat upt petang tu naik juga dua line tapi satu lagi faint tak nampak sangat. Aku pun tak sure la betul ke mengandung? Tunggu punya tunggu masih tak datang bulan. Aku buat lagi upt kali kedua empat hari lepas upt pertama. Naik dua line terang benderang. Ok confirm pregnant kah kah. Walaupun tak dirancang dan belum bersedia sangat tapi aku tetap bersyukur dan gembira.

   Tak sebenarnya apa motif aku tulis pasal kehamilan dirancang tak dirancang ni hahaha. Tujuan utama aku nak bagi panduan je kepada golongan ibu-ibu. Jangan panik atau gelabah kalau terhamil tanpa diduga. Jangan kata tak bersedia lah apa lah. Banyak juga kes baby baru dua bulan eh mengandung lagi. Jarak terlalu dekat. Kalau tak nak mengandung jangan bersetubuh! Hah gitu kaedahnya kasar tak kasar bahasa aku hahaha. Ya kaedah perancang keluarga itu memang perlu dan mengikut kesesuaian keadaan masing-masing. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...