20 March 2019

Investment - ASNB - ADAM50

Assalamualaikum.

     Hai bertemu lagi kita. Sebenarnya entri kali ini boleh kata kesinambungan dengan entri sebelum ini yang pasal kwsp atau epf sebab dua-dua ini adalah dari satu cabang yang sama iaitu pelaburan (investment).

     Aku memang ada install apps maybank2u kat handset supaya senang nak buat transaksi atau nak cek akaun. Walaupun tak berapa ada duit sangat pun hahahaha. Aku topup/ reload pun pakai m2u je mana ada pakai kad topup dah. Ketinggalan zaman la wei wakaka. Dunia hujung jari maa. Hahaha berlagak tak?

    Tempoh hari aku saja godek-godek apps m2u aku. Entah macam mana aku terjumpa 'wealth'. Sebelum itu ada 'fix deposit', 'loan', aku klik semua kosong sebab memang tak ada buat. Tapi bila aku klik pada 'wealth', eh ada sesuatu lah. Amboi sejak bila aku ada 'harta' ni weh? Ahahahaha. Lantas aku pun klik pada ASNB under wealth tadi tu. Oiii ada duit lah rupanya ratus-ratus jugak. Aku terus dalam kebingungan bila masa aku ada buka akaun ASNB ye? Aduduh. Siap ada dua lagi aku punya amanah saham. Satu ASNB, satu lagi Amanah Saham 1 Malaysia. Yang AS1M tu aku ingat pernah buat masa kat pejabat pos Labis tak silap aku tahun 2009 masa aku cuti balik Malaysia (lepas exam tahun 1 kat Mesir aku balik). Aku deposit RM100 je pun lepas tu tak pernah tambah sampai sekarang. Katanya dulu (2009) kalau buka asb tu duit beranak lepas 20 tahun dapat berapa puluh ribu tah walaupun tak tambah duit. Kah kah aku pun percaya dan buat. Ada lagi bukunya sampai sekarang warna kuning. Tak ada lah beranak banyak pun aku cek baki terkini baru RM179 je setelah 10 tahun hahahah.

    Berbalik pada ASNB pula yang masih aku bingung dan tak ingat bila entah aku ada buka akaun ni kekeke. Mungkin ada dapat penyata tapi pos ke alamat Maokil. Mungkin je lah. Boleh je nak cek kat cawangan ASNB bagi je nombor akaun dan nombor kad pengenalan.

    ADAM50 nama panjangnya aku tak ingat. Mantan PM Najib Razak yang memperkenalkan masa pembentangan bajet 2018 dulu. Bayi yang lahir mulai 1 January 2018 hingga 31 Disember 2022 layak dapat RM200 asnb. Bukan cash tapi saham dikreditkan ke dalam asnb dan hanya boleh dikeluarkan bila anak berusia 18 tahun. Tapi sayangnya setelah kerajaan PH menang PRU dan ambil alih pentadbiran, ADAM50 dimansuhkan. Hanya untuk bayi yang lahir tahun 2018 je dapat. Alasannya sebab tak dapat sambutan. Hanya dalam 10-20% je bayi yang dah daftar ADAM50. Aku pun tak daftar lagi untuk Aqil. Sebenarnya bukan tak dapat sambutan, tapi agak susah nak buat sebab kena pergi ASNB atau maybank atau pejabat pos untuk buat. Kalau yang duduk kampung kena pergi bandar. Yang duduk bandar pula kena yang kerja office hour pun susah juga nak buat. Agak sukar la.

    Tarikh tutup nak daftar ADAM50 31 Mac 2019. Jadi aku bercadang minggu depan ni cuti sekolah tidak boleh tidak wajib daftar juga untuk Aqil. Antara syaratnya ibu atau bapa perlu ada akaun ASNB juga. So cantiklah sebab aku dah ada ASNB dah settle tak perlu daftar baru. Gitu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...