26 January 2017

Konsep Yakin dan Tawakal

Assalamualaikum.  
   Bersiaran dari Skudai pula. Hahaha. Inilah rutin. Weekend di JB. Weekdays di Tenggaroh. Mak ok saja. Haha. Dengan line internet yang macam biskut chipsmore kejap ada kejap tak ada kat bilik paling belakang ni, mak gigih jua nak update blog. Kau hado?
     Kata orang, mereka yang berniaga ni tawakal tinggi. Kita tak tahu bila akan untung atau rugi, bila pelanggan akan beli barang kita tapi kita tetap teruskan hidup seperti biasa promosi dan menjual. Berbeza dengan orang makan gaji, cukup bulan gaji mesti masuk, tak perlu risau. Tapi orang berniaga, gajinya tak menentu. Belum tentu lagi hari ini ada untung. Walau pun begitu tetap yakin dengan rezeki Allah.
    Ibarat seekor burung yang terbang awal pagi mencari makanan. Tak tahu pun nasibnya hari itu samada dapat makanan atau tidak, tapi tetap teruskan rutin harian terbang awal pagi. Itu yakin, optimis dan tawakal tentang rezeki Allah. Ada sesuatu yang lain pula berkait rapat dengan konsep yakin dan tawakal.
       Agen insurans dan takaful. Medical card. Bayar bulanan dengan jumlah tertentu bergantung pada pakej. Andai sesuatu berlaku kemalangan ke, sakit ke yang perlu dirawat di hospital, boleh claim insurans atau takaful, syarikat takaful tersebut akan tanggung segala bil. Ramai juga yang ambil kad-kad begini. Kalau tak digunakan untuk claim bayar bil hospital pun (tak ada jatuh sakit), duitnya masih boleh diambil setelah tempoh bayaran bulanan tamat. Kira macam tabungan juga lah.
     Dulu pernah juga terdetik nak join juga lah. Bayar tiap bulan pun bukan mahal. Contoh kalau tiba-tiba jatuh sakit ke ada apa-apa berlaku ke sekurang-kurangnya dah ada medical card yang boleh claim insurans takaful. Jadi tak ada lah duit keluar banyak nak tanggung kos perubatan kalau nilainya cecah ribuan ringgit. Tapi zauji kata tak payah dan tak perlu. Katanya, bila kita menyimpan (takaful) sebab takut kalau-kalau jatuh sakit ke kemalangan ke, maka nanti betul-betul akan terjadi kecelakaan itu. Err...faham ke tak faham?
    Aku pun tak tahu nak explain macam mana pasal ni risau orang tak faham dan tak dapat tangkap apa yang aku sampaikan. Dia macam visualizes. Benda tu belum berlaku dan mungkin akan atau tak akan berlaku tapi kau dah bayangkan ia berlaku. Visualize benda yang baik dan positif tak apa, itu bagus. Tapi visualize benda yang buruk atau negatif (contoh jatuh sakit kronik) adalah sangat tidak bagus dan jangan sekali-kali dibayangkan. Ibarat macam satu doa. Kita mestilah berdoa yang baik-baik je kan.
    InsyaAllah, kita yakin dan tawakal, tak perlu ambil medical card takaful itu pun tak mengapa, insyaAllah dengan izin Allah kita akan sentiasa sihat dan di bawah perlindungan-Nya. Dalam masa yang sama kita usaha jaga kesihatan, jaga pemakanan, amalkan doa dan zikir elak kecelakaan, sedekah dan sentiasa berhati-hati dalam setiap kerja atau tugas yang kita lakukan setiap hari, setiap masa.
Memang selalu orang kata beringat sebelum kena atau sediakan payung sebelum hujan. Tapi tidak semestinya kita 'wajib' ambil insurans takaful.
   Maaf, ini tak bermaksud aku menghasut supaya tak payah la uollss join takaful semua itu, bukan itu maksud aku. Itu terserah masing-masing. Tiada halangan, tiada paksaan. Aku memilih untuk tidak membuat tabungan takaful dan orang lain tak boleh mempertikai.
   10 tahun lepas aku pernah la menabung asb yang termasuk di dalamnya ala insurans dan takaful. Ada lah nama khas dia yang untuk wanita. Antaranya yang aku ingat, bank akan cover dan beri duit (adoi aku lupa apa istilahnya) kalau ada komplikasi bersalin dan beberapa penyakit kronik la termasuk kecacatan kekal, kematian dan lain-lain. Insurans tak akan cover sakit biasa-biasa, mesti penyakit kronik. Siapa pun tak mahu sampai ada kecacatan kekal atau lumpuh. Siapa pun tak mahu sampai ada komplikasi bersalin. Tapi aku sempat setahun je buat asb tu sebab aku dah sambung belajar Mesir so aku dah tak kerja dan tak ada gaji. Aku pun stop.
      Apa yang aku buat. Sentiasa yakin Allah akan pelihara dan melindungi aku dari segala bala, malapetaka, kecelakaan (termasuk kemalangan, penyakit kronik) dan meningkatkan tahap tawakal. Segala kebergantungan hanya pada Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...