29 January 2017

Ada Apa dengan Umurmu?

Assalamualaikum.
     Hari kedua raya Tahun Baru Cina. Tapi tak ke mana-mana pun. Mereput je dalam PRDH sejak semalam. Hahaha. Mak redho.
     Petang semalam aku bekam tiga orang serentak. Seorang makcik dan dua anaknya. Datang jauh dari KL buat urutan, nak bekam sekali. Aku pun dah lama tak bekam orang. Buat je lah. Naim zauji jaga.
      Masa baru nak mula, salah seorang pesakit tanya, 'adik ni umur berapa ye?'. Hehehe. Aku segan-segan jawab juga,
"Sebenarnya umur saya dah banyak. Tahun ni 32".
     Mereka terkejut gila. Muka macam tak percaya.
"Eh betul ke ni? Tak nampak 30-an langsung. Macam 21 je."
Koh koh koh. Ini yang paling aku segan bila orang respon lepas tahu usia sebenar aku. Sebab tu bila orang yang tak dikenali tanya umur aku je, aku berat nak jawab. Bukan sebab aku malu nak mengaku umur dah tua, tapi sebab takut orang tak percaya pastu mula lah cakap awet muda la apa la. Aku ni tak biasa dengan pujian (hahahaha), rasa akward gila.
Then aku balas.
"Betul, umur saya memang dah banyak."
"Macam tak caya je. Macam umur 21. Tak, sebenarnya ingat lagi muda dari 21."
Amboi kembang semangkuk aku dengar. Kakakaka. Aku tanya balik umur diorang. 38, 39. Ok nasib baik memang lebih tua daripada aku, pangkat kakak. Hahahaha.
    Sebenarnya memang dah ramai kata macam tu. Tak macam umur 30 pun. Eh macam umur 18. Kira dah biasa orang kata muka nampak muda dari usia sebenar. Hahaha. Tapi aku tak ambil port sangat. Perkara biasa je. Ramai lagi wanita yang awet muda, tak nampak macam umur dah banyak. Biasanya yang saiz petite kecil molek memang sentiasa akan nampak seperti budak sekolah. Tak gitu? Haha.
    Tapi itulah. Bagi seorang mak yang dah ada dua anak macam aku ni, kira satu kebanggaan jugak la bila orang puji muka nampak lagi muda seperti awal 20-an atau belasan tahun. Wakaka. Kalau orang puji cantik, lawa, aku tak ada perasaan tapi kalau orang puji muka muda... haaa... muka ada senyum lah. Hahahahaha. Tak kuasa nyah.
     Yang kelakar, kadang-kadang ada juga orang tanya apa rahsianya sentiasa nampak muda je. Wah, soalan ini memang tak ada jawapan sebenarnya. Kadang aku tibai je jawab kena selalu senyum, gembira dan jangan stress. Cehhh. Mampoih, satu pun aku tak buat tu. Konon je lah. Puii. Hahaha.
     Nak tanya tips awet muda dengan aku memang tak sesuai lah. Haha. Macam poyo je. Tapi kalau nak tanya pasal breastfeeding, aha sesuai. Aku dah tahap phd professor madya professor kalau bab penyusuan susu ibu ni. (Ayat bangga).
    Okbai.
      

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...