12 January 2017

Perancang Keluarga/ Family Planning

Assalamualaikum.  

Bersiaran dari Tenggaroh 6. Esok akan ke JB dan stay sana sampai Ahad. Topik perbincangan kita pada kali ini adalah family planning atau perancang keluarga. Penting ke family planning ni?

Sebelum itu aku beri definisi ringkas pasal perancang keluarga. Senang kata perancangan untuk menambah anak berapa tahun sekali bergantung pada perbincangan antara ibu bapa dan doktor atau nurse. Biasanya misi dan doktor akan cadangkan jarak kan kehamilan paling kurang dua tahun (dalam buku pink pun ada tulis).

Biasa juga kita dengar wanita bersalin setiap tahun. Samada golongan ini merancang atau tidak, wallahu a'lam. Ada yang memang tak merancang pun. Ada yang merancang tapi rezeki Allah bagi tetap lekat juga.

Kaedah merancang keluarga ada banyak. Makan pil perancang, injection, pasang implant, pemakaian kondom dan pelbagai lagi. Ada juga yang merancang sendiri dengan mengelak bersama ketika waktu subur.

Kebanyakan wanita apabila menyusukan anak, akan lambat datang haid. Dalam buku pun ada tulis, salah satu kaedah merancang keluarga adalah menyusukan bayi secara exclusive. Tapi kaedah ini tidak efektif juga.

Biasa orang kata kalau menyusukan bayi, susah lekat atau tidak akan mengandung (sebab belum datang haid lagi). Tapi ada juga yang terbabas dan termengandung juga. Ha, macam mana tu?

Dalam kes ini, seorang ibu yang masih menyusukan anak masih belum datang haid. Jadi si ibu ni main redah je lah bersama dengan suami (melakukan hubungan kelamin) bila-bila masa je. Bulan depan cek upt positive. Eh, kata menyusukan anak tak kan mengandung lagi.

Aha, itulah silap kamu. Tidak alert dengan cervical mucus (CM) kamu. Walaupun kita masih belum datang haid, kita masih boleh kenal pasti bila kita bakal datang haid.

Contohnya begini. Katakan lah seorang wanita dah enam bulan masih belum datang haid sejak habis nifas. Dalam tempoh enam bulan ini CM kelihatan biasa saja. Air wadi atau keputihan yang biasa dialami wanita. Bila masuk bulan ketujuh, didapati ada kelainan pada cervical mucus. Sudah keluar egg white (EW) lah. EW ini adalah tanda wanita itu sedang subur. Dah ada ovum. Kalau tidak peka dan berhati-hati, dalam tempoh subur tu kau pergi ML (make love) pula lepas tu pancut dalam (maaf lucah sikit bagi senang faham), memang boleh jadi baby lah. Sebab itu lah kau boleh mengandung jugak walaupun belum datang haid. Telur tu dah ada dalam ovari. Telur yang tidak disenyawakan barulah akan turun jadi darah haid. Ceritanya sekarang telur itu sudah pun disenyawakan. Hihi.

Mesti pernah dengar kan ada wanita yang bertahun tak datang haid. Beranak setiap tahun atau setiap dua tahun. Mana tak nya, belum sempat jadi haid ovum tu dah disenyawakan terlebih dahulu. Jadi kaedah 'merancang sendiri' tanpa makan pil perancang atau injection atau implan, tidak akan berkesan kalau tak pandai nak agak bila waktu subur.

Cara nak tahu waktu subur? Kena peka dengan CM dan EW. Kalau banyak duit boleh beli OPK (ovulation predictor kit) untuk tahu waktu subur yang tepat dan elakkan bersama dalam seminggu waktu subur itu. Perlu diingat ye. Walaupun ovulasi telur yang betul-betul matang hanya 24 jam sahaja, tetapi sperma boleh hidup dalam rahim wanita 3-5 hari.

Kalau yang jenis haid teratur dan tetap setiap bulan, lagi senang nak kira bila hari suburnya. Bagi haid yang tak teratur, perlu mahirkan diri mengenali cervical mucus anda. Kenal pasti egg white. Biasanya beberapa hari sebelum ovulasi CM akan jadi warna putih susu. Semakin hampir ovulasi, CM akan menjadi semakin jernih warnanya. Hari ovulasi, egg white akan keluar dengan banyak nya. Ciri-ciri EW adalah berwarna jernih dan apabila diregangkan guna dua jari (telunjuk dan ibu jari) EW itu tidak putus.

Ini aku nak ajar cara merancang keluarga ke nak ajar cara untuk hamil? Kah.

Pengalaman aku lah. Dulu masa Jannah umur 6 bulan baru aku datang haid. Tapi aku tak perasan pun CM dan EW aku. Tahu-tahu je dah datang bulan. Ahahaha. Tapi bila time Naim ni aku lebih alert. Ada satu hari tu aku perasan banyak betul EW keluar. Dalam hati aku, ini hari ovulasi ni. Mesti aku dah nak uzur balik nanti. Maklum lah, dah setahun lebih umur Naim aku masih belum period. Dua minggu lepas tu memang betul aku datang bulan. Yang pertama kali sejak lepas bersalin dan habis nifas Disember 2015. Haha.

Panjang pula entri kali ini ye. Entri kewanitaan keibuan keisterian tau ni. Harap dapatlah membantu dan mencerahkan lagi bagi mereka yang tertanya-tanya kenapa masih termengandung walaupun masih BF baby dan belum datang haid. Selalu dengar kes terbabas ter excident lah sampai termengandung padahal baby kecil lagi. Jenis main redah je ni tak pakai protection. Hehe.

#bukanentrilucah
#kongsipengetahuandanpendapat

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...