05 January 2015

Rindu

Assalamualaikum.


   Masih belum terlambat untuk aku ucap selamat tahun baru 2015. AlhamduLillah masih diberi kesempatan untuk bernafas di bumi Allah ini. Tak kisah la tahun baru Hijrah ke Miladi/ Masihi ke, tak ada apa yang istimewa sangat gitu. Azam? Tak ada lah beria macam dulu-dulu. Azam ni setiap hari kita mesti berazam bukan kena tunggu tahun baru je. Pastikan hari ini lebih baik daripada semalam. Itu penting.

   Kali ini aku nak imbau kenangan silam masa kat Mesir. Hahaha. Sekarang ini boleh kata tengah kemuncak musim sejuk. Walaupun tak ada salji kat Mansurah, Kaherah, Tanta dan lain-lain tapi memang cukup sejuk. Rindu pulak. Malam lebih  panjang daripada siang. Syok tido. Ceh. Walaupun cuma tiga tahun kat Mesir tapi ingatan aku masih kuat mengenang setiap moment sepanjang berada di sana. Cewah, haha. Sebab ramai juga yang duduk di sana bertahun-tahun sampai 9, 10 tahun pun ada. Memang otai dah la. Speaking Arab berhabuk kata kau.

   Kalau ada rezeki lebih kami suami isteri nak juga ziarah Mesir saja suka-suka. Bawak anak. Makan angin dan jalan-jalan. Hihi. Pergi time musim sejuk yang best. Tapi kena standby baju tebal, baju sejuk banyak-banyak la. Boleh jugak beli kat sana, lagi murah. Cuma terfikir jugak kargo pun ada had kilogram. Mesti mau beli souvenir untuk famili dan kawan-kawan. Amboi jauh plak verangan. Kakaka.

  Kalau diberi peluang ke sana lagi? Jeng jeng jeng. Aku mahu kembali ke Sinai dan Dahab. Seronoknya. Entri aku dulu-dulu dah banyak cerita pasal jaulah ke Sinai dan Dahab siap pakej gambar-gambar menarik. Ahaks. Sebenarnya mujur juga aku ada simpan gambar di blog sebab gambar-gambar kenangan sepanjang di Mesir semua dah musnah dan tak ada. Sebab external hard disk guwe rosak dan semua gambar dalam tu. Sobs. Ada juga yang aku tak sempat upload dan buat entri jaulah tempat lain iaitu Hurghada. Kuciwa dan ralat.

    Diam tak diam dah tiga tahun aku meninggalkan Mesir. Kata orang jauh perjalanan luas pemandangan dan pengalaman. Yelah betul tu. Tengok budaya bangsa lain di negara lain. Tengok cara hidup mereka. Belajar sesuatu dan menyesuaikan diri. Mungkin tak seindah yang disangka, mungkin juga tak seburuk yang disangka. 

   Rindu nak jalan-jalan kat suq. Rindu ayam Albaik. Rindu nak naik tremco. Rindu nak ke Maahad. Rindu kan mama dan famili tuan rumah. Rindu bait Al-Mawardy. Rindu Madinat Salam. Rindu  nak shopping kat Sikah. Rindu air kotak coklat Juhayna. Haha macam-macam lagi lah kenangan.

   Ok lah sebenarnya dah macam merapu pulak entri ni, so boring. Ngahaha. Tunggu entri akan datang yang lebih menarik tapi agak serius. Wow. Apakah itu. Nantikan perkongsianku. Weee.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...