05 October 2009

antara us dolar n pound sterling...

hari 2 saje2 aku nk tukar duit ringgit malaysia ke us dolar n pound sterling. seperti yg diketahui...nilai pound sterling adalah lebih besar dr us dolar. aku pun saje2 je nk tgk n nk pegang duit pound sterling ni. heheh...

aku kuarkn rm500 dr bank. then aku g kt money changer n ckp nk tukar duit 50 us dolar n 50 pound sterling. cuba teka berapa ringgit malaysia aku kena bg? pergh... ehem. lihat baik2. jumlah aku kena bg ialah rm476.50. maknanya..

50 pound sterling = rm299.50 1:5.9870
50 us dolar = 177.50 1:3.550

fhm ke x 2? ala..wat2 fhm sudahlah. then td aku tukar semula 50 us dolar 2 ke ringgit malaysia. saje2 je. aku cuma dpt rm170.50 n that's mean duit us dolar jatuh lg nilainya iaitu just3.54. kalau xsilap aku thn lepas nilainya cecah 3.8.

aku teringat plak 1 artikel kt akhbar yg aku bace. temubual wartawan dgn tun mahathir berkenaan kekejaman israel n amerika terhadap palestin. di saat org ramai sibuk ckp pasal boikot sane boikot cni, tun beri pendapatnya yg bernas iaitu cuma lumpuhkn ekonomi amerika. caranya ialah jgn guna matawang us dolar di dalam atau luar negara tp guna pound sterling ataupun apa2 la matawang selain us dolar yg dirasakn relevan.

mgkn ini agak sukar difahami oleh segelintir rakyat tp sejak bace artikel 2 aku berazam xakan guna dolar amerika lg. bukti ramai sahut seruan tun ialah nilai us dolar dh semakin menurun walaupun terpaksa ambil masa beberapa bulan atau mgkn bertahun.

sbnrnye korg fhm ke x ye ape yg cuba aku sampaikn ni? hm xpe lah. anggap la ini satu input yg berguna bg golongn student n terpelajar. ini bkn rekaan tp realiti. (amende la aku mengarut). ah..ape2 saje lah...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...