16 July 2009

aku anak felda...

yo wassup... lamanya diriku menyepi... apa blh buat...jarang dpt main internet... whatever... aku ade 1 citer best.. jengjengjeng..

tanggal 7.7.2009 yg lalu, Hari Peneroka Peringkat Kebangsaan yg ke 53 telah diadakn di felda ku... iaitu felda maokil. wahhh.... ramai btl yg dtg... beribu-ribu... maklum ler... felda 1 malaysia dtg. dirasmikn PM kita la, sape lg. TPM pun ada, MB johor pn dtg.

mgkn ramai xtau yg semua felda2 di malaysia ni disarankn or digalakkn membuat 'edible garden' di kwsn rumh. mcm kebun kecil g2 di halamn rumh. tanam sayur-sayuran. selain jimat belanja dapur..(xpyh susah2 beli sayur kt kedai coz kt umh dh tnm sayur) 'edible garden' gk blh jd landskap yg cantik di kwsn rumah. xpercaya? lihat sendiri felda semenchu, kota tinggi, johor. caaaaantikkkk sgt..(patut la leh mng felda tercantik thn lepas).

tp di felda aku org bru berjinak2 je... so hasilnya xla secantik di felda semenchu tu. bru nk kuar hasil gitu. sayur ape leh tanam? mcm2 la dik... kangkung, ubi, terung, bendi, kacang panjang, timun, peria, tomato n mcm2 lg la. biasanya org tanam pokok serai, cili padi kt blakang umh je. tp konsep 'edible garden' ni lbh meluas. semua sudut leh bercucuk tanam. depan rumah, tepi rumah, janji ade tanah. hahah. ade org siap tanam pokok tembikai beb kt kwsn rumah... asyik...asyik...hehehe..

walaupun diriku bkn anak peneroka, tp aku tetap anak felda yg membesar di felda. n aku bangga jadi anak felda. yuhu....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...