28 July 2018

Persepsi, Provokasi dan Prejudis

Assalamualaikum.

   Haaa nampak tak bulan ni tiba-tiba aku rajin post entri baru kat blog? Banyak masa terluang nampak? Masa terluang apa nya. Sambil ngempeng baby okay.

   Aku teringat masa berurut dengan bidan masa dalam pantang hari tu. Mak bidan tu peramah habis. Macam-macam cerita diborakkan. Aku pun layankan je. Entah macam mana boleh termasuk cerita tentang aku dulu belajar kat mana dan sampai mana. Bila aku cakap sampai Mesir dia macam terkejut gila. Hahah. Macam tak sangka lah. Yelah aku kan tak kerja, surirumah je, mungkin dia ingat aku belajar sampai SPM je ke tak tau lah. Lepas tu biasa lah soalan cliche kenapa tak kerja, sayang sijil ko. Aku pun cerita lah dulu pernah kerja lepas tu berhenti bla bla bla. Ya persepsi makcik orang kampung, kalau surirumah tu mesti tak berpelajaran tinggi. Tak semua lah makcik begitu. Sebahagian besar lah.

    Kisah lain. Bila ada seseorang konon dengan rendah diri berkata, "Yela, aku tak belajar tinggi macam kau. Aku sedar la diri aku bodoh tak pandai macam kau."
Ini aku tak tau lah ayat betul rendah diri atau ayat perli sebenarnya nak kata aku berlagak. Rasa macam, apa hal kau ni aku ada hina kau ke sampai kau cakap pasal belajar tinggi apa semua?
Nak je aku jawab, haah memang aku belajar tinggi pun sebab kena naik kapal terbang, kan tinggi melepasi awan tu kan? Saje konon melawak la tapi tak jawab gitu pun.
Ayat seperti di atas tu ada unsur provokasi tapi kita buat tak tau je lah malas layan.

    Situasi lain pula. Paling menyampah bila orang cakap begini, "Nama je ambil aliran agama tapi perangai teruk sama macam orang biasa yang tak ada sliran agama."
"Nama je ustaz ustazah tapi perangai teruk."
Contohnya lah peramgai suka berbalah, bergaduh, mungkin ada maki hamun ke mencarut ke mengutuk ke. Kiranya maksud dia 'golongan agamawan atau aliran agama' ni gagal memberi contoh yang baik kepada orang lain yang bukan aliran agama. Prejudis seorang netizen.
Aku cuma nak cakap, ustaz ustazah pun manusia biasa. Bukan sempurna. Dan bukan semua golongan agamawan itu perangai kurang sabar ke apa ke. Dah kalau kau asyik provok mengutuk itu ini, siapa pun akan rasa marah dan tercabar lalu dihambur semula kata-kata kesat (kalau ada) kat kau.
Sebab tu ada hadith suruh diam bila kita tengah marah. Kalau tengah berdiri disuruh duduk. Kalau tak reda juga pergi ambil air sembahyang/ wuduk.
Kesimpulannya tak kisah kau ustaz ke bukan, tetap kena jaga akhlak. Tittle 'orang biasa' (bukan aliran agama) itu bukanlah tiket untuk kau sesuka hati nak bermulut jahat.

      Jika tiada kata-kata yang baik mahu diucapkan (atau ditulis di ruang media sosial), lebih baik kamu diam. Maka diam itu adalah lebih baik daripada berkata-kata tetapi menyakitkan hati orang. Pesanan untuk diri sendiri jua.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...