22 July 2018

Malaysia Baharu? Benarkah?

Assalamualaikum.

Entri kali ini ada berbaur politik sikit. Sambil mengimbas pasca pilihanraya umum baru-baru ini. Semua dah tahu kita dah ada kerajaan baharu. Jadi apa yang aku tulis adalah pendapat peribadi aku sahaja dan tiada unsur hasutan atau sebagainya. Juga tak bermaksud untuk membangkitkan perbalahan. Kita santai-santai sahaja ya.

     PRU hari tu aku tak dapat mengundi sebab masih dalam pantang. Sebab lain pula adalah kerana tempat mengundi aku masih di Maokil sedangkan zauji di Tenggaroh. Situasi sama macam tahun 2013 dulu lah. Seorang timur, seorang barat. Sekitar tahun 2016 kononnya aku nak ubah alamat la nak tukar tempat mengundi di Tenggaroh. Masa tu ura-ura kata pru akan diadakan sekitar Mac 2017. Jadi bila aku kira-kira eh tak cukup enam bulan tempoh matang ni, dah tak boleh tukar la. Redha je lah. Tup tup pru tak jadi buat tahun 2017. Dan aku pun dah lupa terus pasal daftar pemilih nak tukar tempat mengundi. Sampai lah akhir nya dah muncul tahun 2018 dan aku terlepas lagi nak tukar alamat dan tempat mengundi. Eh panjang pulak intro haa. Belum sampai klimaks lagi ni. Haha. Harap bersabar baca sampai habis ye sebab super panjang entri kali ini.

    Seperti yang aku pernah cerita dulu-dulu dalam blog ini, aku adalah penyokong kerajaan, bukan pembangkang. Bermakna siapa juga yang menang pru, aku sokong. Jadi yang dulu tu memang aku sokong Barisan Nasional dan UMNO lah kan. Cuma aku tak dapat peluang mengundi tahun 2013 dan 2018. Untuk 2018 aku masih berharap BN menang walaupun peluang mungkin agak tipis dan bakal kalah dengan PH (Pakatan Harapan).

     Saat kira undian. Aku tak tengok sangat tv. Sibuk dengan baby newborn kan. Dalam WhatsApp ada tersebar kiraan undian di Johor PH memonopoli menang sebahagian besar parlimen dan adun. BN hanya menang sikit je. Aku mula tak sedap hati. Alamak, Johor yang kubu kuat umno bn ni pun dah kalah, rasanya PH bakal menang keseluruhan ni. Situasi agak kecoh bila sampai tengah malam pun masih belum siap kira undi di beberapa negeri. Rumours kata ada yb suruh kira semula lah, ketua tak nak sign lah. Macam macam. Akhirnya pada pukul 5.00 pagi lah baru diumum secara rasmi PH telah menang mengalahkan BN. Wow sangat tak sangka. Selepas 61 tahun akhirnya UMNO tumbang. Sedih juga sikit tapi redha je. Mudah-mudahan ada sinar baharu untuk Malaysia bila PH ambil alih.

    Ingatkan dah menang dah tak ada lah lagi perbalahan dan gaduh sesama penyokong parti. Rupanya masih tak habis kecohnya bila mana sebahagian manifesto PH gagal ditepati atau tidak menepati manifesto perlaksanaannya. Ah sudah. Pembangkang (BN dan PAS) mulalah menghasut dan mengapikan rakyat melaui media sosial terutamanya di FB. Penyokong kerajaan PH pula bermatian mempertahankan. Sampai sekarang ini pun masih berlaku hasutan, ejekan, perlian antara satu sama lain tak kira lah kerajaan ke pembangkang ke. Orang PAS dan BN hentam orang PH. Hai aku pun pening lah.

   Walaupun aku ni penyokong UMNO BN, tapi aku tak taksub. Bila mana PH dah jadi kerajaan, aku pun ok je. Tak menentang. Jangan tanya pulak kenapa aku tak sokong PAS. Eh suka hati aku lah hahaha. Yang jadi masalah ni bila masing-masing 'menganjing' antara satu sama lain. Contoh ayat: hah inilah yang korang pilih kan? Temgok apa jadi? (Ayat penyokong BN dan PAS).

    Ye aku tahu setiap orang bebas bersuara tapi tolong berhati-hati jangan sampai ada unsur hasutan, kecaman, sindiran, perlian. Tak elok lah macam tu. Daripada kau sibuk api-api kan keadaan adalah lebih baik berdoa semoga kerajaan baharu ini dapat mentadbir negara dengan lebih baik di samping dapat menyatukan rakyat. Sesiapa sahaja pun yang memerintah, kita doakan yang baik-baik sahaja. Mesti ada yang nak cakap aku lalang kan? Eleh dulu sokong Umno BN sekarang sokong PH pulak. Lorr. Apa masalah nya? Dah PH menang dan dah jadi kerajaan, kita patuh je lah. Bukan masalah setia tak setia dengan parti yang disokong, tapi inilah pilihan rakyat betul tak? Majoriti memilih. Kalau PAS menang pun, aku akan beri sokongan yang padu. Tidak akan jadi pembangkang.

    Paling tak suka bila ada pula yang terlebih rajin membuat perbandingan antara kerajaan dahulu dengan kerajaan sekarang. Itu pun ada unsur hasutan tau tak? Tak takut ke kena dakwa atas Akta Hasutan? Boleh masuk penjara kalau sabit kesalahan. Sebenarnya ramai yang masih belum move on. Yang penyokong BN masih tak move on BN kalah kali ini. Yang penyokong PAS masih tak move on sebab tak menang dan tak dapat jadi kerajaan. Boleh tak berhenti ejek mengejek sindir menyindir hasut menghasut? Tak boleh ke kita bersatu? Tak apa lah kita beri peluang PH kali ini jadi kerajaan dan lihat bagaimana Malaysia ditadbir dan diuruskan. Kalau banyak skandal ke apa lima tahun lagi kita kasi tukar je lah. Pilihan kan di tangan anda?

    Ada pula yang kata PH ni BN 2.0 atau senang kata tak ada beza BN dan PH. Kalau benar pun biar je lah apa masalah nya? Memang lah kebanyakan menteri PH dulu ex BN dan UMNO. Sebenarnya mereka nak kata kerajaan korup la tu. Maaf cakap lah ada ramai penyokong PAS yang terlalu ekstrem galak mengutuk, mercerca, memaki hamun kepimpinan kerajaan. Aku tak hormat langsung dengan orang macam ni, menyampah lagi ada. Cuba lah berlapang dada menerima kekalahan (PAS dan BN) dan tolong berhenti jadi penghasut. Kadang- kadang mereka ini tak sedar yang kata-kata atau status mereka di media sosial ada berbaur hasutan dan mengundang kebencian pada sesiapa yang membaca. Kenapa mesti nak semaikan rasa benci di hati orang terhadap kerajaan? Kenapa ye korang ni buat macam ni?

    Aku masih berharap ada sinar di sebalik kekecohan yang masih belum reda ni. Bagi peluang kerajaan baharu ini menjalankan tanggungjawab serta kerja mereka. Berhenti mengungkit dengan tujuan menghasut. Cuba bertenang dan cakap yang baik-baik sahaja.

   Ohoi bateri low. Kalau aku rajin aku buat part 2. Kalau rajin. Hahahaha. Kbai.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...