23 February 2017

Kenangan Mengusung Rindu

Assalamualaikum.

   Malam tadi balik JB naik kereta Livina. Ada radio. Haha. Maklum ler, kereta lagi satu tu tak tahu macam mana nak set up frekuensi baru. Ulang-ulang lagu yang sama je daripada CD.

   Macam biasa pilihan pure Johorean mesti lah bestfm. Hahaha. Lagu lama dan baru diorang akan mainkan. Aku pun mengharap best nya kalau keluar lagu Mengusung Rindu. Dah lama tak dengar. Walaupun boleh je cari kat YouTube tapi feel dengar dari radio ni lain weh. Boleh berangan sambil mengimbau kenangan silam. Koh koh koh.

    Nak dekat sejam perjalanan, tetiba betul-betul lagu Mengusung Rindu di mainkan. Dengar je intro aku minta zauji kuatkan sikit volume. Hahaha. Secara automatic mengimbau kenangan 17 tahun dahulu ketika lagu ini baru keluar dan popular. Tahun 2000 masa aku form 3.

   Ada cerita di sebalik rakaman lagu ini di studio. Aku baca kat majalah. Masa arwah Achik (Al-Fatihah) tengah rakam lagu ini, dia macam ternampak kelibat arwah Along Spoon (al-Fatihah) di satu sudut. Asalnya lagu ciptaan Eddie Hamid ini memang untuk kumpulan Spoon. Kiranya macam kesinambungan lagu Rindu Serindu Rindunya dan Memori Sekuntum Rindu. Dah takdir pula vokalisnya mati kena bunuh, maka lagu ini disimpan sementara. Akhirnya jadi rezeki kumpulan Spin untuk dapat lagu ini. Memang meletup habis zaman tu. Zaman lagu tangkap leleh katanya.

   Lagu ini jugak aku kerap bawa masa karaoke. Hahaha. Kawan aku kata aku jiwang karat. Lantak la. Memang aku suka layan lagu jiwang jugak walaupun aku peminat rock. Ceh. Itu cerita 10 tahun lepas lah zaman muda mudi Zaman bujang layan karaoke semua. Sejak balik dari Mesir aku dah tak pernah lagi masuk pusat karaoke tak kira la karaoke jamban ke karaoke exclusive ke. Huahuahua.

Dalam hati ini ada namamu
Nama seorang insan yang aku rindu
Dalam jiwa ini ada sayangmu
Sayangnya dirimu tidak mengerti

Dalam senyum ini ada tangisan
Tangisan seorang insan terluka
Dalam jiwa ini ada pilunya
Pilu yang membuat aku menangis
Oh hibanya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...