01 November 2013

Jannah 1 - 8 bulan

Assalamualaikum.

Dah lama tak buat entri baru, asyik tak sempat je. Ni Jannah dah tido boleh la aku update cerita apa yang patut. Cewah. 

AlhamduLillah Jannah dah berusia 8 bulan 20 hari. Lagi 10 hari nak masuk 9 bulan. Perkembangan Jannah? Mengesot je pandai. Merangkak belum, duduk sendiri belum, memanjat belum. Tak apa lah lambat sikit janji sihat ye tak? Lagi pun Jannah lahir awal 3 minggu, hampir premature. Kata orang baby lahir awal ni perkembangan dia memang lambat sikit. So aku positif je.. Haha.

Yelah, aku tak pernah cerita perkembangan Jannah dari bulan ke bulan. Maksudnya sebulan dah pandai apa, dua bulan dah pandai apa. So rasanya dalam entri ni aku nak cerita ringkas-ringkas je lah perkembangan Jannah dari bulan ke bulan. Lain anak, lain perkembangan tau, usahlah dibanding-bandingkan.

Jannah umur sebulan: Masih tak pandai apa pun lagi. Haha biasa lah kan, masih dalam fasa newborn. Menangis je la yang dia tau. Mata pun belum nampak dengan jelas lagi. Suka menggeliat.

Sebulan




Jannah umur 2 bulan: Pun masih baring je lagi kan haha. Dan masih suka menggeliat. Comel sangat.



Jannah umur 3 bulan: Dah mula mengiring. Suka ngiringkan badan sambil kaki tendang-tendang ke depan. Mulut dah mula riuh. Tapi tak mudah senyum dan ketawa bila diagah. Kalau baby lain umur dua bulan dah ketawa mengekek dah, tapi Jannah tak. Pemalu atau sombong? Hahaha. Tapi dia tau la kalau orang panggil nama dia, mata dia akan mencari dan toleh kepala. hihi.

3 bulan




Jannah umur 4 bulan: Masih tak meniarap lagi. Mengiring je selalu. Mulut lagi bising. Entah apa-apa dia bebel. Masa ni dah pandai senyum dan gelak bila orang agah. Lega makk. Haha. Tangan dia dah pandai nak mencapai bila kita hulur sesuatu. Yang pasti dia dah kenal orang. Kalau dengan orang yang tak biasa jumpa pegang dia, muka cebik nak nangis. Dan kalau orang tu pegang lagi lama tanpa pulangkan pada umminya, memang menangis melalak la sampai tersedu-sedu. Sobs.

4 bulan



Jannah umur 5 bulan: Dah mula pusing badan meniarap tapi statik dan tak boleh angkat kepala sangat. Melepek je. Leher dia masih tak berapa kuat. Kalau dukung pun masih kena ampu leher dan kepala dia. Percubaan meniarap pun beberapa kali je. Tapi aku tak paksa, biarlah dia pnadai sendiri. Tapi mulut bising dan bercakap memang tak henti-henti la haha. Suka senyum dan ketawa. Dah boleh pegang barang kalau kita bagi. Masih takut orang haha.

5 bulan




Jannah umur 6 bulan: Baru lah dia rajin pusing nak meniarap. Kepala dan leher dia pun dah tegap. Bila meniarap boleh golekkan badan la (meniarap terlentang istilahnya) tapi tak laju. Nak masuk 7 bulan barulah bergolek dengan laju. Pantang baringkan je terus pusing meniarap. Nak salinkan pampers pun susah payah. Dah boleh sebut mamamamam. Perangai baru suka geleng-geleng kepala. Kalau tengok orang makan mulutnya pun nak kunyah-kunyah sama. Pandai pegang biskut baby bites sendiri, makan sendiri. Botol susu pun pandai pegang.

6 bulan




Jannah umur 7 bulan: Memang asyik meniarap je kerjanya. Kadang menyusu pun meniarap. Layankan aje. Dah boleh berpusing 360 darjah bila meniarap tu. Tak pandai mengesot lagi. Masih suka geleng-geleng kepala haha. Kalau membebel sebut 'mamamamam' ' bababababab' 'papapapapap' 'vavavavavava'. Emm bila nak sebut ummi ni? Asyik abah je. Jeles. Suka sangat menjerit tapi bukan nanges tau. Menjerit excited gitu, nak cakap tak pandai. Bila pegang mainan yang ada bunyi suka goncang kuat-kuat untuk keluarkan bunyi haha. Suka sangat tengok azan. Masa meniarap suka ketuk-ketuk lantai pakai tapak tangan bila tengah geram atau teruja.






Jannah umur 8 bulan (sekarang): Ok dah boleh mengesot tapi belum jauh sangat setakat ni. Itu pun kalau dia nak capai sesuatu, dia pun bergerak la ke depan. Aku selalu dengki jauhkan benda yang dia nak capai tu supaya dia bergerak lebih lagi. Kadang-kadang pandai marah tu, jerit-jerit. Paling sweet dah pandai cari susu dia kat mana hahaha. Perangai suka geleng-geleng masih diteruskan hihi. Tangan dia cepat je nak capai barang. Kalau orang tengah makan nanti dia mengesot datang dekat nak menyibuk.




Ok lah cukup setakat ni dulu. lain kali sambung. haha.

5 comments:

dekdaa said...

Salam... hai seimura... 'gepren' dari ratuhati ni heheheh.
Salam jengah blog :D

waaa syok la pulak tengok jannah dari kecik sampai skarang.. tomeyyyyy :D

Seimura said...

hai dekdaa. ooo gepren RH. Terima kasih sudi singgah. hehe.

AlhamduLillah. Dekdaa pun tak lama lg nak dapat baby. hihi.

ariana8733 said...

wahhh..agak detail..hai menantu ku...^_^

Seimura said...

hahahah. saje je ana.

Mariah Hasnan said...

Salam mommies mencari buku dan permainan anak2?
boleh singgah blog saya
timakasih
http://aloverraeshop.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...