21 December 2023

Suara Wanita dan Aurat

 Assalamualaikum. 

Kembali lagi kita berdiskusi. Amboi. Ini diskusi seorang diri tanpa orang kedua atau orang ketiga. Hahahaha.

Dalam posting yang lepas, aku ada tulis yang aku kurang gemar atau kurang berkenan dengan daie muslimah. Bukan bermaksud aku tidak suka atau benci ye hahah. Aku tetap beri sokongan tapi aku lebih suka yang tidak terlalu nenonjol keluar di media massa dan media cetak.

Ada lagi yang aku tak suka. Ini direct memang aku tak suka. Bukan kurang berkenan atau kurang suka lagi. Apakah itu?

Penyanyi nasyid wanita atau penyanyi wanita yang menyanyikan lagu-lagu ketuhanan dan keagamaan. Tak kisahlah berkumpulan atau solo. Termasuk yang mengalunkan selawat, zikir, puji-pujian bagi Allah dalam Bahasa Arab. Ya, aku tidak suka dan agak anti ye dan mungkin sampai ke tahap benci. Bunyi aku terlalu prejudis tapi aku cuma kongsi pendapat aku sahaja. Bukan semestinya aku betul.

Kenapa aku benci? Sebab suara wanita itu AURAT. Boleh jatuh haram. Yelah kalau dah menyanyi tu mestilah suaranya merdu dan orang yang mendengar terasa dibuai-buai (lelaki pula tu yang mendengar). Niat tidak menghalalkan cara ye walaupun nak ajak orang berselawat, berzikir dan so on tapi PEREMPUAN TIDAK PERLU buat benda itu. Full stop!

Cukuplah hanya penyanyi atau penasyid lelaki sahaja mengalunkan suara mereka untuk lagu-lagu ketuhanan, lagu keagamaan, lagu selawat, lagu zikir dan sebagainya. Perempuan tak payah.

Aku bukan nak cerita pasal penyanyi wanita bertudung yang menyanyikan lagu-lagu pop dan bukan nasyid. Itu lagilah tak boleh tapi lantak situ sebab mereka bukan nyanyi lagu nasyid, zikir dan selawat. Yang aku paling menyampah bila perempuan nasyid selawat, zikir, nyanyi lagu ketuhanan dalam Bahasa Arab dengan suara merdu dan lunak. OMG aku benci. Lebih aku benci bila orang lelaki suka dengar nasyid yang dinyanyikan perempuan. Terus teranglah aku cakap, penyanyi wanita Indonesia yang ramai mengalunkan lagu-lagu nasyid dalam Bahasa Arab. Ada banyak di youtube dan spotify. Maaflah aku tak kenal dan tak tau nama pun tapi yang pasti berasal dari negara seberang.

  Yang orang lelaki pun kalau nak dengar nasyid ke zikir ke selawat ke, dengarlah yang memang penyanyi lelaki punya. Apasal kau gedik nak dengar suara penyanyi wanita? Kau gatal ke? Hahahaha. Entahlah aku rasa jijik pulak dengan jejantans yang bajet bagus konon dengar lagu nasyid je atau alunan zikir dan selawat, tak dengar lagu-lagu lagha kononnya tapi suka dengar suara penyanyi wanita??? Baiklah kau dengar mengaji Al-Quran la lagi bagus daripada kau dengar suara merdu orang perempuan menyanyi. Duhhh.

     SUARA PEREMPUAN ITU AURAT

Sebab itu aku tak nak jadi daie sebab suara itu aurat. Suara aku bukanlah jenis lembut dan manja pun, biasa je, kalau bercakap biasa ni bunyi kasar je. Takpe lah, cukuplah kelas Quran dengan golongan mak-mak (nenek-nenek) yang aku buat kat rumah je. Dah tentu2 semua perempuan. Tapi buat masa sekarang aku dah stop kan kelas sementara sampai baby umur setahun baru on semula.

   Come on, aku bukanlah muslimah solehah, tapi kita berusaha menuju ke arah itu. Aku bukanlah baik sangat kalau istilah senang faham hehe tapi aku ada prinsip dalam hidup. Prinsip untuk memelihara kaum wanita dengan sungguh-sungguh termasuk bab suara. Bukan sekadar pakaian menutup aurat dengan sempurna sahaja. Aku memang tidak menyokong (malah benci) dengan perbuatan wanita muslimah yang menyanyi lagu berunsur ketuhanan atau nasyid, dan suara mereka pula didengari di seluruh pelusuk alam. Oh No. Pernah dengar ke isteri Nabi atau isteri sahabat berdakwah dengan menyanyi? Berdakwah melalui nyanyian harus je hukumnya tapi bukan penyanyi wanita! Tak boleh. Boleh jatuh hukum haram pula kalau terlalu mendayu-dayu sampai rasa 'lazat' di telinga orang lelaki. Kalau aku dapat CD free orang perempuan nyanyi nasyid, selawat dan zikir merdu mendayu melentok, nescaya aku tong sampahkan aje. 

Salah satu cara eksploitasi wanita inilah dia, jadikan dia penyanyi lagu nasyid, dalam Bahasa Arab pulak tu kan. Simpanlah suara merdu anda itu tak perlu diperdengarkan di khalayak. 

Habis tu macam mana pula dengan musabaqah tilawah al-Quran tu? Ada peserta wanita, ada pertandingan dan ada hadiah lagi. Hmm, secara jujurnya aku kurang suka dan kurang setuju dengan penyertaan muslimah. Tapi yelah siapalah aku untuk membantah. Wah gitu. Pendirian aku tetap sama, suara wanita itu aurat. Tak perlu diadakan pertandingan untuk wanita juga. Ini bagi pendapat aku je tau. Aku tak paksa orang lain setuju dengan aku. Dan aku hormat je pendapat orang lain.

Jadi kepada kaum lelaki, dah boleh tinggalkan lah hobi suka dengar nyanyian nasyid penyanyi wanita yang bersuara merdu itu. Carilah lagu nasyid atau zikir atau selawat yang dinyanyikan penyanyi lelaki. Bertaubat lah woiii haha.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...