21 December 2017

Fast Food

Assalamualaikum.

    Orang zaman sekarang dengan fast food macam tak boleh dipisahkan terutama yang tinggal di bandar. Kalau 20 tahun lepas orang yang makan fast food di restoran makanan segera cuma orang 'ada-ada' je. Maksudnya hanya orang berada dan kaya je mampu makan. Dulu pun tak sebanyak sekarang restoran makanan segera. Orang cuma tahu KFC dan McDonald je.

    Tetapi sejak Y2K dah makin ramai mampu dan suka makan fast food. Generasi yang lahir lewat 90-an dan 2000 ke atas, zaman sekolah menengah lagi dah biasa pergi lunch di Kepsi dan Mekdi sendiri dengan kawan-kawan, bukan dengan ibu bapa lagi dah (budak bandar). Secara purata lah Malaysian yang duduk bandar akan mengunjungi atau pandu laju (drive thru) restoran makanan segera paling kurang seminggu sekali (termasuk order online delivery). Orang suka order dan makan fast food sebab mudah dan cepat, tak perlu tunggu lama nak makan dan tak perlu susah-susah memasak. Yelah bekerja pagi sampai lewat petang dah penat, balik tempuh jammed lagi memang tak sempat lah nak memasak bagai perut pulak dah lapar.

   Walaupun ada banyak artikel dari pakar kesihatan dan pemakanan, ceramah dari doktor-doktor tentang bahayanya pengambilan fast food berlebihan, namun tak ramai yang ambil kisah (termasuk aku). Doktor pun nasihat kalau boleh elakkan terus dari mengambil fast food. Tapi biasa lah kan tipikal Malaysian, dah sakit barulah nak pantang makan macam-macam padahal mencegah lebih baik dari mengubati. Kesedaran masih kurang. Ada kesedaran tapi tiada tindakan pun tak boleh jadi apa lah. Makan sesekali takpe tapi jangan selalu.

   Macam aku sendiri paling suka kfc dan mcd. Marrybrown pun suka tapi francais dia tak sebanyak kfc dan mcd jadi jarang dapat makan. A&W aku pernah makan dua kali je kot tu pun entah berapa belas tahun lepas last masa Diploma. Tak minat sangat pun. Pizza Hut ada la setahun sekali atau beberapa tahun sekali. Haha. Secret Recepi dah ada anak ni barulah alu pernah jejak kaki sebab dulu alu ingat jual kek semata-mata so aku tak teringin nak masuk sebab aku tak makan kek. Masa hantar zauji ke KLIA nak pergi umrah barulah aku ada singgah SR (sebab itu yang paling dekat dengan tempat menunggu hehe). Singgah order minum je pun sebab aku dah larat dukung Naim lama-lama so aku kena cari tempat duduk sambil minum hehe. Siap order pasta lagi. Ceh. Starbucks seumur hidup tak pernah masuk sebab aku tak suka kopi. Subway pun bila dah anak dua baru aku pandai masuk, order dan makan. Sejak baru buka kat Aeon Taman U barulah aku try makan subway. Dulu aku tak pandang dan tak reti sebab sandwich banyak sayur. Rupanya boleh request tak nak sayur haha. Dominos pizza pulak aku order online tapi ni jarang jugak. Setahun ada la tiga atau empat kali. First time order delivery aku ingat lagi tahun 2014 masa di pusat rawatan lama. Haha. Burger King pernah order drive thru sekali je. Bapak mahal gila burger dia terus tak pernah lagi beli sampai sekarang. Kah kah. Yang lain-lain macam Kenny Rodgers, Nandos, Sushi King, Soul Garden (betul ke eja ni, yang steamboat tu), Chicken Rice Shop memang tak pernah makan kat situ. Aku cuma familiar kfc, mcd, marrybrown, dominos. Kfc secara purata sebulan sekali la makan. Mcd pun sama. Kadang sebulan dua kali. Takde lah kerap mana. Tapi tu lah. Aku memang suka lah fast food. Tapi zauji tak berapa. Dia lagi suka restoran makanan Melayu lah, nasi, mee.

     Tak kira lah apa jua yang kita makan, perlu bersederhana dan jangan berlebihan. Makanan yang sihat tentulah yang kita masak sendiri di rumah. Masak sendiri pun perlu kawal gula dan garam, ajinomoto, serbuk perasa dan lain-lain. Pilihan di tangan anda.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...