11 December 2014

Tawassul

Assalamualaikum.


  Lama juga tak update blog. Bulan lepas tak ada entri langsung. Asyik tak berkesempatan. Hari ni kena post jugak sesuatu sementara dalam kepala tengah mencurah-curah idea nak menulis. Wah wah wah. Gitu kau.

  Erti tawassul ni korang google la ha sendiri ye bagi yang tak pernah dengar tu, wakaka. Siap ada dalil-dalil nya lagi. Apa pun aku bagi juga la pengertian tawassul mengikut bahasa dan pemahaman aku sendiri. 

  Tawassul bermaksud macam 'perantaraan' ketika berdoa dan bermohon kepada Allah. Asal perkataan Arab وصل  yang bermaksud 'sambung'.

   Contoh ayat, 'Ya Allah, aku bertawassul dengan sekian-sekian dengan harapan Kau makbulkanlah doaku'. Tapi hati-hati jangan sampai jadi syirik. Setiap pergantungan hanya kepada Allah semata-mata. Cuma kita berharap dengan bertawassul Allah akn lebih membantu kita.

  
Bertawassul dengan kebaikan yang kita buat.

   Salah satu contoh bertawassul dengan perkara baik yang kita buat. Contohnya bersedekah. Katalah pada sebulan yang lalu kita telah bersedekah sebanyak RM100 pada orang yang sangat memerlukan padahal kita pun cukup-cukup makan je. Tiba-tiba hari ini kita dilanda masalah kereta tak mau hidup. Lantas berdoa, 'Ya Allah, aku bertawassul dengan amalan sedekahku tempoh hari, Kau hidupkanlah enjin kereta ku ini dengan kuasa dan rahmat-Mu'. Ini contoh sahaja tau.

   Bertawassul juga boleh dibuat sebelum masalah datang. Atau ketika kita membuat kebaikan. Aha. Contohnya diri aku sendiri lah. Sebelum ini aku ada cerita kat entri dulu-dulu masa belajar kat Mesir, aku pun malas nak cari so aku cerita semula.

  Throwback..2011
Aku dah bersiap untuk ke Maahad ambil exam final year. Macam biasa la naik tremco yang kepadatan tapi aku masih dapat seat la. Fewh. Entah macam mana tremco yang aku naik tu rosak pulak terhenti tengah jalan, padahal aku dah bayar ni. So kena tunggu tremco lain sampai dan naik. Sepatutnya tak payah bayar untuk tremco kedua lah. Tapi konduktor mintak, aku pun bayar je lah malas nak argue. Diorang pun tak kisah kalau aku cakap dah bayar kat tremco rosak jadi tak payah bayar untuk yang baru ni. Lagi pun cuma nus (50sen) je tak apa lah. 
Sambil bayar tu aku bertawassul, 'Ya Allah, mudah-mudahan dengan sedekahku ini yang 50sen ini pada konduktor ni dapat memudahkan aku jawab exam nanti. Amin'.
Then, AlhamduLillah memang Allah mudahkan aku menjawab exam pada hari itu. Itu cuma asbab je la padahal Allah memang nak bantu. Tapi kita yakin je lah dengan semua amalan kebaikan yang kita buat bukan setakat Allah beri ganjaran pahala malah boleh menjadi 'wasilah' ketika berdoa.



Bertawassul dengan karomah wali-wali Allah  


  Caranya biasanya semasa ziarah makam wali-wali Allah, di satu sudut kita berdoa seperti ini, 'Ya Allah, aku bertawassul dengan karomah wali-wali mu ini mudahkan lah aku mendapat jodoh yang baik.'
   Hahahaha, amboi doanya tak boleh blah. Itu contoh aje dong.


Bertawassul dengan rasul-rasul, nabi-nabi, para sahabat dan tabi'in  

   Caranya sama dengan ketika bertawassul dengan wali-wali Allah. Berdiri di tepi makam dan mula bertawassul.




Aku mula kenal dan tau pasal tawassul ni masa aku belajar kat Mesir lah,kat Mansurah dulu. Senior aku yang ajar. Tak apa sesekali kita bertawassul. Asalkan jangan sampai syirik sudahlah. Tapi ada jugak orang yang anti tawassul. Lantak ler. Hahaha. Masing-masing ada hujah masing-masing.

   Tiba-tiba aku cerita pasal tawassul ni kenapa ye? Ahaa.. Sebenarnya aku agak down sikit ni since semalam. dok muhasabah dan koreksi diri teringat pulak akan tawassul ni. Memang dah lama aku tak bertawassul. Last masa kat Mesir lah dulu, haha. Jadi aku nak try lagi bertawassul dengan amal kebaikan yang aku buat memohon sesuatu dari Allah.

  apa dia tu? Kita tunggu entri akan datang. Babaii..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...