30 March 2014

Peniaga Online - Hati Kena Kental

Assalamualaikum.

   Sementara masih bulan Mac, elok juga rasanya tambah entri baru. Kikiki. Anniversary blog katanya. 

  Sebenarnya kan, aku kagum lah dengan peniaga online ni. Yang jujur la, bukan yang menipu. Mesti hati dia dah kebal dengan 1001 macam kerenah pelanggan. Kalau tak sabar, dah kena maki agaknya tapi itulah asam garam berniaga, kena tahan je lah hati. 

  Aku ada cita-cita juga nak bisnes online ni suatu hari nanti. Wah gitu. Cuma aku ada la nak story sikit pasal jual beli online ni heheh. Aku mula jual-jual sekadarnya masa tahun 2011 dulu sekejap. Jual kat mudah.my je. Jual jubah-jubah Mesir yang tak pakai. Aku beli untuk mak dan adik-adik aku, tak dipakai pun, baik aku jual. Haha. Syukur ada la pembeli. Ada yang aku pos, ada yang aku COD. Lepas tu jubah dah habis aku takde jual lagi lah. haha.

  Sekitar November tahun lepas, aku jual bedak Arab Korkoyu (aku tak reti eja) atau senang panggil bedak Arab lah. Mula-mula aku beli sekotak je yang ada 6 pcs. Bedak dah sampai aku pos la gambar kat FB sesaje. Tak sangka pulak ramai kawan aku nak beli jugak. Baki lagi lima tak cukup daa. So aku order lagi dari supplier 102 pcs. Amik kau. Tapi oleh kerana aku kurang promote sangat, jualan agak slow la, tak habis-habis lagi. Hahaha.

  Aku ada iklan kat FB group2 meniaga online la. Aku suruh sms/ whatsapp untuk details pembelian. Kalau customer di kalangan kawan-kawan takde masalah, tapi customer selain kawan-kawan kadang-kadang ada yang macam bermasalah sikit. Apa dia tu. Meh, nak cerita.

  Ini akhir tahun lepas punya cerita. Ada satu pelanggan ni beli 3 bedak Arab. Ok la, dah buat bayaran semua, aku pun pos. Contoh la aku pos hari Isnin tengahari, Isnin petang dah tanya tracking number. Ok aku pun bagi. Esoknya, Selasa pagi dia sms lagi tanya betul ke tracking number, tak boleh cek pun. Hai, tak sabar-sabar sangat. Tunggu je lah barang sampai apa salahnya, tak payah nak cek sangat. Aku beli barang online tak pernah la nak minta tracking number dan mendesak bagai ni. Aku cek balik memang ada salah, aku pun bagi yang betul. Lepas tu bila dah dapat barang dia senyap je takde update pun barang dah sampai. Ucap terima kasih jauh sekali. Dia dah malu la tu sebab terlalu mendesak.  

  Satu lagi kes berlaku baru-baru ni. Satu bedak je pun dia beli. Kecoh lebih. Haha. Dia bank in duit hari Selasa pagi. Aku pulak tengahari baru sampai dari Thailand. So memang tak la nak pos hari tu jugak walaupun aku dah packing siap-siap. So aku cakap la pos Rabu. Aku ingat dia boleh la tolak ansur tak kisah. Then terus cakap, sini Jumaat Sabtu cuti. Mintak sangat kalau boleh Khamis sampai. Aku dah mula rasa tak kena dengan budak ni. Aku pun cakap, esok baru Rabu, insyaAllah Khamis dah sampai. Lagipun aku duduk Skudai je, dia kat Kampung Tiram. Nak bagitahu yang kami ni satu negeri iaitu Johor dan satu daerah pulak, Johor Bahru. Jangan la kekwat sangat. Lepas tu dia senyap.

  Malamnya dia balas whatsapp aku. Bagitau pos tempat dia tu selalu sibuk. Pernah beli barang online dari Pasir Gudang, tiga hari baru sampai. So, adakah kau nak salahkan penjual? Posmen la yang salah sebab hantar lambat. Lepas tu aku balas, habis tu nak saya poskan malam ni jugak ke? Tak boleh la kan. Nak tak nak esok la baru boleh pos. Then dia balas kalau boleh pos esok pagi. Wah3 banyak cekadak. Tau la customer is always right tapi siapa kau nak beri arahan kat aku. Aigo, ada jugak orang macam gini kan? Teruk lah. 

  Pagi Rabu, aku bagi tracking number siap-siap walaupun belum pos lagi. Kadang memang aku buat macam tu sebab takut terlupa. Pagi lagi tu lepas subuh, pejabat pos pun belum bukak. Sebab kadang ada jugak yang aku beli barang online, peniaga bagi awal-awal tracking number walaupun dia tak pos lagi. Aku pun tak kisah pasal tu. Ditakdirkan suami aku pulak EL, so tak dapat la nak tolong poskan. Aku mula lah tak sedap hati. Mesti budak tu mendesak dan terus mendesak macam semalam. 

  Seperti yang ku duga pukul 10 lebih dia wassap tanya betul ke tracking number, cek tak dapat pun. Padahal aku belum pos lagi. Aku diam je tak balas. Petang baru la aku keluar cari pejabat pos terdekat kat Skudai ni, kat Taman Universiti. Itu pun makan sejam jugak mencari coz tak jumpa-jumpa walaupun guna GPS. Aptb. Last2 tanya orang. Dah tu salah pergi pulak, pergi pejabat pos tempat sampai surat dan barang. Ada lagi satu yang khas untuk pengeposan dan bayar bil-bil. Dah mencari lagi. Mujur jumpa jugak akhirnya.

   Sudahnya pukul 4 baru sampai pejabat pos. Kecil je. Maklum lah, dah biasa pergi pejabat pos besar kat JB. Dah tu kena ambil nombor pulak. Makin lambat la jawabnya. Kalau kat JB memang ada kaunter khas untuk pos laju, tak perlu ambil nombor pun. So masa aku berurusan tu, orang pos kata pos laju tak jalan hari ni ye sebab dah lebih pukul 4. Aku pun angguk iakan.

  Khamis dia wassap lagi mintak tracking number. Kot aku bagi salah ke tapi memang betul dah tu. Aku cek kat laman web pos laju pun tak dapat. Kenapa tah. Petang Khamis dia wassap, sis tipu saya ea? Adess. Aku tak balas lagi. Malamnya dia wassap, thanks sebab tipu dia, siap doakan yang tak baik untuk aku dan famili dan nak sebarkan seluruh instagram yang aku ni menipu. Hmm, barang tak sampai lagi la tu, tu yang meroyan.

  Aku pun ambil gambar salinan kertas pos laju tu banyak-banyak. fokus kat nama dia dan tracking number pos laju. Memang takde salah pun nombor tu tapi aku pun tak tau kenapa tak boleh track kat website pos laju. Lepas tu terus dia diam tak balas wassap. Dah malu la tu. Lepas tu aku pun cerita satu-satu kenapa lambat pos semua. Tapi dia tak mau kalah tu, minta maaf lagi la  tak. Dik, setakat RM30 duit ko tu aku tak hadap la. Apa untungnya aku menipu? Pfffttt...

  So hari ni (Ahad) dia wassap cakap thanks barang dah sampai siap ada free gift lagi. Dan say sory pasal hari tu. Aku ok je dah lama maafkan. Aku syak mungkin sebelum ni dia pernah kena tipu, thats why dia meroyan tak tentu pasal bila barang tak sampai lagi. 

  Yang aku nak hightlight kat sini, kita sebagai customer, jangan la terlalu mendesak si penjual. Kasihan la. Ada banyak lagi kerja nak buat selain melayan kerenah pelanggan yang kekwat, cerewet, mengarah orang dan terlalu mendesak. Sabar je le.

Panjangnya entri kali ni. Haha, nasiblah labu. Bai.

1 comment:

Ana Syuzana said...

Tracking number tu penting untuk customer akak tengok status barang dia. If tak penting benda tu tak wujud. Dan sepatutnya bagi tracking number tu lepas pos bukan sebelum. Bukannya sikit penjual online yang menipu sekarang ni so sebagai consumer ramai yang berhati hati. Ni kadang kadang ada yang lepas bank in duit diam sampai nak dekat sebulan tak reply!rupanya barang tak ada stock. Apa salahnya bagitahu awal awal supaya customer boleh tau problem.sikit atau banyak barang yang dia beli dia tetap customer Dan dalam term perniagaan customer is always right

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...