02 October 2012

Di Sebalik Kesenangan Itu

Assalamualaikum.

Peh, tajuk nak ala-ala menyentuh jiwa sikit. Bolehlah. Rasa terpanggil nak buat entri begini ekoran daripada perasaan hasad dengki manusia terhadap kelebihan yang ada pada warga FELDA. Auchh.. sensitif yo, jangan sentap okay?

Bila PM umumkan durian runtuh dan bonus untuk warga FELDA (termasuk peneroka, kakitangan dan anak cucu) maka ramai mencebik lagi tidak puas hati. Tak kurang juga mulut jahat si penfitnah bangsat kata Felda rugi la, peneroka diperbodohkan la. Apa benda kau tak puas hati? Kau tak tahu, kau diam-diam ok? Walaupun aku bukan anak peneroka (cucu peneroka sudah pasti) tapi aku anak staff Felda yang mana aku tahu lah bagaimana abah dan rakan-rakannya bertungkus lumus menguruskan ladang, peneroka dan sebagainya.

So, aku cuma nak imbas sedikit kesusahan peneroka dulu-dulu waktu tanah rancangan baru dibuka. Agak dhaif. Rumah kayu buruk, kecil, elektrik tak ada. Macam kais pagi makan pagi jugak lah. Aku waktu kecil duduk di Felda Sungai Retang, Jerantut, Pahang. Memang Felda tersebut dua tiga tahun dibuka. Mak cerita, tak ada bekalan elektrik pun. Pakai generator (betul ke tah eja ni) je itu pun hanya dari 7.00 malam hingga 7.00 pagi. Aku pun tak berapa ingat, maklumlah kecil lagi. Yang pasti bila berpindah ke Felda Tenang, Johor, semua kemudahan dah ada lah. Tahun 1989.

Kalau menurut cerita my hubby waktu beliau kecil hingga sekolah rendah, lagi kesian kau. Dia memang anak peneroka sejati di Felda Tenggaroh 6, Mersing. Ceritanya, sampai dah sekolah rendah darjah dua ke tiga tah masih belum ada bekalan elektrik. Yang ada hanya bermula 7.00 malam hingga 7.00 pagi. Bila time hari raya puasa dan raya haji barulah ada elektrik 24 jam. Tak ada peti ais, tak ada televisyen. Abahnya beli peti ais bila bekalan elektrik dah dibekalkan. Masa baru-baru ada peti ais, hari-hari emaknya buatkan air manis dibekukan di freezer. Ala-ala aiskrim Malaysia tapi dalam cawan. Macam jakun-jakun sikit dulu. Yela, dulu hidup agak susah. Tandas dan bilik air kat luar. Macam aku yang rumah kakitangan ini memang tandas dan bilik air dalam rumah.

Yang paling touching gitu bila beliau balik kampung, sepupu-sepupu cerita pasal Kamen Rider, Power Rangers dia hanya melopong. Tak pernah tengok sebab rumah sendiri tak ada tv. Dalam hati cemburu campur sedih dan rendah diri. Alolololo kesiannya my sayang ni.. Bila abahnya dah beli tv dan radio, berebut pulak dengan kakaknya, bergaduh. Si kakak nak dengar radio, si adik nak tengok tv. Alahai comelnya kisah you waktu kecil bang. Hahah.

Arwah atuk aku (ayahanda kepada abahku) pun peneroka. Aku sempat jugak merasa tandas dan bilik air di luar rumah masa kecil hingga sekolah rendah. Heheh. Tapi rumah atuk memang dah ditambah dari rumah asal so memang luas dan besar. Biasalah anak ramai dan cucu pun ramai. Hek hek.

Tapi sekarang kalau masuk Felda mana pun di Malaysia ini, keadaan dah berubah. Susah dah nak jumpa rumah asal peneroka tanah rancangan yang klasik itu. Semua dah renovate jadi rumah cantik-cantik. Rumah batu. Dah macam banglo pun ada. Perubahan dalam masa 20 hingga 30 tahun memang amat berbeza. Hai kalau cerita sampai esok pun tak habis. Ceh.

Ok aku nak layan Mara Clara episod akhir. Babai..

*Fakta: Dahulu, kedai D'Mart dikenali sebagai PNF.

4 comments:

abe long said...

pinjam yer ko nye entri ni. hehehe
nnt2 tgk lah kat www.abelongthekacak.us yg related ngn entri kamu.

macih

Seimura said...

ok silakan amik haha. okeh nanti aku terjah blog hang.

amy syahirah said...

haha comel je layan mara clara :)

Seimura said...

Amy: Hehehe. Jalan citer best.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...