04 February 2024

Ayat 'Halalkan Susu' Tak Patut Digunakan

Assalamualaikum.

     Masih Entri mak-mak dan keibubapaan gitu. Beberapa tahun kebelakangan ini kerap lah terbaca istilah 'halalkan susu'. Contoh ayat, "ibu halalkan susu ibu", "mama halalkan susu mama untukmu anak". Boleh ke kita manusia lemah ini cakap macam tu? Mari kita kupas.

 Kebiasaannya ayat 'halalkan susu' ini digunapakai oleh ibu-ibu yang kematian anaknya tak kira lah ketika masih bayi atau pun dah besar. Aku rasa jengkel gila bila baca dan langsung tidak bersetuju. Kenapa mesti nak buat ayat halalkan susu? Bukan kah setiap ibu tak ada hak pun untuk 'mengharamkan' susu badan masing-masing kerana itu adalah kurniaan Allah dan memang tanggungjawab seorang ibu menyusukan anak nya?
Ewah, suka hati kau je ye nak halal haramkan susu ibu yang asalnya adalah kepunyaan Allah dan bukanlah kita ibu-ibu ni yang menghasilkan sendiri susu badan tu. Macam ni lah ye. Bila anak itu dah kembali kepada pencipta-Nya (meninggal dunia), hanya perlu redha dan mendoakan. Tak perlu nak bermadah pujangga halalkan susu bagai tu. Susu ibu itu tak pernah jadi haram pun, sentiasa halal. Kita ni manusia tidak layak untuk memandai-mandai nak haramkan susu (kononnya). Entah siapalah manusia bodoh yang mula-mula sekali mencipta frasa 'halalkan susu' ni? Maaflah kasar bahasa tapi tolonglah jangan digunakan lagi frasa tersebut. Seolah-olah kau 'mencabar' kekuasaan Allah yang Maha Besar yang merupakan 'Pemilik asal' susu ibu. Semat dalam otak, Allah yang membuat dan menghasilkan susu ibu, bukan terhasil sendiri. Semua Allah yang izinkan susu itu terhasil. Kita ini cuma hamba Allah yang lemah dan langsung tiada kuasa. Susu ibu juga hak anak. Yang kau kalut nak halalkan haramkan susu tu dah kenapa? Tolong sedar diri.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...